keltaiset verhot
Noniin, joskos jatketaan täällä :) toivottavasti tänne löytää mahdollisimman monet kommenttien poisteluun kyllästyneet kanssakeskustelijat!
Kommentit (1079)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Elias olisi homo, miksi hän olisi rohkaissut sisartaan yousefin suhteen?
Elias voi olla homo, mutta ei ole kiinnostunut Yousefista?
No jos näin, mistä vihje homoudesta on tullut? Siitä että Eskild tapansa mukaisesti soitti suuta?
No tämä nyt on täyttä mutuilua. Itse en ole yhtään varma Eliaksen homoudesta. Teoria muiden joukossa vain... Mutta esim. näiden seikkojen perusteella olen miettinyt, voisiko näin olla.
- Eskildin vihjaus
- Yousefin tarina Mikaelista, joka reagoi huonosti Eveniin, koska on niin uskovainen, tuntuu ontuvalta.(Suvaitsevaisuusvihjeitä Mikaelista: Mikael naureskelee hyväntahtoisesti Evenin elokuvalle kahdesta miehestä, jotka rakastuvat, käyttää pinkkiä kynsilakkaa eli ei ilmeisesti itse ole mikään heteromacho, jonka pitäisi todistella jotakin, juo alkoholia eli tuskin on niin himouskovainen kuin Yousef väittää). Mikaelia ei missään vaiheessa ole esitetty minään muuna, kuin harmittomana tyyppinä eli miksi Yousef huijaisi tässä Sanaa? Eliaksen takiako? Elias oli se, joka reagoi huonosti tai jolla meni välit Eveniin? (Tai sitten Yousef itse reagoi huonosti, ja siksi muuntelee totuutta)
- Eliaksen juominen: tätä ei ole vielä selitetty, vaikka selvästi oli Sanan ja äidin mielestä omituista käytöstä Eliaskselle. Minkä takia Elias juo?
- Elias löi Isakia: tunnistiko Isak Eliaksen niistä homobaareista, joissa kävi ja soitti suutaan siitä? Vai liittyykö Eveniin: oliko heillä jotakin meneillään?
- Evenin reaktio baarissa: Kaksi, jotka tulevat etunenässä eli, jotka Even näkee ensimmäisenä, ovat Elias ja Yousef. Eli liittyyko reaktio juuri jompaan kumpaan heistä? Taas kerran Mikael ei ole lähimaillakaan ja hänen piti olla se syy, miksi Even romahti.
- Eliaksen reaktio Eveniin. Hän näyttää hoksaavan Evenin ensimmäisenä ja tuuppaa Yousefia. He kaksi taas näyttävät reagoivan eniten. Muut pojat eivät oikeastaan.
- Evenin lämpimät välit Bakkoushien perheeseen. Halusiko tietää erityisesti Eliaksesta, koska hänellä oli ollut tunteita tätä kohtaan?
- Eliaksen ja Sanan keskustelu sen jälkeen kun Sana on kyseenalaistanut uskontonsa suhtautumisen homoseksuaalisuuteen ja uskovan ja ei-uskovan liittoon. Toinen aihe oli Sanalle tärkeä. Oliko toinen aihe Eliakselle?
Tässä on paljon samaa mitä olen itse kelannut.
Mulle on jäänyt päähän erityisesti se kohtaus, jossa Elias joi yhtäkkiä itsensä ihan känniin. Se oli jotenkin niin odottamatonta. Oon miettinyt et mikä sai hänet järkyttymään niin, ettei kestänyt enää todellisuutta selvinpäin?
Tällä kaudella on ollut paljon puhetta näistä peilauksista edellisiin kausiin verrattuna ja mä uskon, että tässä ryyppäyksessä oli myös kyse siitä
Siinä talutuskohtauksessa soitetun biisin (Kanye Westin Can't tell me nothing) sanoituksessa on paljon yhtymäkohtia Eliaksen elämäntilanteeseen: pitää välivuotta ja etsii paikkaansa, elää vanhempiensa rahoilla, kipuilee uskonasioiden kanssa, äiti painostaa.. paljon kuten Isakin tilanteessa kolmoskaudella.
Myös yksi romahtaminen on nähty aikaisemmin eli silloin kun Isak näki yhteen palanneiden Evenin ja Sonjan suutelevan Emman bileissä. Ja nyt siis puhutaan samasta Emmasta, joka suuteli Isakia Evan bileissä, kunnes jonkun Yousefin läsnäolo sai Emman lähtemään. Eka biisi tässä klipissä on nimeltään LiQR.
