Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Kism

Siis ties kuinka monetta kertaa olen sairaana töissä, koska ei ole ketään ketä tulisi töihin.Nyt on niin kova migreeni, että tuntuu että oksennus tulee. Päätä särkee kolmatta päivää putkeen ja tänään ei enää lääkkeet tehonneet. Ketään en saa kiinni, en muita työntekijöitä enkä esimiestä. Ihan sellainen olo, että taju lähtee ja olisi pakko päästään hämärään ja makuuasentoon.

Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä?
Viimeksi olin töissä mahataudissa - elämäni kamalin päivä. Silloinkin sama tilanne kukaan ei halua tulla töihin.

Alkaa stressaamaan ja ahdistamaan tämä tilanne niin, että pelkään päivittäin, että itse sairastun tai lapset sairastuu :(

• ylös 1
  • alas 1

Sivut

Kommentit (21)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meillä oli yhdessä työpaikassa samankaltainen homma. Tuuraaja piti hommata itse, jos kukaan ei pystynyt/halunnut auttaa, piti mennä itse, oli kunto mikä hyvänsä. Tilannehan siis on laiton, työnantajan/esimiehen tehtävä on hankkia tuuraaja, ei työntekijän. Jos et saa soittamalla ketään kiinni, laita viesti, ilmoita ettet ole työkunnossa ja marssi päivystykseen. Muista pyytää sairaslomatodistus jos eivät jostain syystä älyä tarjota sitä suoraan.

• ylös 16
  • alas 0
Lzozls

Tämä tilanne sairastuttaa minut. En nuku enää hyvin ja minulla on jatkuvasti särkyjä ympäri kroppaa eniten kuitenkin päässä. Tämän on myös perhe huomannut. Olen tosi ahdistunut ja kireä.

Vierailija

Oletko selvittänyt, mistä migreenisi johtuvat? 

Itsekin kärsin niistä lähes 30 vuotta ja nyt olen ollut vapaa jo lähes 5 vuoden ajan =)

Vierailija

Ilmoitat työnantajalle että olet sairaana. Hänen tehtävänsä on huolehtia tuuraaja tilalle. Sinulle tärkeintä on pitää huolta omasta terveydestäsi.  kuulostat kiltilta ja tunnolliselta työntekijältä. Nyt on aika sinun ajatella omaa vointiasi ja parastasi ja hoitaa itsesi kuntoon. Lähde siis kotiin lepäämään ilmoituksen jälkeen. Jos olet yksin liikkeesssä, suljet liikkeen. Ei se ,että "kukaan ei suostu tulemaan töihin" tarkoita sitä että sun pitäisi monta päivää sairaana olla töissä. Työnantaja vastaa tässä tilanteessa että terve työntekijä tulee tekemään töitä.

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Itsekin kärsin niistä lähes 30 vuotta ja nyt olen ollut vapaa jo lähes 5 vuoden ajan =)

onnittelut!

Vierailija

Ymmärrän tuskasi, itse jouduin aikanaan olemaan monesti töissä migreenissä ruokakaupassa, hyi että miten ne hajut ja valot ahdisti, oksetti ja itketti, ja kotiin ei voinut lähteä kun tuuraajaa ei löytynyt. 

Mulla on pari "huuhaa"-vinkkiä, joilla olen itse yrittänyt helpottaa omia migreenejäni vastaavissa tilanteissa, vaikutus voi olla placeboa mutta yrittänyttä ei laiteta:

1. Painelen kämmenessä olevaa akupistettä, tässä ohjeet sen löytämiseen: http://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/kammenesta-loytyy-apu-... . Monesti tuo paikka on todella kipeä migreenin aikana, kun taas nyt kun en migreenistä kärsi ei saman kohdan painelu tunnu missään. 

