Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Minulla on äitini vanha Marimekon ylhäältä tyköistuva maximekko tukevaa puuvillaa jonka haluaisin ottaa käyttöön, mutta äitini on valitettavasti ollut pienirintaisempi kuin minä :) ja hänellä ollut myös sirommat käsivarret. Pitäisi siis suurentaa käsiaukkoja (kainaloaukkoja? no, niitä kuitenkin) ja suurentaa sivusta sen verran kuin mitä saumat antaa periksi (saumoissa on varaa) ja sitten vaan toivoa että mahtuu. Minulla ei ole aavistustakaan maksaako ompelijatyö tällaisessa purku + uudelleenompelutyössä esim. 50 euroa vai 200 euroa? Haluaisin mekon käyttöön, mutta montaa satasta minulla ei ole laittaa. Ja hävettää mennä mekon kanssa ompelijalle jos en yhtään tiedä ennalta mitä se voisi tulla maksamaan, ja sitten siellä sanotaan tuohon menee kahdeksan tuntia ja hinta on satasen tunti ja joudun lähtemään pois kun ei ole varaa.

• ylös 1
  • alas 0

Kommentit (18)

Vierailija

50 euroa vaikuttaa oikeammalta hinnalta. Voisiko hihat purkaa pois tai tehdä niiistä holkkihihat, ellei hihoissa ole ylimääräisiä saumanvaroja? Miksi et kysy suoraan ompelijalta hinta-arvioita?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
50 euroa vaikuttaa oikeammalta hinnalta. Voisiko hihat purkaa pois tai tehdä niiistä holkkihihat, ellei hihoissa ole ylimääräisiä saumanvaroja? Miksi et kysy suoraan ompelijalta hinta-arvioita?

Aion kyllä mennä kysymään, mutta tosiaan ennenkuin kysyn haluaisin ymmärtää edes hieman kuinka suuritöisestä muutoksesta on kyse ja mitä se edes raa'asti arvioituna voisi maksaa. En osaa itse ommella enkä tiedä mitään ompelusta, joten on hankala arvioida paljonko tällainen työ vie aikaa ja täten paljonko se voisi maksaa. :) Mekko on ylhäältä aika umpinainen olkainmekko ja ne olkaimet on ns. kiinteät eikä rintsikkaolkaimet, ja kainaloaukot noissa olkaimissa on hyvin pienet. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En ole ompelija mutta olen vähän harrastanut.
Nuo kainaloaukot vaikuttaa minusta työläimmältä, jos on ihan istutetut hihat. Minä varmaan käytännössä joutuisin purkamaan ensin mekon osiin ja sitten katsomaan saanko ommeltua sen takaisin kasaan pienemmin saumavaroin.
Jos mekossa on vuori ja vetoketju, nämä joutuisi purkamaan samoin.
Minulle pelkkänä harrastelijana tuo vastaa samaa työmäärää kuin uuden mekon teko alusta uudelleen, paitsi että kangasta on todella vähän käytössä ja sitä ehkä puuttuu kriittisistä paikoista. Joku ompelija voi korjata jos olen väärässä.

Pienentäminen on tuon takia helpompaa, otat sisään sieltä ja täältä ja jää vaan isommat saumanvarat tai teet vekkejä.

Vierailija

Varmaan se pitäisi myös varmistaa, että tuo suurentaminen onnistuisi. Eli riittääkö saumanvaroissa kangas (rinnanympärys - mekon ympärys + saumanvaroissa käytettävissä oleva kangas). Pitää muistaa, että koko nykyistä saumanvaraa ei voi käyttää, vähintään puoli senttiä - sentti on jätettävä ompeluvaraa. Hihat voi tulla ongelmaksi, jos kainalon aukkoa pitää suurentaa, mutta hihoissa ei olekaan riittävästi kangasta saumanvaroissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kenen luetun ymmärtämisessä on vikaa? Mä ymmärsin et se mekko on hihaton?

No kun ei hihoista ole mainittu ollenkaan. Jos mekko on hihaton, on tietysti kainaloaukkjen suurentaminen helpompaa. Mutta tuo leveys pitäisi mitata, riittääkö kangas.

Vierailija

ihan ensimmäisenä mittaa rinnanympäryksesi.

sitten mittaat sen mekon rinnanympäryksen.

riittääkö se kun lisäät saumoista löytyvän sentin/ kaksi?

Saisiko mekosta tehtyä sopivan kokoisen puolihameen?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen luetun ymmärtämisessä on vikaa? Mä ymmärsin et se mekko on hihaton?

