Ulkonäköpaineet ja kesä
Olen 24 vuotias, 160cm, 59kg.
Vihaan vartaloani.
Olen lähdössä perheen kanssa rantalomalle ja olen henkisesti paniikkiomaisessa tilassa koko ajan.
Äitini jatkuvasti haukkuu ja nauraa mun läskeille, isä mollaa mukana. Ja se ei ikinä jää siihen yhteen kommenttiin vaan jatkuu ja jatkuu.. Siitä myös miten pukeudun jne. Kysyvät miksi en pukeudu kun muut nuoret (napa paita ja shortsit), koska en uskalla. Aina kun otan vaatteet pois päältä kotona purskahdan itkuun.
En halua pilata lomaani, koska jos pahoitan mieltäni ja jos he näkevät edes yhden kyyneleen saan kamalan saarnan niskaa, siitä kuinka heikko ihminen olen ja sairas päästäni kun itken jotain sellasta.
Minulla on masennusta jatkunut nyt 3 vuotta ja heille en uskaltanu kertoa, koska nautavat ja kiusaavat.
Pyysin äitiä suoraan (pari päivää sitten) "siellä on kuuma ja on pakko olla välillä bikinit päällä, voit mollata mua kerran, mutta pyydän jättämään sen siihen yhteen, koska en voi laihtua sun silmien edessä" hän ei ollut kuulevinaan ja vaihtoi puheenaihetta.
Pakkaan just laukkua peloissani, en ole syönyt kaksi vuorokautta muuta kun rasvatonta piimää ja vettä ja olo on sen mukainen...
Oisko jollain vinkkejä, miten mun pitäisi olla siellä ja miten ihmeessä mä pidättelen kyyneliä ja loukkaantumistani piilossa..
Tai laihtua 5 päivässä ja mahdollisemman paljon
Tähän perään, tunnen itseni hyväksi ja rakastetuksi mieheni vierellä, mutta hän ei pääse mukaan..
Kommentit (15)
Kuvittelisi että tuon ikäinen nainen on jo tajunnut ettei ole mitään taikakeinoa laihtua 5 päivässä huomattavasti.
Jos perheesi on tuollainen niin miksi ihmeessä lähdet heidän kanssa minnekkään matkalle jos ahdistus on jo noin suuri?
Jos haukkuja tulee niin päästä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ajattele jotain ihan muuta (esimerkiksi jonkun laulun sanoja tai kirjasta pätkää tai muistele jotain elokuvaa) tai sitten käsket vanhempiesi olla hiljaa ja lähdet pois heidän luotaan.
Miksi ihmeessä lähdet heidän kanssaan matkalle?
Sano heille, että ajattelit päästä rantakuntoon ihan vain sillä, että vedät uikkarit päälle, aurinkorasvaa iholle ja valmis!
Sitäpaitsi 160/59 ei ole mikään läski, ihan normaali paino edelleen. BMI:si on 23 = normaali paino.
Olet normaalipainoinen. Olen sun kans samoissa mitoissa, en siis erityisen hoikka, mutta eihän tässä läskejä olla! Pysy erossa vanhemmistasi jos he ovat myrkkyä mielellesi. Jos haluat muokata vartaloasi tee se toki, mutta rakkaudesta, terveellinen ruoka ja liikunta on parempi vaihtoehto kuin paasto tai yksipuolinen dieetti. Rasva ei ole vihollinen, edes vyötäröllä, se on luotu pitämään meidät hengissä. Masennuksesi on paljon paria vatsamakkaraa vaarallisempaa, potentiaalisesti tappavaa, siis koeta tunnistaa kielteinen ajatus ja korvata se hyväksyvällä ajatuksella. Vaikeaa se kyllä on. Mutta olet riittävä sellaisena kuin olet, ainutlaatuinen ja oman rakkautesi arvoinen.
Sano suorat sanat moukkamaisille vanhemmillesi. Nauti lomasta. Tee omia juttujasi reissulla ja mene omia menojasi. Tai älä lähde sinne ollenkaan, jos et oikeasti halua. Mukavaa kesää!
Peru matka ja pane välit poikki tuohon niinsanottuun perheeseesi. Malliesimerkki siitä että kaikki vanhemmat eivät suinkaan rakasta lapsiaan.
Yök mitä vanhempia. Tärkeimmät ihmiset jokaisen elämässä ja kun heidän suustaan tulee jotain tuollaista, ei sitä unohda koskaan. Et todellakaan ole mikään lihava, ja vaikka olisit, ei sun vanhemmilla ole mitään oikeutta puhua sulle noin!
T.30v, 160cm 62kg
Siis miten kukaan voi puhua omalle lapselleen noin?? Miksi lähdet lomalle heidän kanssaan, ja miten viitsit olla ylipäätään edes tekemisissä, jos kohtelevat sinua noin? Ei kukaan ansaitse tuollaista.