2. Isoäitini neuvoi, että hän upotti migreenissä kädet kuumaan veteen ranteita myöten. Olen lukenut myös, että käsien upottaminen kylmään veteen voisi auttaa. Teillä on varmaan jokin taukotila/WC siellä? Olisiko sun mahdollista käydä laskemassa sinne lavuaariin vettä, ja käydä välillä uittamassa käsiä jos siitä olisi apua?

Mutta jos olo käy sietämättömäksi, laitat tosiaan lapun luukulle niin kuin aiemminkin kommentoitu ja lähdet hakemaan saikkua. Työnantajan pitäisi pystyä järjestämään sinulle tuuraaja. Tsemppiä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yhdessä työpaikassa samankaltainen homma. Tuuraaja piti hommata itse, jos kukaan ei pystynyt/halunnut auttaa, piti mennä itse, oli kunto mikä hyvänsä. Tilannehan siis on laiton, työnantajan/esimiehen tehtävä on hankkia tuuraaja, ei työntekijän. Jos et saa soittamalla ketään kiinni, laita viesti, ilmoita ettet ole työkunnossa ja marssi päivystykseen. Muista pyytää sairaslomatodistus jos eivät jostain syystä älyä tarjota sitä suoraan.

Sitten pistetään liike kiinni ja jos "pomo" rupeaa urputtamaan niin lätkäistään liiton lakimies keskustelemaan pomon kanssa asiasta. 

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

onnittelut!

Kiitos! En olisi ikipäivänä uskonut, että pääsen riesasta eroon puolivahingossa. Migreeni alkoi ala-asteella ja sitä oli vähintään kerran viikossa niin, että makasin koulun jälkeen loppupäivän pimeässä. Joskus 2-3 x/ vko, etenkin kevätauringon aikaan ja niinä vuosina, joina söin pillereitä (en näin jälkikäteen tajua, miten ne edes kirjoitettiin minulle). 

Kun selvisi, että veressäni on isot määrät maidon ja kananmunan vasta-aineita ja jätin ne kokonaan ruokavaliostani, aiemmat laukaisutekijät eivät enää aiheutakaan migreeniä. Aiemmin verensokerin heilahtelu, kirkas auringonvalo, jotkut hajut tai äänet tms. laukaisivat kohtauksen, mutta ei enää. Nyt selviän suurin piirtein kahdella migreenillä per vuosi. 

Aappp

Minä olen kiltti ja tunnollinen, mutta se ei ole hyvä asia. Minä teen aina kaiken ja otan vastuulleni kaiken. Nyt olen oireillut kipujen kanssa niin kauan, että lääkäri lähetti pään magneettikuviin. Unohtelen myös kaikkea ja tuntuu etten pysty enää jäsentelemään asioita ja ajatuksiani.
Olin jokin aika sitten viikon lomalla ulkomailla ja pitkästä aikaa elin täysin oireettoman, kivuttoman ja lääkkeettömän viikon. Olin pitkään pelännyt, että minulla on joku vakava sairaus kun aina pää tai joku kohta särkee, mutta kivut hävisivät heti kun olin kaukana kaikesta eli ovat selvästi stressiin liittyviä.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Jep ei ole työntekijän tehtävä hoitaa itselleen tuuraajaa jos on kipeä. Meillä se on myymäläpäällikön jobi. Liike kiinni ja sairaslomaa hakemaan. On päällikön tehtävä vastata puhelimeen ja hoitaa asia. Pistä vielä viesti perään.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Älkää pelätkö potkuja sen takia että pistätte liikkeen kiinni koska olette kipeitä! ihan laitonta. Hommatkaa vaan sairastodistus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

onnittelut!

Kiitos! En olisi ikipäivänä uskonut, että pääsen riesasta eroon puolivahingossa. Migreeni alkoi ala-asteella ja sitä oli vähintään kerran viikossa niin, että makasin koulun jälkeen loppupäivän pimeässä. Joskus 2-3 x/ vko, etenkin kevätauringon aikaan ja niinä vuosina, joina söin pillereitä (en näin jälkikäteen tajua, miten ne edes kirjoitettiin minulle). 

