Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Kyllästynyt

Hei! Tämä vaiva on niiiin elämää rajoittavaa. Olen sitten lomalla tai töissä, aina sama. On tutkittu:

-Vilja-allergiat
-Keliakia
-Paksusuolen tähystys
-Laktoosi intoleranssi
-Helico , joka löytyi ja on hoidettu pois onnistuneesti

Aamut on oikeasti tuskaa,niin kauan kuin saa vatsan tyhjäksi. Vessassa saa ravata 2-5x. Vatsa kramppaa tosi kovasti ennen kuin on pakko päästä vessaan. Ei Crohnin tautia ja tähystyksessä ei mitään. Onko kenelläkään tätä samaa pirullista vaivaa? Sosiaalinen elämä kärsii todella. Ei paniikkihäiriötä, eikä jännitä. Ottaa niin päähän!

• ylös 4
  • alas 0

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Diagnoosi: Ärtyneen suolen oireyhtymä. En todellakaan aio tyytyä siihen kun tiedän että joku on pahasti vialla. Ei tule painoa kun ruola ei imeydy. Lääkärit ovat aivan urpoja tämän kanssa. Olen parikymppinen ja koko nuoruuden ollut ilman tälläistä vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jos ottaa päähän, niin tee asialle jotain. Voit aivan hyvin kokeilla eri ruokia, miten ne suolistollesi sopii. Et tarvitse siihen hommaan diagnoosia etkä lääkärin lupaa.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Olen jättänyt viljat pois 2vk sitten ja aloittanut vi-siblin kuitulisän, ei tehoa, ainakaan vielä. :( vitsi kun ei tiedä kohta enää mitä muuta kokeilisi. Suoli oli tähystyksessä täysin normaali eli tämä vaiva on toiminnallinen. Tietysti voi johtua jostain taudista, mitä ei ole tajuttu tutkia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen jättänyt viljat pois 2vk sitten ja aloittanut vi-siblin kuitulisän, ei tehoa, ainakaan vielä. :( vitsi kun ei tiedä kohta enää mitä muuta kokeilisi. Suoli oli tähystyksessä täysin normaali eli tämä vaiva on toiminnallinen. Tietysti voi johtua jostain taudista, mitä ei ole tajuttu tutkia.

Ei kannata mitään kuitulisiä syödä, jos suolisto on huonossa kunnossa. Sulla on vaihtoehton vain kokeilu eri ruoka-aineista. Vaivalloista, tiedän, useimmat eivät viitsi ja sitten kärsivät ja syyttävät lääkäreitä kun eivät anna "pilleriä"  Surullista.

Vierailija

Kärsin tästä stressaantuneena ja se on todella rasittavaa. Yhdessä vaiheessa piti ottaa lääkettä kauppareissullekin. Nyt kokeilen eri ruokia mutta luulen että ainakaan minulla tämä ei ole allergiaa. Kaverini väittää että tämä on IBS, eli ärtyvä suoli.

Vierailija

Mä en kyllä halua mitään pillereitä. :D Olen saanut Imodiumia jo, vaikka en halunnut eikä edes se kovettanut vatsaani, eli joku ruoka ei todellakaan sovi. Voisikohan maito-allergia aiheuttaa kyseisen vaivan ilman muita oireita (esim ihottumaa)..?

Vierailija

Kokeile psylliumia! Itsellä sama vaiva, jos olen kotona niin aamupäivän aikana tulee ulos kaikki mitä edellisenä päivänö on syöty. Pahimmillaan saa rampata vessassa 6-7x parin tunnin aikana. Kuidut tulevat täysin vetenä ulos. Gluteenittomalla olen ollut viimeiset 10vuotta, eli siitä ei ole kyse. Kaikkia muitakin mahdollisia ruokavalioita olen kokeillut, psyllium ainoa mikä on auttanut.

Sekoita n. 1tl veteen ja juo sellaisenaan aterian yhteydessä. Olen nyt pari viikkoa tuota litkua juonut ja helpottanut ihan älyttömästi ja tuntuu, että ravintoaineet alkavat imeytyä vihdoin! Ulosteen koostumuskin muistuttaa enemmän normaalia peetä eikä vesiripulia.

Vierailija

Stressi. Tunnen monia, joilla stressi saa juuri tuon aikaan. Ei siihen mikään auta muu kuin stressin tai kiireen helpotus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Stressi. Tunnen monia, joilla stressi saa juuri tuon aikaan. Ei siihen mikään auta muu kuin stressin tai kiireen helpotus.

