surku

Huomenna menossa pään mri-kuvaukseen, minulla epäillään ms-tautia. Likvor oli puhdas. Oireina huimaus ja toinen puoli vartalosta puutunut. Onko täällä joku jolla olisi kyseinen sairaus, miten olet pärjännyt ja miten tauti on edennyt? Mulla ikää 23 vuotta ja 1 lapsi (6kk). Huolettaa kovasti tulevaisuus.

• ylös 1
  • alas 0

Kommentit (3)

Minulla on MS-tauti. Ei fyysisiä oireita. Kognitiivisia oireita on jonkin verran, mutta olen tavallaan tottunut niihin, koska minulla on ollut niitä teini-iästä lähtien.

Minulla on relapsoiva-remittoiva MS-tauti, eli kansan kielellä aaltomainen taudinmuoto. Muutama vuosi sitten oli pahasti vammauttava (liikuntavamma ja näköhäiriö) relapsi eli pahenemisvaihe, mutta kaikki vammat parantuivat! Minusta ei näe ulospäin, että olen sairas. Pahin oire on silloin tällöin esiintyvä poikkeuksellinen väsymys joka on yksi tyypillisimmistä oireista.

Jos likvor on normaali, voi olla ettet saakaan MS-diagnoosia, vaan oireesi johtuvat sittenkin jostain muusta. Tai sitten voi olla, että saat diagnoosin vasta myöhemmin.  Joskus MS-diagnoosin saaminen voi kestää vuosia, se voi siis olla prosessi.

MS ei ole välttämättä lainkaan niin hirveä sairaus kuin moni pelkää. Tietysti oireisto ja eteneminen on tapauskohtaista. Minä olen vuosien varrella yllättynyt positiivisesti.

ms-tautinen

Minulla ms-tauti.Ollut jo yli 10-vuotta.Diagnoosin sain kun lapsi oli päälle 1-vuotias,olin silloin 23-vuotias.Sairaus ei ole maailman loppu,itse pidän sairautta osana itseäni eikä se juuri aiheuta arkeen muutoksia.Tietysti väsähdän hieman nopeammin kuin terveet äidit,ja jalat väsyvät mutta siis kävelen edelleen ilman apuvälineitä.Liikunnan harrastaminen ms-tautiselle erittäin tärkeää,sen avulla olen minäkin pysynyt toimintakykyisenä vaikka minulla siis neurologin mukaan sekundäärisprogressiivinen muoto ms-taudista.Muistiin ja keskittymiseen on tullut sen verran paljon häikkää jo 3-4 vuotta sitten että olen tällä hetkellä sairaseläkkeellä.Mutta nyky päivänä sairauden kulkuun olemassa todella hyviä lääkkeitä,jotka hidastavat sairautta ja vähentävät pahenemis vaiheita itsellä käytössä tabletti lääke aubagion,todella hyvä.Mutta ei ole mielestäni asioita joita en pystyisi tekemään sairaudestani huolimatta,en ainakaan itse anna sairauden hidastaa itseäni tai ajatella että en voisi tehdä tiettyjä asioita koska minulla sairaus.Lapseni jo pian täyttää 12-vuotta,olen myös löytänyt elämääni sen oikean 3-vuotta sitten ja olen todella onnellinen.Jos saat ms-diagnoosin muista että se ei ole maailmanloppu äläkä jää kotiin murehtimaan asioita,vaan pyri elämään mahdollisimman samalaista elämää kuin ennenkin sairaudesta huolimatta ja muista hankkia itse esim.internetin kautta sairaudesta lisätietoa,harvoin sitä neurologit potilaalle hirveästi antavat.Tsemppiä sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

surku kirjoitti:
Huomenna menossa pään mri-kuvaukseen, minulla epäillään ms-tautia. Likvor oli puhdas. Oireina huimaus ja toinen puoli vartalosta puutunut. Onko täällä joku jolla olisi kyseinen sairaus, miten olet pärjännyt ja miten tauti on edennyt? Mulla ikää 23 vuotta ja 1 lapsi (6kk). Huolettaa kovasti tulevaisuus.

Älä tee itsellesi vielä diagnoosia. Minullakin oli ja on yhä huimausta, puutumista, raajojen pistelyä ja "elohiirimäisiä nykinöitä" lihaksistossa. Pelkäsin myös ms-tautia, mutta likvor ja mri-kuvaus puhdas. Näin ollen ms-tauti ainakin toistaiseksi poissuljettu. Tosin varinaista syytä näille oudoille oireille ei ole löytynyt. Näillä on menty nyt jo pari vuotta. Älä siis vielä mieti liikaa ms-tautia, tutkimukset tehdään sen poissulkemiseksi ja sinulla ei välttämättä kyseistä sairautta ole. Mikä se sitten on? Kenties käy niin kuin minulle, että syytä ei löydy ja jossain vaiheessa lääkärit nostavat kädet pystyyn  ja eivät suostu tutkimaan enempää. Sitten täytyy vain oppia elämään oireiden kanssa ja itselläni on ajoittain parempia kausia, jolloin oireitakin on vähemmän.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.