Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikaa puoleen yöhön asti

Vierailija
31.05.2017 |

Puoleen yöhön asti on aikaa allekirjoittaa vetoomus elävien eläinten kuljettamisen lopettamiseksi. Yli 700 000 EU-kansalaista on jo allekirjoittanut vetoomuksen, mutta lisää allekirjoituksia tarvitaan, jotta julmat kuljetukset saadaan todella loppumaan. Eläinkuljetuksissa lakeja rikotaan jatkuvasti: Kuljetettavat teuraseläimet ovat jopa päiviä ilman ruokaa ja vettä. Osa tallautuu kuoliaaksi matkalla ja taudit tarttuvat, mikä vaikuttaa myös kuluttajien turvallisuuteen.

http://www.stopthetrucks.eu/en/#take-action

Allekirjoitukseen tarvitaan vain etu- ja sukunimesi sekä sähköpostiosoitteesi. Valikosta Country (maa) valitaan Finland. Tietoja ei julkaista internetissä eikä muualla. Allekirjoittamalla vaikutat! Kiitos jo etukäteen!

Tässä on vetoomuskirje, joka Suomessa lähetetään maa- metsätalousministeri Jari Lepälle :

Hyvä ministeri,

Vuosittain miljardi lintua ja 37 miljoonaa nautaa, sikaa, lammasta, vuohta ja hevoseläintä kuljetetaan kaupallisessa tarkoituksessa EU:n sisällä ja kolmansiin maihin. Pitkät kuljetusmatkat altistavat eläimet vakavalle uupumukselle, kuivumiselle, vammoille ja jopa kuolemalle. Myös sairauksien puhkeamisen riski kasvaa matkojen aikana. Tämän vuoksi pyydän Teitä allekirjoittamaan Saksalta, Alankomailta ja Tanskalta tulleen pyynnön, että kuljetusasetus uudistettaisiin sekä tukemaan tätä uudistusta julkisesti.

Vaikka elävien eläinten kuljetuksen rajoittamisella on vahva kansalaisten tuki, tilastot näyttävät, että pitkän matkan kuljetukset ovat lisääntyneet vuoden 2007 EU:n eläinkuljetusasetuksen käyttöönoton jälkeen. Lisäksi lain vaatimukset eivät nykyhetken tieteellisen tiedon valossa ole riittäviä.

Jatkuvaan huoleen matka-ajoista, kuljetusoloista ja tarkastuksista voidaan vastata vain tarkistamalla ja päivittämällä nykystandardeja sekä pyrkimällä tuotantoketjuun, jossa eläimet teurastetaan mahdollisimman lähellä niiden syntymä- ja kasvatuspaikkaa. Elävien eläinten kuljetus pitäisi korvata lihan kuljetuksella ja jos eläviä eläimiä täytyy kuljettaa, matka-aika saisi olla enimmillään 8 tuntia.

Kiitos jo etukäteen, ja vastaustasi odottaen,

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitettu.

Vierailija
2/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinten matka saattaa kestää useita päiviä, mikä uuvuttaa eläimet ja altistaa ne nestehukalle, vammoille, sairauksille ja jopa kuolemalle. Tältä kohtalolta eivät välty vanhat, heikot, eivätkä edes vastasyntyneet eläimet. Kuljetettavien joukosta löytyy uupuneita eläimiä, joilla on heikot tai vaurioituneet luut johtuen vuosien vankeudesta, ja nuoria vasikoita, joita ei ole vieroitettu ja jotka pakotetaan seisomaan tunteja ja jopa päiviä täydeksi pakatuissa rekoissa, ilman ruokaa ja lepoa. Kaikki eläimet käyvät läpi saman koettelemuksen.

Tilanne vain pahenee, kun eläimet kuljetetaan EU:n ulkopuolelle, missä matkat kestävät satoja tunteja ilman taukoja ja perille päästyään eläimiä odottaa julma kohtelu.

Lähde: http://www.stopthetrucks.eu/en/?lang=fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitin!

Vierailija
4/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eyes on Animalsin ja TSB/AWF:n tekemä viisi vuotta kestänyt tutkinta (2010-2015) osoitti, että 70 % Bulgarian rajalla tarkastetuista rekoista rikkoi EU:n kuljetuslainsäädäntöä. Raja on tunnettu ulospääsyreitti EU:n ulkopuolelle. Tutkinnassa löydettiin nääntyneitä eläimiä ilman vettä rekassa, joka oli pysäköity suoraan aurinkoon 24 tunniksi; lampaita, jotka seisoivat tallattujen lajitovereidensa ruumiiden päällä odottamassa viisi päivää ennen kuin pääsivät jatkamaan matkaansa. Tutkinnassa löydettiin kärsiviä eläimiä säännöllisesti – eläimiä, joita lähetetään elävinä teurasmatkoille vanhoissa kuljetusaluksissa, joita ei ole tehty karjan kuljetusta varten. Koska aluksissa ei ole eläinlääkäriä, sairaat, loukkaantuneet ja kuolleet eläimet löydetään vasta usean päivän kuluttua kohdemaissa. Nämä realiteetit eivät ole harvinaisia yksittäistapauksia, vaan tutkijat löytävät niitä säännöllisesti.

Mielestämme elävien eläinten kuljettamisen sijasta olisi kuljetettava eläinten lihaa. Jäljelle jäävä elävien eläinten kuljetus on rajattava nisäkkäiden kohdalla kahdeksaan tuntiin ja siipikarjan kohdalla neljään tuntiin.

Lähde: http://www.stopthetrucks.eu/en/?lang=fi

Vierailija
5/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitin jo muutama viikko sitten. Kiitos kaikille teille, jotka allekirjoitatte.