Stressiä syytetään aina kun ei haluta mitään muutosta tehdä.

Vierailija

Okei!

Olen valmis kyllä kokeilemaan ihan kaikkea mitä tulee mieleen ehdottaa. :) Tietenkin stressi on myös vaihtoehto. Se vaan ei mene yksiin lomien kanssa kun saa rentoutua..

Kokeilin jo myös..
-kahvittoman jakson 2kk vieroitusoireineen (oli tuskaa) ei auttanut
- Syön maitohappobakteereja
- Vitamiineja ja muutenkin terveellisesti esimerkiksi teen kaikki ruoat itse, ei einestä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten ole. Mulla ollut tämä vaiva jo pari vuotta, niin arkena kuin lomallakin. Elämä ollut muuten tosi rauhallista. Minut tuntevat tietävät, etten todellakaan ole stressaavaa tyyppiä.

Terv. 8

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Stressiä syytetään aina kun ei haluta mitään muutosta tehdä.

Ainiin, unohdin että nykyään kaikilla on keliakia, laktoosi-intoleranssi, Crohn ja/tai ainakin ärtyneen suolen oireyhtymä :D tiesit varmaan että vatsassa on jotkut hermot jotka vaikuttavat ihan suoraan vatsan toimintaan. Esim jotkut jännittäessä joutuvat käymään vessassa usein. Äidilläni esim aamuripuli loppui kun jäi eläkkeelle. Uskon että muutkin vaikuttaa, mutta olen havainnut että ninenomaan tuo stressi aiheuttaa oireet aamulla. Jos kaikkea on tutkittu ja mitään vikaa ei ole, harkitsisin kyllä vakavasti stressin mahdollisuutta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei muuten ole. Mulla ollut tämä vaiva jo pari vuotta, niin arkena kuin lomallakin. Elämä ollut muuten tosi rauhallista. Minut tuntevat tietävät, etten todellakaan ole stressaavaa tyyppiä.

Terv. 8

Ai, olin siis väärässä! Stressi ei aiheutakaan vatsaoireita kellään kun tiedät ettei sinulla. Yhtä hyvin voin sanoa että sinä olet väärässä, minä en syö psylliumia ja vatsani toimii ihan hyvin.

Yksi loma ei välttämättä riitä stressistä vatsan palautumiseen, varsinkin jos on lapsia, joka paikkaan pitää ehtiä ja vielä vetää makkaraa 2 pkt joka päivä. Äitini vaiva jatkui 2 v ennen eläkettä. Ehkä psyllium olisi auttanut, kaikenlaista kokeili. Lopulta eläkkeelle jäänyt auttoi lopullisesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Terv. 8

Ai, olin siis väärässä! Stressi ei aiheutakaan vatsaoireita kellään kun tiedät ettei sinulla. Yhtä hyvin voin sanoa että sinä olet väärässä, minä en syö psylliumia ja vatsani toimii ihan hyvin.

Yksi loma ei välttämättä riitä stressistä vatsan palautumiseen, varsinkin jos on lapsia, joka paikkaan pitää ehtiä ja vielä vetää makkaraa 2 pkt joka päivä. Äitini vaiva jatkui 2 v ennen eläkettä. Ehkä psyllium olisi auttanut, kaikenlaista kokeili. Lopulta eläkkeelle jäänyt auttoi lopullisesti.

En sanonut, ettei stressi ikinä kenelläkään olisi syynä vatsavaivoihin. Aloittajalla ei todennäköisesti näin ole, koska vaiva on kroonista ja jatkunut pitkään. Toki stressiä ei aina itsekään huomaa, mutta itse erotan kyllä stressistä johtuvan vatsan tyhjentymisen tästä vaivasta.

-8

Vierailija

Ovatko maitohappobakteerit vegaanisia/ihmisperäisiä? Minulla maitoperäiset vaan pahentavat asiaa. Ja viskaa se visiblin ja muut lääkkeet mäkeen ja ala etsiä itsellesi sopivaa ruokavaliota.

Vierailija

Ei ole ollut moista vaivaa aiemmin mutta nyt raskaana ilmaantui. Yhtäkkinen aivan infernaalinen p*skahätä ja ripuli joka pirun aamu. Liekö johtuu raskaudesta, en tiedä mutta inhottavaa.

Sivut