Voiko liian vähäiseen proteiinin saantiin kuolla?
Jos ihminen saa ravinnosta liian vähän proteiinia tarpeeseen nähden, niin silloinhan keho alkaa pilkkomaan lihaksia taatakseen elimistölle riittävän määrän välttämättömiä aminohappoja perusaineenvaihdunnan tarpeisiin. Mutta mitä jos ihminen on pitkään niukkaproteiinisella ruokavaliolla, ja saa vuorokaudessa ravinnosta proteiinia keskimäärin vain noin 0,5 grammaa per painokilo?
Johtaako tämä lopulta kaikkien lihasten surkastumiseen ja siihen, että jossain vaiheessa kaikki irti lähtevät proteiinivarat on käytetty? Mitä tapahtuu, jos niukka proteiinin saanti jatkuu tämän jälkeenkin?
Kommentit (16)
Näin on. Naamalihakset hupenee ja se aiheuttaa roikuntaa.
Vegaaneilla näkee tosi roikkuvia naamoja, kun eivät ymmärrä kaikkia proteininlähteitä käyttää.
Sydänlihas tarvitsee myös proteiineja, pahoja rytmihäiriöitä ja lopulta kuolema.
Joo, voi kuolla,
No mulla on jo kahdeksas vuosi ei lihaa ja hemot huiput ja taudit jäi samaointein ja ei kyllä naama roiku vaan päinvastoin. MUTTA PROTSKUJA SAA MUUSTAKIN.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on jo kahdeksas vuosi ei lihaa ja hemot huiput ja taudit jäi samaointein ja ei kyllä naama roiku vaan päinvastoin. MUTTA PROTSKUJA SAA MUUSTAKIN.
Älä huuda, hermot kireellä proteiinin puutteestako. :))
Vierailija kirjoitti:
Siis pitää proteiinia ja hiilareita saada muuten korjaa kuolo. Hiilarit yhtä tärkeät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs puuttestä sinulla?
Hevonen on lihasta vaikkei ole kuin pelkkiä heiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pitää proteiinia ja hiilareita saada muuten korjaa kuolo. Hiilarit yhtä tärkeät!
Niin pitää. Kuten myös vitamiineja, välttämättömiä rasvahappoja, kivennäis- ja hivenaineita jne. Mutta nyt olikin puhe proteiinista.
Eikä ollut kyse siitä, mitä vakava proteiininpuute aiheuttaa, vaan mitä seuraa pitkässä juoksussa lievästä proteiininpuutteesta, jossa saanti on kuitenkin reilut 50% suosituksesta.
Arvasin muuten, että joku linkkaa jossain vaiheessa tuon wikipedia-artikkelin kvashiorkorista. Juu kiitos vaan, mutta osaan kyllä itsekin googlettaa ja käyttää wikipediaa.
t. ap
Vierailija kirjoitti:
No pannaanko paali heinää päivälliseksi?
Typerintä on verrata sellaista mitä ei voi verrata keskenään, Hevonen on muuten PROTEIININ syöjä eli se mahan pieneliöstö tuottaa proteiinit ja hevonen syö ne pieneliöt kuten lehmä. Ihminen ei kykene kuin hyvin vajavaisesti eli 9 aminohaposta tulee herkästi vaje. Osan proteiineista ihminen kykenee prosessoimaan.
.
Miksei porukka ymmärrä, että ihmisen hyötysuhde on huono hajoittamaan kasviksia? Vain riittävän lyhyet hiilihydraattiketjut käyvät. Ja ilman kasvijalostusta ja geenimutaatioita ei tulisi yhtään mitään. Kasvien perimää on muutettu jo 50-luvulta lähtien säteilyttämällä ja hapoilla( esim rypsi-rapsi, viljat yms)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs puuttestä sinulla?
Miksi olisi?
Ei voi. Eihän sota-aikanakaan kuoltu, vaikka syötiin vain pettuleipää.
Suoranaisesti jatkuva liian niukka proteiinin saanti ei johda kuolemaan, totaalinen putoskaan ei johda pitkään aikaan jos energiaa saa muuten riittävästi. Silloin ollaan riskialueella, jos valmiiksi proteiinin vajauksesta kärsivä henkilö sairastuu vakavasti. Esim. tulehdustaudit (keuhkokuume) tai haava (leikkaushaava) kuluttavat energiaa huomattavasti perustarvetta enemmän ja nostavat proteiinin tarpeen noin 1,5-kertaiseksi. Jos proteiinien saanti on ollut pitkään niukkaa, elimistöllä myös kestää jonkin aikaa ennen kuin se taas osaa hyödyntää saamaansa proteiinia.
Lääketieteessä esim. munuaissairaiden proteiinin saantia rajoitetaan ja hyvin nuo hengissä selviävät ruokavaliollaan.
En kannata vähentää.
Rupeaa naama roikkumaan.