Vierailija
6/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

POLIITTINEN TILANNE

Saksan, Alankomaan ja Tanskan hallitukset ovat pyytäneet Euroopan komissiota päivittämään EU:n lainsäädäntöä eläinkuljetuksista (Council Regulation (EC) No 1/2005). Ruotsi on seurannut niitä ja haluaa myös lakia korjattavan.

Uudelleen muotoiltu laki ei tarkoittaisi vain parempaa täytäntöönpanoa, vaan myös päivittäisi nykyiset säännöt heijastamaan viimeisintä tieteellistä tietoa eläinten terveydestä ja hyvinvoinnista. Se mahdollistaisi lajikohtaiset matkarajoitukset sekä tiukemmat ja tarkemmat laatuvaatimukset kuljetukselle, kuten myös paremman koulutuksen eläinten kuljettajille ja käsittelijöille.

Tämä kampanja kutsuu muiden EU-maiden hallitukset tukemaan Saksan, Tanskan, Ruotsin ja Alankomaiden aloitetta.

Lähde: http://www.stopthetrucks.eu/en/?lang=fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

JÄLLEENMYYJÄN NÄKÖKULMA

Jotkut jälleenmyyjät ovat tarttuneet tilaisuuteen ajaa muutosta ja parannuksia ruokaketjuun. Kuluttajilla on valta palkita myyjiä, jotka ajavat eläinten etua. Monet järjestelmät tukevat lähellä tuotettua lihaa. Yhdessä uusien eurooppalaisten sääntöjen kanssa ne mahdollistavat kuluttajien tekemät valistuneet valinnat, kun kuluttajalle tarjotaan mahdollisuus valita samassa EU:n jäsenvaltiossa syntyneen, kasvatetun ja teurastetun eläimen liha. Esimerkiksi merkki, jossa lukee “alkuperä: Belgia”, takaa että liha tulee eläimestä, jota ei ole kuljetettu jostain muusta maasta kasvatuksen tai teurastuksen takia. Lue lisää alkuperämaamerkinnöistä TÄÄLTÄ.

Joillakin Eurogroup for Animalsin jäsenillä on omia merkintöjään, jotka edistävät eläinten hyvinvointia. Tällaisia merkintöjä ovat muun muassa Beter Leven Alankomaissa, Tierschutz-kontrolliert Saksassa, Anbefalet af Dyrene Beskyttelse af Dyrenes Beskyttelse Tanskassa, RSPCA Assured Isossa-Britanniassa ja Für Mehr Tierschutz Saksassa.

Lähde: http://www.stopthetrucks.eu/en/?lang=fi

Vierailija
8/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAMPANJAN ETENEMINEN

Tämä kampanja on jo saanut kuusi EU-maan hallitusta (Saksa, Alankomaat, Tanska, Ruotsi, Itävalta ja Belgia) vaatimaan Euroopan komissiota uudistamaan EU:n kuljetuslainsäädäntöä. Hallitukset pyytävät lajikohtaisia matka-aikoja ja tiukempien ja tarkempien vaatimusten käyttöönottoa matkan aikana. Sinun avullasi tämä kampanja pyrkii varmistamaan, että myös muut EU:n hallitukset tukevat lainsäädännön uudistamista. 700 000 EU-kansalaista on jo allekirjoittanut vetoomuksen, mutta tarvitsemme lisää apua PYSÄYTTÄMÄÄN REKAT nyt. Ole hyvä ja lähetä kirje maasi ministerille http://www.stopthetrucks.eu/en/#take-action

Lähde: http://www.stopthetrucks.eu/en/?lang=fi#take-action

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitettu.

Vierailija
10/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni allekirjoitimme adressin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ehtii jakaa somessakin vetoomuksen linkin ja tiedot!

Vierailija
12/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kilauttaa kaverille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain mun vanhemmatkin allekirjoittamaan tämän vetoomuksen nyt viime metreillä.

Vierailija
14/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Done

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso video vasikoiden kuljettamisen epäkohdista:

http://www.stopthetrucks.eu/en/?lang=fi#take-action

Vierailija
16/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat tämän asian taloudelliset vaikutukset?

Vierailija
17/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitin, miksi sähköposti piti laittaa?

Vierailija
18/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso video vasikoiden kuljettamisen epäkohdista:

http://www.stopthetrucks.eu/en/?lang=fi#take-action

Linkin kautta pääsee vetoomuksen pääsivulle, josta videot löytyvät klikkaamalla kohtaa INVESTIGATION (tutkimus, selvitys). Videoissa kuvataan vasikoiden, nautojen, sikojen, lampaiden, kanojen ja hevosten julmia kuljetuksia. Videoiden alla on tekstit, joissa on kerrottu englanniksi  videoiden kuljetuksissa esiintyvistä räikeistä epäkohdista. 

Vierailija
19/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitin.

Vierailija
20/27 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitin, miksi sähköposti piti laittaa?

Eräs henkilö ei ollut varma siitä, oliko hän jo aikaisemmin allekirjoittanut vetoomuksen ja kokeili allekirjoittaa sen varmuuden vuoksi uudelleen. Järjestelmä ilmoitti, että kyseinen sähköpostiosoite on jo käytetty eli henkilö oli jo vetoomuksen allekirjoittanut. Ihmisillä voi olla sama nimi, sähköpostiosoitteella yritetään kai yksilöidä allekirjoitukset. Yleensä netissä olevissa adresseissa vaaditaan nimen lisäksi sähköpostiosoite. Järjestöt voivat myös kertoa allekirjoittajille vetoomuksen etenemisestä sähköpostitse. Tämän voi toki halutessaan kieltää. Itse en muistaakseni ole StopTheTrucks -vetoomukseen liittyen saanut sähköpostia, vaikka allekirjoitin sen kauan sitten.