Aloitin ketoosikarppaamisen pari viikkoa sitten
Näläntunteeni on kokonaan poissa. Joudun syömään väkisin edes pari kertaa päivässä. Aikaisemmin söin jatkuvasti ja oli aina nälkä. Onko muilla ollut näin?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Oletko normaalipainoinen?
Olen joskus haaveillut ketoosidieetistä, mutta tuntuu ihan pirun vaikealta saada sokerin käyttö niin alhaiseksi että onnistuisi. Mitä oikein syöt?
En ole ap mutta laihdutin ketoosilla normaalipainon ylärajalta alarajalle. Olin kova pullahiiri ollut koko elämäni ajan mutta sokerinhimo katosi kokonaan 2-3 viikossa.
Ruoka oli ihan "normiruokaa" mutta kaikki peruna/pasta/riisilisukkeet korvattiin vihanneksilla. Esim. jauhelihapihvejä/kermaista kanakastiketta salaatin ja fetajuuston kanssa. Leipää pystyi tekemään juustoraasteesta, kananmunista ja mantelijauhoista ja hyvää oli. Pähkinöitä ja vähän kalliimpia juustoja herkutteluun, joskus myös täysmaito-kuohukermakaakaota. Ei tarvinnut kellon kanssa syödä, nälkä oli ehkä 2xvuorokausi eikä useammin tarvinnutkaan syödä kun oli niin tuhteja annoksia. Mahalaukku taisi samalla pienentyä kun rasvainen ruoka täytti erilailla kuin hiilaripitoinen.
Tuosta ketoosikarppauksesta on jo 7 vuotta aikaa, sen jälkeen olen syönyt ruisleipää normaalisti ja joskus perunaa ja pitsaakin. Enää ei makeiset tai valkoinen leipä maistu kuten ennen. Ei ole painoa tullut takaisin kiloakaan ja painonhallinta helpompaa kuin ikinä.
Mä olen muutaman kerran ollut ketoosissa ja hyvät kokemukset siitä. Ainoastaan ekat 24h oli aika pahat sokerihimot ja vähän heikotusta, mutta sitten meni ohi. Yritin tässä hiljattain parin vuoden tauon jälkeen. Ajoitin aloittamisen viikonloppuun, että ei tarvitsisi töissä kärsiä heikkoa oloa. Jotain meni kuitenkin pieleen tällä kerralla vaikka söinkin samalla tavalla kuten ennenkin. Heikko olo jatkui jo neljättä päivää, vaikka lisäsin rasvaa ruokaan enemmän kuin aiemmin. Sitten oli pakko "luovuttaa" ja nostaa hiilarimääriä. Ehkä kesälomalla yritän uudestaan, jos tämä paino ei ala pudota muuten.
Vierailija kirjoitti:
Voiko syödä juustoa?
Voi syödä, joissain juustoissa voi olla pieniä prosentteja hiilihydraattia mutta esim. aurajuustossa ja mozzarellassa hiilareita 0g/100g.
Miten urheilu sujuu? Itselläni voimat yleensä loppuu siinä vaiheessa kun lihasten hiilihydraattivarastot tyhjenevät..
Vierailija kirjoitti:
Voiko syödä juustoa?
Voi. Mutta tarkasta rasvaprossa. Ei mitään rasvatonta kumijuustoa vaan rasvaista kermajuustoa tms. Mitä rasvaisempi sen parempi. Syön itse aika paljon juustoa; fetaa, halloumia, mozzarellaa, oltermannia, emmentalia, polaria, koskenlaskijaa, parmesania, homejuustoja, tuorejuustoa.
Moni näistä on ihan karppileivonnan oleellisia osia, esim. juustorieskaa munista, juustoraasteesta ja mantelijauheesta. Päällystetään voilla (juustohöylä on hyvä voiveitsi), juustolla, meetvurstilla, majoneesilla, kurkkuviipaleilla; oikein oivallinen aamiainen. Lounaaksi käy kippo salaattia ja fetasnack, siinähän on jo valmiiksi öljy mukana. Paistettu tai grillattu halloumi on herkkua, sitä jonkun rasvaisen kasvispaistoksen kylkiäisenä. Kastikkeet voi suurustaa koskenlaskijalla. Parmesanilla leivitetyt ja pannulla oliiviöljyssä paistetut kesäkurpitsaviipaleet on aivan ihanaa kesäistä syötävää.