No kun ei hihoista ole mainittu ollenkaan. Jos mekko on hihaton, on tietysti kainaloaukkjen suurentaminen helpompaa. Mutta tuo leveys pitäisi mitata, riittääkö kangas.

Kommentti nro 2 ap kirjoittaa sen olevan olkainmekko jossa olkaimet ei ole säädettävät.

Vierailija

Marimekolla on uustuotannossa paljon vanhoja kuoseja. Löytyykö mekon kangasta Marimekon valikoimista? Silloin suurentaminen olisi helpompaa.

Minä pienennytin lapsen juhlamekon ja se maksoi 70 euroa. Ompelija joutui käytännössä avaamaan vuoritetun mekon sivu- ja vyötärösaumat kokonaan, eli oli aika isotöinen.

Ota rohkeasti yhteyttä ompelijaan ja kysy. Ensimmäisen arvion voi kysyä vaikka s-postilla, laitat mekosta pari kuvaa mukaan.

N15

No kannattaisi siinä tapauksessa laihtua, niin ei tarvisi käyttää monta kymppiä mekon "uudistamiseen"

• ylös 0
  • alas 11
Vierailija

Ja kannattaa ottaa huomioon, että jos kyseessä vanha ja käytetty mekko, niin saumanvarat voi avattuna olla hyvinkin eri värisiä(vähemmän kuluneita/haalistuneita) kuin muu kangas.
Mutta käy ompelijalta suoraan pyytämässä hinta-arvio, hänellä käy jatkuvasti asiakkaita ketkä eivät tiedä mitään ompelusta(eihän he muuten sitä palvelua edes tarvitsisi) joten et ole ainoa ummikko.

Vierailija

Sopisiko mekon keskelle ainakin eteen (kädenteitä suurennettava), tai sivuihin pystysuuntaiset kangaskaistaleet jostain yksivärisestä kankaasta? Sellaiset juhlamekot ovat muotia. Kaitaleilla saisi lisäleveyttä mekkoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos sivuista saa levennettyä saumanvaroista niin samallahan ne kädentiet kasvaa.

Haha, aivan, olenpa tyhmä. En tajunnut että noinhan se menee.  :) -ap

Vierailija

Kävin viime kesänä pienennyttämässä vastaavan kuuloista netistä ostettua puuvillamekkoa, jonka halusin hääpuvukseni. Pienentäminen tehtiin rintojen, hartioiden ja kainaloaukkojen kohdalle. Kävin ompelijalla kolme kertaa. Kahdella ensimmäisellä kerralla sovitettiin muokkauksia varten ja kolmannella varmistettiin, että mekosta tuli sopiva. Hinta oli 150 e. Ompelija kertoi, että muutos olisi ollut halvempi, mikäli mekon saumat olisivat olleet tyypiltään yksinkertaisempia - nyt hän oli joutunut tekemään isomman työn purkaessaan ja rakentaessaan niitä uudelleen. Olin erittäin tyytyväinen työn jälkeen ja vaikka 150 e ei ollut pieni raha opiskelijalle, se oli ns. hyvä sijoitus. Olen käyttänyt samaa mekkoa sittemmin myös muissa juhlissa.

Suosittelen ap:lle, että menet ompelijalle näyttämään mekkoa. Hän osaa varmasti kertoa saman tien summittaisen hinta-arvion tai sen, onnistuuko toivomasi muutos. Ompelijat ovat asiakaspalveljoita samalla tavalla kuin muutkin ja ainakin mulle jäi aina tosi hyvä mieli ompelijalla käymisestä.

Vierailija

Ei tuo hirveän työläältä kuulosta ja Marimekon paksut puuvillat on helppoa purkaa ja ommella (verrattuna silkkiin tms ohueen kankaaseen).
Onko mekossa vuoria? Jos on, se on tuplasti lisää työtä. Missä vetoketju on? Jos on keskellä takana, helppo juttu ja siihen ei tarvi koskea. Jos on sivusaumassa, niin tulee paljon enemmän taas työtä.

Ja tosiaan värieroa voi olla saumanvaroissa, mutta kuosikangas antaa jonkun verran anteeksi.

Mutta vie ihmeessä ompelimoon ja kysele. Hyvä ompelija osaa heti sanoa, onnistuuko ja kauan kestää ja mitä maksaa.

Vierailija

Kiitos kaikille kommenteista, uskaltanen siis viedä ompelijalle arvioitavaksi koska ei välttämättä ole ihan hirvittävän kallis juttu. :) On tosiaan paksua ja vankkaa puuvillaa enkä tiedä onko tuota montakaan kertaa käytetty eli saattaa olla ettei ole värieroja. Edessä on napitus ylhäältä alas eli vetoketjua ei ole, ja eikä vuoria. -ap