Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperhekuvio ja eri ikäisten lasten "samat säännöt"

Vierailija
01.06.2017 |

Asumme uusperheenä mieheni ja tämän lasten kanssa. Miehellä on entuudestaan 11- ja 4-vuotiaat lapset, minulla 15-vuotias tytär. Alusta asti mies on suhtautunut todella hyväksyvästi tyttäreeni ja halunnut rakentaa tyttärelle ja hänen 11-vuotiaalle tytölleen hyvää suhdetta. Puhunut tyyliin "kyllä tytöt ystävystyvät läheisesti" ja "ihanaa kun meidän "Essillä" on nyt vihdoin isosisko". Ja tämä on tietenkin ihanaa! Tytöillä onkin ihan hyvät välit ja tulevat mainiosti keskenään toimeen.

Ongelma on se, että mies haluaa kaiken tyttöjen kesken tasan ja heille täsmälleen samat rajat ja säännöt, mikä on jo siinäkin mielessä naurettavaa, sillä onhan 15-vuotiaan elämä erilaista kuin 11-vuotiaan ja siksi sen ikäiselle kuuluvat ehdottomasti erilaiset säännöt. Mm. tytöillä pitäisi olla hänestä sama kotiintuloaika (klo 20), kummatkin nukkumaan samaan aikaan, pitäisi olla samanlaiset menot eikä enempää ja ruutuaikaa saman verran.

Minusta tämä eri-ikäisten lasten tasapäistäminen menee miehen puolelta aivan liian pitkälle, sillä 15-vuotias kulkee jo maailmassa aivan eri lailla itsenäisesti kuin 11-vuotias. 15-vuotiaalla on myös erilainen sosiaalinen elämä, harrastusten päättymisajat usein myöhäisempiä sekä muita teinielämään kuuluvia vapauksia, mm. käy shoppailemassa, kahvilla, leffassa, kuvailemassa ja keikoilla ystäviensä kanssa, mitä tämä 11-vuotias ei vielä erityisemmissä määrin puuhaa (ainakaan ilman aikuista). Olen kai erikoinen ja vastuuton mamma, mutta minusta nuorille kuuluvatkin vapaammat rajat ja enemmän itsenäisyyttä kuin alakoululaiselle, eikä 15-vuotiaalta voi enää velvoittaa joka lauantai-ilta klo 19 perheen saunailtaan ja lautapelituokioon osallistumista.

Mies tuohtuu jos puollan teinin oikeuksia myöhäisempiin kotiintulo- ja nukkumaanmenoaikoihin kuin nuoremmalla siskopuolella. Kuulemma eriarvoistan ja lapsilla kuuluu olla perheessä samat säännöt, reilu peli.

Ja ei, en ole vastuuton vapaakasvattaja jonka teinillä ei ole minkäänlaisia rajoja. Kylillä tai kavereilla ei riekuta yöhön, kokeisiin luetaan, tietokoneella ei pelata koko yötä (no tätä hän ei edes tee), kotitöitä tehdään ja skootterin on minun sääntöjeni mukaan oltava pihassa kymmeneltä. Olen sitä mieltä että rajat ovat rakkautta, mutta kyllä 15-vuotiaan kohdalla tulee sentään jo menetellä eri tavalla kuin alakoululaisen! Tyttökään ei ole mikään vastuuton teinihirviö, mutta miehen vaatimukset samoista säännöistä pikkusisarpuolen kanssa ärsyttävät häntä ja tämä kiristää miehen ja teininkin välejä.

Ymmärrän, että samantyyliset säännöt uusperheessä sujuvoittavat arkea ja vähentävät ristiriitoja, ja varmasti 11-vuotiaastakin tuntuu kivemmalta kun vanhempi sisaruspuoli noudattaa samoja käytäntöjä. Mutta mielestäni on silti kohtuutonta ja puusilmäistä rajoittaa itsenäistyvän teinin elämää tarpeettomasti. Mies ei ole halukas keskustelemaan aiheesta ja suuttuu, jos totean että minun lapseni noudattaa mun sääntöjä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinä olet oikeassa. Ei ydinperheessäkään voida pitää samoja sääntöjä koko sakille, vaan iän mukaan vapauksia annetaan. Tyttösi on kuitenkin 3 v päästä täysi-ikäinen ja miehen tyttö vasta 14v, ei kai tuon ikäisillä voi mitenkään olla samat säännöt. Joskushan se on lopetettava.

Vierailija
2/4 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän aletaan vaatimaan kaikki lapset menee sen 4-v sääntöjen mukaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tasa-arvoisuus lasten kesken tarkoittaa sitä, että samanikäisillä lapsilla on samat oikeudet ja velvollisuudet. Eli että jos yksi lapsi saa x-ikäisenä olla ulkona kymmeneen, ei sen tarvi koskea muita lapsia, jotka ovat esim nuorempia. Mutta kun nämä lapset ovat myös iässä x, heillä tulisi olla sama oikeus. Ja sama pätee velvollisuuksiin ja vastuuseen.

(Tietenkään tämä ei ihan täsmälleen onnistu, ei nyt kukaan pidä mitään kirjaa tyyliin "pirkon kotiintuloaikaa myöhäistetyiin tunnilla kun hän täytti 14, muista pertin kohdalla sama!", mutta noin periaatteena ajattelisin näin)

Vierailija
4/4 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa auta kuin yrittää perustella miehelle, että hänen 11-vuotiaalla on sitten samat säännöt, kuin nyt on 15-vuotiaalla. Eihän 11-vuotiaallakaan ole samoja sääntöjä kuin oli neljä vuotta sitten.