Uskooko joku vielä margariinien terveellisyyteen?
Kommentit (38)
Miettiikö kukaan onko tässä rasvasodassa mitään järkeä?
Älä syö margariinia, toisaalta älä syö voitakaan. Käytä öljyjä, mutta vaan kylmäpuristettuna, vaikka sitten heittäisit sitä pannulle kuumenemaan. Kylmäpuristettu rypsiöljykään ei käy, rypsi ylipäätään on vain suomalaisten keino rahastaa ja sairastuttaa kansa. Oliiviöljy taas on öljyistä suosituin sekä terveellisin, ja myös yksi parhaiten markkinoiduimmista elintarvikkeista maailmassa, mutta näillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Sitten vielä kookosöljy. Jos sitä syöt, vältyt ainakin 20 eri sairaudelta, ja saat samanverran elinvuosia lisää.
Ei mitään järkeä.
Oliiviöljyä on käytetty vasta neoliittisella kaudella, jolloin on tehty myös leipiä :) Että se siitä paleosta.
Ja oliiviöljyä ei todellakaan ole Suomessa käytetty, ihan siksi, että oliivit eivät kasva Suomessa, kuten ei pähkinätkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voikaan terveellistä ole. Mitä siis leivän päälle?
Minkä leivän ;)
Paleolla elävä
Ja minun käyttämäni rasvat ovat: pähkinät, siemenet, oliiviöljy, kala (ja sen rasva), kookosöljy (ruuan paistamiseen paras) sekä riistalihan sisältämä eläinrasva (vähäisessä määrin).
Kivikaudella käytettiin runsaasti oliiviöljyä ja pähkinöitä, näillä leveysasteilla.
En kuvittele eläväni kivikaudella :) tämä ruokavalio vain sopii mun keholle ja voin hyvin syömällä näin. Jos olisin kivikauden nainen, vaeltaisin vähän äkkiä etelämmäs pähkinäpuiden äärelle. Kuka sitä pelkällä pullervonihralla eläisi.
Vierailija kirjoitti:
Ja oliiviöljyä ei todellakaan ole Suomessa käytetty, ihan siksi, että oliivit eivät kasva Suomessa, kuten ei pähkinätkään.
Miksi minun pitäisi syödä ruokaa mitä "on käytetty Suomessa"?
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljyä tai kylmäpuristettua rypsiöljyä?
Ei rypsiöljy mitään terveellistä ole.
http://www.terve.fi/ravinto/rypsioljy-vahentaa-veren-haitallisia-rasvoja
Taikasana olikin "kylmäpuristettu".
Ei se taikasana poista rypsiöljyn haitallisuutta.
Ei ne suoniin kovettuvat eläinrasvatkaan taikasanoilla terveellisiksi muutu.
Itse sanoisin noiden rasvojen kanssa että kohtuus kaikessa. Käytän sujuvasti niin voita, margariinia kuin erilaisia öljyjäkin. Olen siis rasvojen sekakäyttäjä.
Millä ihmeen systeemillä ne eläinrasvat suoniin kovettuu??
Vierailija kirjoitti:
Miksi leivän päällä tarvitsisi olla yhtään mitään? Tai mihin sitä koko leipää edes tarvitaan?
Itse syön ruisleipää kalasopan kanssa ja mätitahnan ja graavilohen alla, milloin sellaisia syön. Vaaleaa (mutta silti mielellään kuitupitoista) gazpachon, caponatan ym. ruokien kanssa. Ei siinä mitään sen kummempia päällyksiä kaipaa. Rasva tulee siitä ruoasta, jonka kanssa leivän syön.
Ja voihan sitä tehdä vaikka hummusta tai tapenadea leivänpäälliseksi. Meikäläisellä konttoriduunarilla vain leivän tarve ei likikään ole samaa luokkaa kuin jollakin maatilan emännällä, jonka mukaan suomalaiset ravitsemussuositukset kai edelleen on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljyä on käytetty vasta neoliittisella kaudella, jolloin on tehty myös leipiä :) Että se siitä paleosta.
Oletko kuullut oliiveista? Niitä kasvaa pensaissa enkä muuten muistanut mainita, että syön niitäkin paljon. Nimitin ruokavaliotani "paleoksi", koska se kuvaa sitä parhaiten. Sen ei ole tarkoitus olla mikään täydellinen replika kivikauden ruokavaliosta. Joka olisi todella köyhä ja rankka.. se olisi pätkäpaastoilua se :)
Minä en tykkää margariinista, mutta en myöskään voista. En käytä maitotuotteita, ne tuovat kehoon limaneritystä ja allergioita, lisäksi maito ei ole aikuisen ihmisen ravintoa. Kovat maitorasvat on mun mielessä samalla viivalla kovien eläinrasvojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä leivän ;)
Paleolla elävä
Ja minun käyttämäni rasvat ovat: pähkinät, siemenet, oliiviöljy, kala (ja sen rasva), kookosöljy (ruuan paistamiseen paras) sekä riistalihan sisältämä eläinrasva (vähäisessä määrin).