Kun Isak lähtee sitten Emman bileistä vihaisena, myös silloin taustalla soi Kanye Westin biisi. Arvatkaa mikä sen biisin nimi on? "Hold my liquor" eli biisi tyypistä, joka ikävöi exäänsä ja ryyppää holtittomasti suruunsa. Tässä biisissä on klipissä kuultava kohta "Bitch I'm back out my coma, waking up on your sofa". Ihan kuten itsensä tainnuksiin juonut Elias, joka herää krapulassa Nooran sohvalta.
Jos Elias siis peilaa 3. kauden Isakia, kuka on suudellut Eliasta ja kenen vuoksi hän on romahtanut?
Tossa Eliaksen ryyppäyksen näyttävässä kohtauksessa soitettavassa biisissä on myös kohta "Adam Eve wear nada" eli pariskunta Aatami ja Eeva ilkosillaan näin vapaasti suomennettuna. Muistatteko, missä vaiheessa tää kännäys tapahtui? Vain muutama päivä sen jälkeen kun Even teki sen racerapen Isakille ja postasi sen kuva alastomasta Isakista ja Evenistä.
Sana tykkäsi tästä kuvasta ja se on näkynyt siten myös kätevästi juuri muutamaa päivää aikaisemmin Instaan liittyneelle Eliakselle.
Isak romahti nähdessään exänsä Evenin Sonjan kanssa. Elias romahti nähdessään exänsä Evenin Isakin kanssa.
Herrajee, no nyt tuli kyllä hyvää infoa tiskiin tuosta Elias-teoriasta. Joo eli Isakin ja Evenin onnellinen nakuilukuva oli maanantaina 1.5. ja heti seuraavana perjantaina 5.5. Elias vetää täysin överikännit.
Plus sitten oli vielä se Briskeby-video, missä Elias halailee Yousefia takaapäin ja lopussa Yousef tokaisee, että älä koske mun peffaan. Eli muuten halailu oli Yousefista ok, mutta kieltää intiimimmän alueen koskemisen. Ehkä sekin oli vinkki, jos tuo teoria Eliaksen homoudesta pitää paikkaansa?
Heh, Andemilla käy aiheet vähiin, jos/kun homoutta ja kolmiodraamoja pitää toistoon asti syöttää katsojille :/
Nyt varmaan tulee alapeukkuja, mutta mietin tässä että entä jos sarja loppuisikin siihen että Yousef ja Noora on yhdessä? Se olisi lopulta aika realistista ja Skamin parhaita puolia on se että se on realistinen. Aina ei teinit tai aikuisetkaan saa ihastuksensa kohdetta niin kuin elokuvissa ja sarjoissa. Ja jossain skam-keskustelussa valitettiin siitä että "aina Noora saa parhaat miehet" mutta niin se menee oikeassakin maailmassa, että jotkut saa aina kenet haluaa.
En kyllä usko, että viimeinen kausi lopetettaisiin niin, joku onnellinen loppu tälle kaudelle vielä saadaan.
Voisko se sitten olla, että Yousef luuli Sanan järjestäneen veljelleen jonkin yllärihyökkäyksen ja piti Sanaa todella mauttomana tyyppinä. Eli tuomitsi Sanan motiivit jo valmiiksi etukäteen uskon takia: Sana yrittää saada Eliaksen kohtaamaan todellisuuden ja unohtamaan entisen poikaystävänsä? Tuossa koripallokohtauksessahan Elias sanoo, että hei mä en tiennyt, että Isak on sun kaveri. Eli Yousef tajuaa vasta sitten, että ei Sanalla välttämättä ollutkaan mitään erityistä tekemistä Evenin paikalla olon kanssa, vaan Evenin nykyinen poikaystävä vaan sattuu pyörimään samoissa kaveriporukoissa Sanan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt varmaan tulee alapeukkuja, mutta mietin tässä että entä jos sarja loppuisikin siihen että Yousef ja Noora on yhdessä? Se olisi lopulta aika realistista ja Skamin parhaita puolia on se että se on realistinen. Aina ei teinit tai aikuisetkaan saa ihastuksensa kohdetta niin kuin elokuvissa ja sarjoissa. Ja jossain skam-keskustelussa valitettiin siitä että "aina Noora saa parhaat miehet" mutta niin se menee oikeassakin maailmassa, että jotkut saa aina kenet haluaa.
En kyllä usko, että viimeinen kausi lopetettaisiin niin, joku onnellinen loppu tälle kaudelle vielä saadaan.
Tää sarja ei ole ollut realistinen 1. kauden jälkeen. 2. kausi oli jo perus teinileffamättöä juonensa puolesta.