Avainsana on rasva. Sitä pitää uskaltaa syödä. Paljon.
Vierailija kirjoitti:
Miten urheilu sujuu? Itselläni voimat yleensä loppuu siinä vaiheessa kun lihasten hiilihydraattivarastot tyhjenevät..
Mulla sujuu urheilu ihan hyvin, kun treeniä ennen otan hiilarilisää. Ei sitä hiilaria muulloin ole tarvis syödä.
t: 16.
Tiedätkö, että pissaat luustosi pihalle? Kannattaako hankkia osteoporoosi?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko syödä juustoa?
Voi. Mutta tarkasta rasvaprossa. Ei mitään rasvatonta kumijuustoa vaan rasvaista kermajuustoa tms. Mitä rasvaisempi sen parempi. Syön itse aika paljon juustoa; fetaa, halloumia, mozzarellaa, oltermannia, emmentalia, polaria, koskenlaskijaa, parmesania, homejuustoja, tuorejuustoa.
Moni näistä on ihan karppileivonnan oleellisia osia, esim. juustorieskaa munista, juustoraasteesta ja mantelijauheesta. Päällystetään voilla (juustohöylä on hyvä voiveitsi), juustolla, meetvurstilla, majoneesilla, kurkkuviipaleilla; oikein oivallinen aamiainen. Lounaaksi käy kippo salaattia ja fetasnack, siinähän on jo valmiiksi öljy mukana. Paistettu tai grillattu halloumi on herkkua, sitä jonkun rasvaisen kasvispaistoksen kylkiäisenä. Kastikkeet voi suurustaa koskenlaskijalla. Parmesanilla leivitetyt ja pannulla oliiviöljyssä paistetut kesäkurpitsaviipaleet on aivan ihanaa kesäistä syötävää.
Hyi saatana.
Onneksi en kärsi syömishäiriöstä eikä ole paino-ongelmia.
Miten ap jaksat urheilla ketoosin aikana?
Mä oon liikunnanohjaaja, ja tarviin hiilaria, jotta jaksan vetää monta pumppia päivässä.
Haluaisin pudottaa pari kg rasvaa ja houkuttais ketoosi, mutta en tiedä miten selviäisin työpäivistä kunnialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko syödä juustoa?
Hyi saatana.
Onneksi en kärsi syömishäiriöstä eikä ole paino-ongelmia.
Taidat kyllä vähän kärsiä. Ei tämä muuten menis niin tunteisiin.
En kärsi syömishäiriöstä eikä minullakaan ole paino-ongelmia. Enää. Kiitos lchf:n.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä usein suihkussa. Ketoosikarppaajat haisevat pahalta. Äiti paastosi usein ja kotona oli kaatopaikan haju. Huomasin saman, kun paastosin itse myöhemmin.
Tämä. Työkaveri syö tosi vähähiilihydraattista ruokaa ja hengitys haisee niin pahalta, ettei vieressä pysty seisomaan...
Kyllä on normaalia, ja juurikin niitä ketoosin hyviä puolia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus haaveillut ketoosidieetistä, mutta tuntuu ihan pirun vaikealta saada sokerin käyttö niin alhaiseksi että onnistuisi. Mitä oikein syöt?En ole ap mutta laihdutin ketoosilla normaalipainon ylärajalta alarajalle. Olin kova pullahiiri ollut koko elämäni ajan mutta sokerinhimo katosi kokonaan 2-3 viikossa.
Ruoka oli ihan "normiruokaa" mutta kaikki peruna/pasta/riisilisukkeet korvattiin vihanneksilla. Esim. jauhelihapihvejä/kermaista kanakastiketta salaatin ja fetajuuston kanssa. Leipää pystyi tekemään juustoraasteesta, kananmunista ja mantelijauhoista ja hyvää oli. Pähkinöitä ja vähän kalliimpia juustoja herkutteluun, joskus myös täysmaito-kuohukermakaakaota. Ei tarvinnut kellon kanssa syödä, nälkä oli ehkä 2xvuorokausi eikä useammin tarvinnutkaan syödä kun oli niin tuhteja annoksia. Mahalaukku taisi samalla pienentyä kun rasvainen ruoka täytti erilailla kuin hiilaripitoinen.