Kivikaudella käytettiin runsaasti oliiviöljyä ja pähkinöitä, näillä leveysasteilla.
En kuvittele eläväni kivikaudella :) tämä ruokavalio vain sopii mun keholle ja voin hyvin syömällä näin. Jos olisin kivikauden nainen, vaeltaisin vähän äkkiä etelämmäs pähkinäpuiden äärelle. Kuka sitä pelkällä pullervonihralla eläisi.
Pelkällä saimaannorpan lihalla? Ensinnäkin saimaanorppia on vain hyvin pienellä alueella, toisekseen, Suomessa on muitakin syötäviä eläimiä kuin saimaanorppa. Kolmanneksi, Suomessa on paljon ravitsevaa ruokaa tarjolla luonnon puolesta, mm. erilaisia marjoja, luonnon yrttejä, juuria jne. Ihmiset on aikanaan vaeltaneet sieltä pähkinöiden äärestä tänne, mutta toki sinä varmaan olisit kivikauden ihmiseksikkin niin yksinkertainen, että vaeltaisit täältä pähkinöiden ääreen, ihan yksisesi.
Mutta kivikauden ruokavalio se ruokavaliosi ei ole, valheellinen nimi. Hienoa kuitenkin että voit hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Miettiikö kukaan onko tässä rasvasodassa mitään järkeä?
Älä syö margariinia, toisaalta älä syö voitakaan. Käytä öljyjä, mutta vaan kylmäpuristettuna, vaikka sitten heittäisit sitä pannulle kuumenemaan. Kylmäpuristettu rypsiöljykään ei käy, rypsi ylipäätään on vain suomalaisten keino rahastaa ja sairastuttaa kansa. Oliiviöljy taas on öljyistä suosituin sekä terveellisin, ja myös yksi parhaiten markkinoiduimmista elintarvikkeista maailmassa, mutta näillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Sitten vielä kookosöljy. Jos sitä syöt, vältyt ainakin 20 eri sairaudelta, ja saat samanverran elinvuosia lisää.
Ei mitään järkeä.
Ei olekaan järkeä, jos menee muiden mukana ilman omia ajatuksia ja pohdintaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tykkää margariinista, mutta en myöskään voista. En käytä maitotuotteita, ne tuovat kehoon limaneritystä ja allergioita, lisäksi maito ei ole aikuisen ihmisen ravintoa. Kovat maitorasvat on mun mielessä samalla viivalla kovien eläinrasvojen kanssa.
Maitorasvahan ON elåinrasvaa. Mistä sinä kuvittelit että se voi tehdään? :D
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin noiden rasvojen kanssa että kohtuus kaikessa. Käytän sujuvasti niin voita, margariinia kuin erilaisia öljyjäkin. Olen siis rasvojen sekakäyttäjä.
Kovasti on ainakin uskoteltu että tyydyttyneet rasvahapot nostavat sekä HDL- että LDL-kolesterolin määrää. Meillä työterveyslääkäri uskottelee samaa edelleen. Oma käsitykseni kuitenkin on, että voi jakaa tässä asiassa myös asiantuntijoiden mielipiteitä siinä missä margariinikin.
Systeemeistä ja mekanismeista voi joku ketjuun eksyvä palstalääkäri kertoa.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti on ainakin uskoteltu että tyydyttyneet rasvahapot nostavat sekä HDL- että LDL-kolesterolin määrää. Meillä työterveyslääkäri uskottelee samaa edelleen. Oma käsitykseni kuitenkin on, että voi jakaa tässä asiassa myös asiantuntijoiden mielipiteitä siinä missä margariinikin.
Miten tämä kertomasi liittyy eläinrasvojen kovettumiseen suoniin?
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkea kolesteroli -> ateroskleroosin riski.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkea kolesteroli -> ateroskleroosin riski.
Et siis pysty kertomaan, miten eläinrasva kovettuu suoniin. Puhut aivan ympäripyöreitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen levitettä tarvi. laita makkara tai juusto pitäis riittää ihan hyvin.
t. 5 vuotta ilman levitettä/voita.