Ei päädy Yousef Nooran kanssa. Liian paljon kemiaa Sanan ja Yousefin välillä, eli olisi liian iso pettymys katsojille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta, mikä tekee tuosta realistisen? Se, että yousefin ja sanan kesken on havaittavissa selvää kemiaa jota ei käy kenenkään kiistäminen, ja siltikin yousef valitsisi sanan parhaan ystävän? Tämähän tekee yousefista m*lkun, ei todellakaan minkään parhaan miehen. Toi loppuratkaisu tekisi kyllä mielestäni skamista pienoisen vitsin. Opetus: "avaa aina suusi tai ystäväsi vie ihastuksesi, ja kauniit tytöt aina saavat pahat pojat ja erilaiset jää yksin." Voi lol.
Vaikka skamia kehutaan realistiseksi, onhan kaikkien kausien ratkaisuissa kuitenkin osapuolet suhtautuneet asioihin poikkeuksellisen hyvin ja onnellinen loppu on saatu, edes hetkellisesti. Asettaisi neloskauden m*slimiteeman erikoiseen valoon, jos tässä nyt haluttaisiin jonkinlaista arvotusta tuoda esiin ekaa kertaa niin, että päähenkilö jääkin kärsimään.
Mun mielestä tuo "avaa suusi" on vähintäänkin erinomainen opetus tällä kaudella! Ainakin allekirjoittaneelle. :D Myönnän sortuvani välillä samanlaiseen sulkeutumiseen ja mököttämiseen kuin Sana (joskaan en kuitenkaan ihan tuossa mittakaavassa onneksi), mutta siis harvinaisen tuskastuttavaa katsoa vierestä, miten vaikeneminen saa aikaan pelkkiä ongelmia ja väärinymmärryksiä, jotka olisi todella helposti selvitettävissä puhumalla. Joten itse ainakin aion tästä lähtien avata suuni useammin! Kiitos Skamin.
Vierailija kirjoitti:
Heh, Andemilla käy aiheet vähiin, jos/kun homoutta ja kolmiodraamoja pitää toistoon asti syöttää katsojille :/
Toisaalta, miksi homouden pitäisi olla aina joku oma teemansa? Ehkä tässä sarjassa just halutaan korostaa sitä, että homo- ja heteroseksualisuus (tai kaikki seksuaaliset suuntautumiset) ovat kaikki ihan "samalla viivalla" ilman mitään heteronormatiivisuutta... Ei heteroseksuaalisuus ole mikään erillinen kantava teema millään kaudella, miksi siis homoudenkaan pitäisi sellainen olla?
Skam.p3 ig-sivuilla on kellomainos, tuliskohan klippi tänään 9:30 samaista aikaa 🤔
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo "avaa suusi" on vähintäänkin erinomainen opetus tällä kaudella! Ainakin allekirjoittaneelle. :D Myönnän sortuvani välillä samanlaiseen sulkeutumiseen ja mököttämiseen kuin Sana (joskaan en kuitenkaan ihan tuossa mittakaavassa onneksi), mutta siis harvinaisen tuskastuttavaa katsoa vierestä, miten vaikeneminen saa aikaan pelkkiä ongelmia ja väärinymmärryksiä, jotka olisi todella helposti selvitettävissä puhumalla. Joten itse ainakin aion tästä lähtien avata suuni useammin! Kiitos Skamin.
Joo ja puhu suoraan äläkä vertauskuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, miksi homouden pitäisi olla aina joku oma teemansa? Ehkä tässä sarjassa just halutaan korostaa sitä, että homo- ja heteroseksualisuus (tai kaikki seksuaaliset suuntautumiset) ovat kaikki ihan "samalla viivalla" ilman mitään heteronormatiivisuutta... Ei heteroseksuaalisuus ole mikään erillinen kantava teema millään kaudella, miksi siis homoudenkaan pitäisi sellainen olla?
Erittäin hyvä pointti ja argumentti, ja tällaista lähestymistapaa pitää aina normielämässäkin noudattaa:) silti epäilen, että eliaksesta oltaisiin tehty homoa, koska uskon että tässäkin pelataan todennäköisyyksillä kun porukka on aika pieni, ja toisekseen en usko että andem uskaltaisi yhdistää i*lamin ja homouden, joka jossain määrin on tabu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä pointti ja argumentti, ja tällaista lähestymistapaa pitää aina normielämässäkin noudattaa:) silti epäilen, että eliaksesta oltaisiin tehty homoa, koska uskon että tässäkin pelataan todennäköisyyksillä kun porukka on aika pieni, ja toisekseen en usko että andem uskaltaisi yhdistää i*lamin ja homouden, joka jossain määrin on tabu.