Tuosta ketoosikarppauksesta on jo 7 vuotta aikaa, sen jälkeen olen syönyt ruisleipää normaalisti ja joskus perunaa ja pitsaakin. Enää ei makeiset tai valkoinen leipä maistu kuten ennen. Ei ole painoa tullut takaisin kiloakaan ja painonhallinta helpompaa kuin ikinä.
Tosi hyvä kommentti (en ole tuo jolle kommentoit). Ohiksena seuraan keskustelua. Hyviä ohjeita, kiitos niistä. Itseäni kiinnostaisi myös aloittaa, mutta arveluttaa korkea verenpaineeni ja myös korkea kolesteroli. Onkohan mun terveellistä tuohon ryhtyä? Just terkkari nalkutti kun erehdyin kertomaan rasvaisten juustojen syönnistä. Lisäksi kiinnostaisi nuo jauhelihapihvit. Ilmeisesti et käytä korppujauhoja niihin? Mutta pysyvät siis hyvin kuitenkin kasassa?
Netti on niin täynnä ristiriitaista infoa, ettei tiedä mihin uskoisi. Kiitos etukäteen, jos jaksat vastata:).
Olen gluteeniton, maidoton ja munaton ja jauheliha pysyy pihvinä ja pullana ilman jauhoja, kermaa tai munaa.
Kilpirauhassairaiden kannattaa muistaa, että heille hiilihydraatiton voi tuoda pahoja ongelmia. Heidän pitäisi pyrkiä hiilareiden kanssa laatuun ja kohtuulliseen määrään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus haaveillut ketoosidieetistä, mutta tuntuu ihan pirun vaikealta saada sokerin käyttö niin alhaiseksi että onnistuisi. Mitä oikein syöt?En ole ap mutta laihdutin ketoosilla normaalipainon ylärajalta alarajalle. Olin kova pullahiiri ollut koko elämäni ajan mutta sokerinhimo katosi kokonaan 2-3 viikossa.
Tosi hyvä kommentti (en ole tuo jolle kommentoit). Ohiksena seuraan keskustelua. Hyviä ohjeita, kiitos niistä. Itseäni kiinnostaisi myös aloittaa, mutta arveluttaa korkea verenpaineeni ja myös korkea kolesteroli. Onkohan mun terveellistä tuohon ryhtyä? Just terkkari nalkutti kun erehdyin kertomaan rasvaisten juustojen syönnistä. Lisäksi kiinnostaisi nuo jauhelihapihvit. Ilmeisesti et käytä korppujauhoja niihin? Mutta pysyvät siis hyvin kuitenkin kasassa?
Netti on niin täynnä ristiriitaista infoa, ettei tiedä mihin uskoisi. Kiitos etukäteen, jos jaksat vastata:).
Karppaajilla yleensä verenpaine laskee ja kolesterolit menee oikeeseen suuntaan. Terkkarit tietty varoittavat rasvasta, se kuuluu heidän työnkuvaansa. Lihapullat pysyy kasassa ilman jauhoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen gluteeniton, maidoton ja munaton ja jauheliha pysyy pihvinä ja pullana ilman jauhoja, kermaa tai munaa.
Kilpirauhassairaiden kannattaa muistaa, että heille hiilihydraatiton voi tuoda pahoja ongelmia. Heidän pitäisi pyrkiä hiilareiden kanssa laatuun ja kohtuulliseen määrään.
Muista sinäkin, ettei ole mitään hiilaritonta ruokavaliota.
Onkohan nuo ihmedieetit lopulta kovin terveellisiä? Jotain on pielessä, kun hengitys haisee kynsilakanpoistoaineelle ja peräpäästä suhisee metaanin hajua. Noh, kukin tyylillään kai sitten.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nuo ihmedieetit lopulta kovin terveellisiä? Jotain on pielessä, kun hengitys haisee kynsilakanpoistoaineelle ja peräpäästä suhisee metaanin hajua. Noh, kukin tyylillään kai sitten.
Karppaus ei ole mikään ihmedieetti. Et taida tietää, miksi ketoilija haisee, etkä sitä, että se ei ole pysyvää.
Tylsää. Minä olen tottunut syömään perheen kanssa.