Kun selvisi, että veressäni on isot määrät maidon ja kananmunan vasta-aineita ja jätin ne kokonaan ruokavaliostani, aiemmat laukaisutekijät eivät enää aiheutakaan migreeniä. Aiemmin verensokerin heilahtelu, kirkas auringonvalo, jotkut hajut tai äänet tms. laukaisivat kohtauksen, mutta ei enää. Nyt selviän suurin piirtein kahdella migreenillä per vuosi. 

Hieno tarina! itse kärsin hormonaalisesta migreenistä, menee kk-kierron mukaan. Viime kuu meni ilman migreeniä muistaakseni, sitä ennen vuosikausia joka kuukausi sama ongelma. Montakin päivää voi mennä sängyssä kipeänä kunnes kohtaus helpottaa. Lääkkeet ei auta. Nyt sain täsmälääkkeitä kokeiltavaksi ensi kertaa jos auttaisi.

Tsemppiä kohtalotovereille.

Vierailija

Soldkwne kirjoitti:
Ap on myymäläpäällikkö.

Meilläkin on oletus että myymäläpäällikkö tulee töihin vaikka kipeänä jos ei tuuraajaa löydä. En tiedä miten laillista on mutta sopimuksessa on kohta että vastuu liikkeen aukiolosta on liikkeen päälliköllä.

Figigogi

Minä olen aina töissä, sanoin viimeksikin lääkärille, että en tee sairaslomalla mitään kun en voi kuitenkaan olla pois. Kerran lapsi sairastui kesken päivän niin olin kuumeisen lapsen kanssa kaksi tuntia töissä, koska mieskin oli toisella paikkakunnalla. Tämän takia pelkään ihan hysteerisen paljon, että lapset sairastuu.

Tämä alkaa ahdistaa siinä määrin, että alkaa oma terveys pettää.

Ap

Vierailija

Kism kirjoitti:
Siis ties kuinka monetta kertaa olen sairaana töissä, koska ei ole ketään ketä tulisi töihin.Nyt on niin kova migreeni, että tuntuu että oksennus tulee. Päätä särkee kolmatta päivää putkeen ja tänään ei enää lääkkeet tehonneet. Ketään en saa kiinni, en muita työntekijöitä enkä esimiestä. Ihan sellainen olo, että taju lähtee ja olisi pakko päästään hämärään ja makuuasentoon.

Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä?
Viimeksi olin töissä mahataudissa - elämäni kamalin päivä. Silloinkin sama tilanne kukaan ei halua tulla töihin.

Alkaa stressaamaan ja ahdistamaan tämä tilanne niin, että pelkään päivittäin, että itse sairastun tai lapset sairastuu :(

Jos sinulla oikeasti olisi migreeni niine t todellakaan voisi edes olla töissä etkä todellakaan kirjoittelisi tänne.

Vierailija

Aappp kirjoitti:
Minä olen kiltti ja tunnollinen, mutta se ei ole hyvä asia. Minä teen aina kaiken ja otan vastuulleni kaiken. Nyt olen oireillut kipujen kanssa niin kauan, että lääkäri lähetti pään magneettikuviin. Unohtelen myös kaikkea ja tuntuu etten pysty enää jäsentelemään asioita ja ajatuksiani.
Olin jokin aika sitten viikon lomalla ulkomailla ja pitkästä aikaa elin täysin oireettoman, kivuttoman ja lääkkeettömän viikon. Olin pitkään pelännyt, että minulla on joku vakava sairaus kun aina pää tai joku kohta särkee, mutta kivut hävisivät heti kun olin kaukana kaikesta eli ovat selvästi stressiin liittyviä.

Ihan oikeasti aikuinen ihminen: HANKI SELKÄRANKA  .

Sivut