Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka aamu vatsa löysällä,kohtalontovereita?

Kyllästynyt
29.05.2017 |

Hei! Tämä vaiva on niiiin elämää rajoittavaa. Olen sitten lomalla tai töissä, aina sama. On tutkittu:

-Vilja-allergiat
-Keliakia
-Paksusuolen tähystys
-Laktoosi intoleranssi
-Helico , joka löytyi ja on hoidettu pois onnistuneesti

Aamut on oikeasti tuskaa,niin kauan kuin saa vatsan tyhjäksi. Vessassa saa ravata 2-5x. Vatsa kramppaa tosi kovasti ennen kuin on pakko päästä vessaan. Ei Crohnin tautia ja tähystyksessä ei mitään. Onko kenelläkään tätä samaa pirullista vaivaa? Sosiaalinen elämä kärsii todella. Ei paniikkihäiriötä, eikä jännitä. Ottaa niin päähän!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi. Keitä juomavesi tai siirry pullotettuun veteen.

Muuta keskieurooppaan.

Vierailija
22/29 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on colitis ulcerosa, mutta se ei näkynyt tähystyksessä alkuun, vaikka mun vointi oli todella huono n vuoden ajan. Sitten maha vähän rauhoittui gluteenittomalla dieetillä ja pääsin eteenpäin monta vuotta, ennenkuin sitten maha taas ärtyi. Sitten tähystettiin uudestaan ja diagnoosi selvisi, voi siis olla, että sullakin joku tulehduksellinen suolistosairaus on, mutta ei vaan vielä näy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei!

Olen valmis kyllä kokeilemaan ihan kaikkea mitä tulee mieleen ehdottaa. :) Tietenkin stressi on myös vaihtoehto. Se vaan ei mene yksiin lomien kanssa kun saa rentoutua..

Kokeilin jo myös..

-kahvittoman jakson 2kk vieroitusoireineen (oli tuskaa) ei auttanut

- Syön maitohappobakteereja

- Vitamiineja ja muutenkin terveellisesti esimerkiksi teen kaikki ruoat itse, ei einestä

Jospa kokeilisit ihan itse eri vaihtoehtoja, sinä tunnet kehosi reaktiot. Vaikea ulkopuolisen kertoa, mikä auttaa juuri sinulle.

Vierailija
24/29 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin tutkimuksista sen, että vatsa ultrattiin. Noh ei mitään vikaa mutta muistaakseni ultraava lääkäri ei löytänyt sappirakkoa ollenkaan..? :D

Vierailija
25/29 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä ilmeisesti ei syynä ole stressi, mutta minä esim olen nyt saanut tuotetuksi jo kaksi normaalia pökälettä kun yksinkertaisesti lopetin työnteon. Noin pari kolme viikkoa siihen meni. Sitä ennen noin puoli vuotta ruikkupskaa ja ainakin vuosi löysää vatsaa. T. Yrittäjä.

Vierailija
26/29 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaiva alkoi antibioottikuurin jälkeen. Jos herää aikaisin aamulla, löysää on. Ja joskus ei tyhjene kunnolla, vaikka on löysää. Sappiripuliakin on silloin tällöin. Luulen että aamuisin on sama juttu kyseessä. Psyllium tuntuu auttavan vähän jos 2tl ottaa päivässä. Parhaiten auttoi karppaus. Vatsa toimi silloin täysin normaalisti.

Raskaana oli päinvastainen ongelma, eli ummetti.

Vierailija
27/29 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla!:)

Tosiaan antibiootteja tullut syötyä teininä virtsatientulehduksiin ja tietysti helicoon oli oikein olan takaa. Niitäkin tässä itse epäillyt, mutta millähän vatsan voi tasata antibiooteista? Ikäviä vaivoja nämä, kaikki ymmärrys samasta kärsiville!

Vierailija
28/29 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, oletko AP kokeillut FODMAP-ruokavaliota? Se on yleisin ärtyneen suolen hoitokeino, ja nuo FODMAP-hiilihydraatit voivat aiheuttaa lievempiä vatsavaivoja terveillekin ihmisille. 

Minulla pahimmat ripulin ja muiden vatsavaivojen aiheuttajat ovat vehnä, ruis, sipuli, laktoosi, palkokasvit, glukoosi-fruktoosisiirappi, kaalit, makeutusaineet ja inuliini. Nämä siis sisältävät paljon FODMAPpeja.

Kannattaa huomioida, että joissakin gluteenittomissa tuotteissa saattaa olla vehnätärkkelystä. Se on hiilihydraatti, joka aiheuttaa oireita esim. ärtyneestä suolesta kärsiville, mutta ei keliaakikoille, koska heillä ongelmana on gluteeni joka puolestaan on proteiini. Gluteenittomissa tuotteissa voi olla myös soijaa ja muita palkokasveja, jotka ovat  kiellettyjä FODMAP-ruokavaliossa.

Yksi hankala aine on myös inuliini, jota käytetään esim. ruoansulatusjogurteissa vilkastuttamaan suolen toimintaa, eli potentiaalinen ripulin laukaisija sekin. Kannattaa siis tarkistaa maitohappobakteerien tuoteseloste, ettei sieltä vain löydy inuliinia. Sama homma makeutusaineiden (sorbitoli, ksylitoli jne) kanssa - niitäkin voi olla joissakin maitohappobakteerivalmisteissa, ja muistaakseni myös Vi-Siblinin sokerittomassa versiossa on sorbitolia. 

Jos olet Facebookissa, suosittelen liittymään FODMAP Suomi -ryhmään, sieltä saa hyviä vinkkejä ja vertaistukea.

Vierailija
29/29 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

itellä sama ongelma, mutta aina kun vetää ison pizzan päivällä, niin seuraavana aamuna tulee normisettiä takapäästä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän