Nyt 11 päivää tipattomana! Aamut on yllättäviä; ei krapulaa tai laskuhuurua päällä.
Hämmästyttävää herätä aamulla; ei huonoa oloa, ei tarvi alkaa muistelemaan että mikä olo tässä voisi olla ja että mihinkähän aikaan olen mennyt nukkumaan. Ei laskuhumalan raskasta huurua, ei tiedossa jo olevaa pahaa oloa, kunhan vaan nousee ylös ja lähtee kahvinkeittoon, wau!
Paljon kyllä ajatukset askartelee alkon ympärillä: huomaan haukan terävyydellä terasseilla istuvien juomat - aha, tolla on siideri, tuo on tilannut kuohari, tuolla on tuoppi menossa. Kävelen kuitenkin ohi.
3 kuukautta pitäisi kuulemma olla juomatta että vanhat tavat saisi murrettua. Joten minuahan hirvittää jo tuleva mökkiloma sillä sehän on pientä tissuttelua koko ajan.
Aloitin nyt, koska ajattelin että saisin itselleni niin hyvän olon ja vahvuuden siitä olosta, etten enää joisi itseäni niin romuksi kuin aikaisemmin.
Kuitenkin kaikki ruokaohjelmat, lehdet ja mainokset suorastaan pursulee ihania rose-viinejä, kylmiä valkkareita, uutuksia ja luomuja. Koko ajan alitajunta selittää mielessäni että "ehkä luomuviini ei ole niin pahaksi, ehkä siitä ei tule niin kova krapula" Ja mieleni suunnittelee että "kait sitä voi vähän ottaa kun juuri kävin lenkilläkin ja ruoka on niin vaivalle tehty että olisihan se sääli kraanavedellä huuhdella "jne jne.
Alitajunta on hurja voima!
Toivon niin kovasti että saisin tämän jotenkin voiton puolelle ja hallintaan.
Kommentit (18)
Olen näitä tipattomia välillä pitänyt, tähän saakka enkka on 6 viikkoa. En varmaan olisi sinne asti päässyt, ellei töissä olisi ollut sellainen tilanne ettei kunnon kännejä (pari päivää + krapulan potemiset) kertakaikkiaan voinut pitää.
Nyt on vielä aika hyvä henki päällä, joten voin varmaan jonkun viikon vielä jaksaa. Sitten tulee niin itsevarma olo tai lämpimät kelit tai mökkireissu ystävien kanssa, että uskon voivani juoda vain yhden pullollisen viiniä. Jonka toki juonkin - noin 45 minuutissa korkeintaan. Sitten haluankin vielä toisen pullon. Ja niin edelleen.
Ikää 55v. Kosteaa ajankulua jo opiskeluajoista saakka eli 30 vuoden harrastus takana...
Tänään on perjantai ja tänän tulee 2 viikkoa täysin juomatta! Jos noista ilmoista pitää jotain hyvää keksiä, niin nyt on niin kylmää ja tuulista että semmoinen kesä-lipittely ei tule mieleenkään, joten sikäli on helppoa pitää tämä. Viikonloppu on taas tulossa ja silloin varsinkin ottaa koville!
Nyt olen järjestänyt itselleni menon sunnuntaina, mutta se on sellainen kaverihomma, että voin helposti sen perua aamulla jos olen illalla avannut pullon/-t.
Olen pitkällä vapaajaksolla eli aikaa olisi ollut ja mahdollisuus mutta kokeilen nyt tätä juomattomuutta että onko sillä mitään hyviä vaikutuksia, Ainakin on kiva herätä aamuisin ilmaan mitään Olotiloja.
Välillä on kyllä niin herkillä, että suu alkaa kuivua kun näkee jossain tv-sarjassa, miten ne menee töiden jälkeen ottamaan yhden viskin tai ruokaohjelmassa joku harri syrjänen nauttii kylmää valkkaria rantakalliolla, niin melkein alkaa alitajunnassa miettimään että onko alko vielä auki ja ehtisikö muutaman valkkarin käydä hakemassa...
Hassua. Itse en edes huomaa mitään ruokaohjeiden viinejä tai vastaavaa. Onko niissä niitä? Sivuutan ne ilmeisesti täysin. Terassit ohitan mahdollisimman nopeasti että pääsen eroon niiden puistattavasta tunnelmasta. Aikuiset ihmiset- eikö parempaa tekemistä oikeasti ole?Tsemppiä ap, älä pilaa elämääsi alkoholilla.
T. täysin raitis.
Kun tekee mieli tissutella, tee se alkoholittomalla?
Tsemppiä sulle!