Kuten täällä on jo sanottu niin olet täysin normaalipainoinen ja sinulla ei ole mitään tarvetta laihduttaa. En voi käsittää tuollaisia vanhempia. Pistää oikein vihaksi!
Itse 163 senttisenä painoin n. 50 kiloa saattoi olla jopa allekin. Olin lisäksi todella urheilullinen, joten kropassa ei varmasti ollut grammaakaan ylimääräistä. Naiselliset muodot kuitenkin oli, joten näin jälkeenpäin ajateltuna vartalo oli aika ihanne. Muistan siis ulkomaanmatkalla perheeni kanssa olin todella epävarma kropastani ja luulin olevani lihava. Esim. aurinkoa ottaessa piti aina katsoa, että kukaan ei näe, kun käännyn ympäri ja vaihdan puolta. Näin jälkikäteen ajateltuna siis todella sairasta. tarkoitan vain, että jos jopa "ihannekropalla" voi ajatella olevansa lihava niin ehkä loppujen lopuksi sillä suhteella omaan kroppaan ei olekaan hirveästi tekemistä niiden kilojen kanssa, vaan asenteen. Luultavasti olet muuten epävarma ja kenties heijastat sen kroppaasi. Noilla mitoilla, et voi mitenkään olla lihava, vaan hoikka.
Itse painan nyt melkein 20 (!) kiloa enemmän kuin silloin aikanaan. Olen kuitenkin nyt paljon varmempi itsestäni ja kropastani kuin silloin.
Omasta mielestäni napapaidat eivät muutenkaan ole kauniita, enkä välttämättä muutenkaan ulkomailla muualla kuin rannalla heiluisi niin vähissä vaatteissa. Jos kuitenkin vanhempien kanssa haluat mennä matkalle, niin älä näytä heille, että sinuun sattuu, naura. Rakasta kroppaasi ja itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi 160/59 ei ole mikään läski, ihan normaali paino edelleen. BMI:si on 23 = normaali paino.
Normaali joo, mutta ulkoinen olemus on kiinni muustakin kuin painoindeksistä. Ihminen joka ei koskaan ole lainkaan harrastanut liikuntaa (ja tietenkin siitä johtuen on lihakseton ja löysä) on aika erinäköinen verrattuna vaikka ihan perusliikunnalliseen. Ryhti vaikuttaa myös ja siihen taas se missä kunnossa syvät lihakset on.
Puhun ihan kokemuksesta, olen yhtä pitkä kuin ap ja olin kolmekymppiseksi asti täysin liikkumaton, normaalipainoinen ja jopa hoikkakin (paino 49-60 kilon välillä) mutta en kiinteä ja kyllä minä läskiltä näytin, varsinkin painavimmillani, vaikken ylipainoinen ollutkaan.
24-vuotiaat pukeutuvat napapaitaan ja shortseihin? Tuliko iässä typo, oletko 14?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali joo, mutta ulkoinen olemus on kiinni muustakin kuin painoindeksistä. Ihminen joka ei koskaan ole lainkaan harrastanut liikuntaa (ja tietenkin siitä johtuen on lihakseton ja löysä) on aika erinäköinen verrattuna vaikka ihan perusliikunnalliseen. Ryhti vaikuttaa myös ja siihen taas se missä kunnossa syvät lihakset on.
Puhun ihan kokemuksesta, olen yhtä pitkä kuin ap ja olin kolmekymppiseksi asti täysin liikkumaton, normaalipainoinen ja jopa hoikkakin (paino 49-60 kilon välillä) mutta en kiinteä ja kyllä minä läskiltä näytin, varsinkin painavimmillani, vaikken ylipainoinen ollutkaan.
Tämä olikin tarvittava vastaus tähän ketjuun.
Kamalaa. Tuo ei ole enää pelkkää harmitonta pikku ilkeilyä, vaan henkistä väkivaltaa. Ei ihme, että olet masentunut. Asutko siis vanhempiesi kanssa?
Miksi olet enää missään yhteyksissä kiduttajiisi (vanhempiisi)?
"Tukholma-syndrooma on arkikielinen nimitys psykologiselle tilalle, jossa panttivangeille tai muulla tavoin vastoin tahtoaan kaapatuille henkilöille kehittyy myötämielinen suhtautuminen kaappaajiinsa. Tämänlaisesta solidaarisuudesta voi seurata monimutkaisia ongelmia, kun vangitut alkavat auttaa vangitsijoitaan toteuttamaan suunnitelmaansa tai pakenemaan poliisilta. Syndroomasta kärsivät vangitut saattavat antaa jälkeenpäin vangitsijoistaan heille myötämielisiä todistuksia."