Mutta toisaalta kukaan ei uskonut, että Yousef voisi olla se Sanan oikea rakkauden kohde, kun paljastui, että on ateisti. Vielä vähän aikaa sitten veikkailtiin, että tulee uusi sopivampi m*uslimi-ihastus kehiin. Eli toisaalta Andem voisikin täräyttää tähän kauteen enemmänkin kamaa, joka rikkoo tabuja.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin siis 21:30 😄
Tuolla on enemmänkin noita kellomainoksia. En ainakaan itse hokannut, että miten mainosten ajat olisivat liittyneet aikaisempien klippien ilmestymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toisaalta kukaan ei uskonut, että Yousef voisi olla se Sanan oikea rakkauden kohde, kun paljastui, että on ateisti. Vielä vähän aikaa sitten veikkailtiin, että tulee uusi sopivampi m*uslimi-ihastus kehiin. Eli toisaalta Andem voisikin täräyttää tähän kauteen enemmänkin kamaa, joka rikkoo tabuja.
En ole kyllä tällaista havainnut, vaikka silmä kovana olen keskusteluja seurannutkin? Mielestäni se kemia on ollut niin käsinkosketeltava kaikkien mielestä, että yhteistä onnellista loppua on haettu milloin asenath-teorian ja milloin minkäkin kautta. Eli kyllä mä itse olen ajatellut aina, että sana vahvana nykyaikaisena ja huom norjalaisena naisena osaa poimia itselleen kummastakin kulttuurista ja tavoista ne sopivimmat, ja yousefin tapaan, "kasta rest", ne joilla ei ole niin merkitystä.: Ja eliaskin rohkaisi sanaa yousefin suhteen sanoen, että vaikka hän ei usko a**ahiin, hän on silti m*slimein kundi jonka tuntee, koska kohtelee aina kaikkia kunnioittavasti. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon samaa mieltä. Bring it on!
Mutta jos Elias on homo, niin olisko se enää kaukaa haettu, että hän saattaa olla se Yousanan sabotoija? Taas tulkittiin niin mukavarmasti, että Eliaksen vihjailut siitä, kuinka Yousefin tulee tottua tulevan vaimonsa kiukkuisuuteen, oli Yousanan tukemista. Mutta kyllähän tuonkin periaatteessa voisi tulkita siten, että halusi aiheuttaa epävarmuutta Yousefissa. Ja taas tuli muuten myös keskeyttämään Yousanan bondaamisen. Samoin kuin teki keittiössä...
Harmistus Noorasta ja Yousefista saattoi johtua Eliaksen omasta mustasukkaisuudesta. Me vain tulkittiin se taas Sanan puolesta huolehtimiseksi. Koska edelleen se viesti Sanan ja Eliaksen keskustelusta ei löytänyt Yousefille perille. Tuli ihan vastakkainen reaktio, mitä Sana odotti. Taas Sana luuli, että heillä oli Yousanan kanssa myönteinen hetki. Jäi vielä hymyilemään pienesti Yousefin perään. Sitten Yousef katoaa Eliaksen kanssa ja seuraavana päivänä onkin jo Nooran kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä tällaista havainnut, vaikka silmä kovana olen keskusteluja seurannutkin? Mielestäni se kemia on ollut niin käsinkosketeltava kaikkien mielestä, että yhteistä onnellista loppua on haettu milloin asenath-teorian ja milloin minkäkin kautta. Eli kyllä mä itse olen ajatellut aina, että sana vahvana nykyaikaisena ja huom norjalaisena naisena osaa poimia itselleen kummastakin kulttuurista ja tavoista ne sopivimmat, ja yousefin tapaan, "kasta rest", ne joilla ei ole niin merkitystä.: Ja eliaskin rohkaisi sanaa yousefin suhteen sanoen, että vaikka hän ei usko a**ahiin, hän on silti m*slimein kundi jonka tuntee, koska kohtelee aina kaikkia kunnioittavasti. :)
Joo ei vauvapalstalla. Mutta somessa muutoin esim. Mikaelia on rummutettu tosi paljon Sanalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän lukiolaiset ja parikymppiset suhtautuvat seksuaalisuuteen ihan eri tavalla kuin vanhemmat ikäpolvet. Ei niille ole väliä ketä kukakin rakastaa. Alt er love.
Ja voihan Elias olla viinan läträämisessä kokematonkin, ja varmaan kaikki meistä muistaa että ensimmäisellä viinurikerralla harva meistä osasi kohtuukäytön rajat. Eli on voinut tosi helposti lähteä lapasesta jo puhtaasta kokemattomuudesta ja näytön halusta/uhosta.
Voi toki olla piilomerkitys ja surun hukuttaminenkin, tiedäpä häntä. :)