Hyvä sinä :) osta vaikka alkoholitonta kaljaa / siideriä mökille jos haluat jtn "tissutella". Tai vaikka cokista ;). Alkoholiton elämä on parasta! Kaikki on selkeää ja fiilis on hyvä joka päivä :)
Samat tuntemukset on minulla, joku aika sitten tupakoinnin lopettaneella.
Ollaan sitkeitä, jookos!
Mulla retkahdus raittiin kauden jälkeen. Nyt huomaan miten viinin lipitys vaikuttaa mielialaani, aiheuttaa masennusta. Retkahduksesta oppii että raitis elämä parempi.
Hieno alku paremmalle elämälle! Älä kuitenkaan riemuitse uudesta sinusta niin paljon, että päätät sen kunniaksi ottaa ihan vain pienet ja kevyet. Parempi pysyä nyt kokonaan ilman, sillä pitkänkin ajan jälkeen pienikin annos voi johtaa takaisin siihen, mistä nyt olet irti. Kohtuukäyttäjäksi palanneita on olemassa, mutta monta kertaa enemmän on heitä, jotka sitä yrittäessään epäonnistuivat.
Hienoa! Itse ajattelin opetella kesäloman alettua raittiiksi. Juon työstressiin 2-3x viikossa. Aiemmin join 4x/vko, siitä vähensin 3x, nyt mennyt 3 viikkoa 2x/vko. Kokoajan on ollut olo parempi.
Mikä tässä aiemmin enemmän juotuani oli kauheaa, kun aamulla heräsi ja mietti apua eikai mulla oo taas krapula, vaikkei olisi edes juonut edellisenä iltana! Viina on viisasten juoma eli ei minun. Riippuvuus on suvussamme voimakas. Äitini kaikki veljet kuolleet alkoholismiin, isäni myös. Sitä ennen äitini isä.
Viikon päästä alkaa loma ja aion sen pyhittää tälle asialle. Aion levätä ja nauttia olostani ilman syyllisyyttä ja häpeää, mitä kuningas alkoholi minulle aiheuttaa. Kaikki vinkit ovat tervetulleita! Aikaahan tulee itse elämiseen raittiina hurjasti lisää. Tsemppiä muillekin!
Vain alkkista voi yllättää krapulan puuttuminen. Samoten tipattomia pitää lähinnä ne joille alkoholi on ongelma.
Vaikka kohtuudella otan niin alkoholin jälkiseuraus krapula on sangen ärsyttävä olo. Kun en halua kärsiä mutta silti nauttia niin silloin pajautan. Toivottavasti kannabis suomessakin laillistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vain alkkista voi yllättää krapulan puuttuminen. Samoten tipattomia pitää lähinnä ne joille alkoholi on ongelma.
Vaikka kohtuudella otan niin alkoholin jälkiseuraus krapula on sangen ärsyttävä olo. Kun en halua kärsiä mutta silti nauttia niin silloin pajautan. Toivottavasti kannabis suomessakin laillistuu.
Alkoholistilla/suurkuluttajalla ei ole krapulaa samalla tavalla kuin muilla. Aamulla voi olla jopa melkein normaali olo. Myöhemmin päivällä iskevät sitten vieroitusoireet, joihin on saatava lääkettä ja pian, jos aikoo jotenkin kasassa pysyä.
Hieno juttu. Jos siitä tulisi luontainen tila...ja kun se kerran tuntuu hyvältä, niin miksi ei tulisi.
Itse mietin sitä laskemista...että siitä ei tule pakkomielle....että se on ilo...se hyvä olo.
Minäkin yllätin itseni monena aamuna varovasti aukaisemassa silmiään:missä oon ja mikä olo kunnes tajusin etten ole edes juonut.
T ex puoliviikko juoppo
Mäkin oon ollut juomatta nyt 6 viikkoa ja seuraavan kerran juon aikaisintaan uutena vuotena.
Noin kerran kuukaudessa näen unta, että taas alkoi juominen. Herään, tunnustelen oloani, totean nähneeni vain unta ja nukahdan onnellisena uudestaan. Nämä unet tuskin koskaan päättyvät.
Ihanaa että olet ollut jo noin monta päivää ilman. Yritä välttää tilanteita joissa houkutus iskee, jotta et ajattelisi niin paljon alkoholia. Se asian ajatteleminen ja jatkuva tietoinen kieltäytyminen saattaa aiheuttaa repsahduksen.
Luuletko että pärjäät mökillä? Tietääkö muut sun tavoitteesta olla ilman, ettei ne houkuttele sinua ja saatat repsahtaa? Mökille ei ole pakko mennä, jos pelkäät sen vaikeuttavan ilman alkoholia olemista, muutakin kivaa voit tehdä kesällä, vai mitä.
Voimia, toivon että onnistut!
Yksi tuontapainen tyyppi kupsahti jotain nelikymppisenä.
Onnittelut! Kyllä sinä pystyt, hieno alku :)