Viikko-viikkolapselle täysin oma huone?
Olemme muuttamassa yhteiseen asuntoon, minä ja poikani (5 v.) sekä miesystäväni. Itse olen totaali-yh, miehellä entisestä liitosta 12-v. viikko-viikkolapsi (tyttö). Nyt on tullut kiistaa uuden asunnon koosta ja huonejärjestelyistä, kun minun mielestäni on tilan ja rahan hukkaa varata yhtä huonetta lapselle, joka kuitenkin vain käytännössä vierailee meillä ja puolet ajasta asuu muualla. Mies taas vaatii ehdottomasti että huone on oltava ja siellä ihan vain lapselle kaikki kalusteet sun muut. Minä taas haluaisin laittaa vierasmakkarin, jossa lapsikin voisi sitten yöpyä. Sinne toki joku kaappi/lipasto, jota lapsi saisi käyttää.
Yksi talo olisi tosi ihanteellinen sijainniltaan ja pihaltaan, mutta siinä ei riittäisi tilaa sekä lapsen huoneelle että vierasmakkarille, vaan vieraat joutuisivat nukkumaan olohuoneessa, jos tyttö saisi tosiaan pitää huoneen ihan vain itseään varten myös ne viikot, kun asuu äidillään, ja sisustaa sen huoneen miten tahtoo.
Miten teillä muilla on tällaiset kuviot ratkaistu? Harmittaa, jos menee hyvä talo sivu suun, kun ei päästä sopuun. :/
Kommentit (51)
Äänestän vaihtoehdon "Älkää koskaan muuttako kenenkään kanssa yhteen"- vaihtoehdon puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Molemmille lapsille samat käytännöt. Eli jos sinun lapsella on oma huone ja julisteet, lelut sun muut niin miehen lapsellakin on oma huoneensa omilla säännöillään. Ja juuri siksi että arvelet teillä olevan hyvin erilaisen maun on todella tärkeää että tytöllä on sananvalta omassa huoneessaan. Viikko-viikko systeemissä lapsella on kaksi KOTIA ei kyläilypaikkaa. T. Psykologi
Ei, kyllä av-mamman lapsipuolet ovat vieraita av-mamman kodissa, mutta av-mamman omat lapset ovat toisessa kodissa joka toinen viikko.
Vierailija kirjoitti:
No niin, tahallaan taas ymmärretään väärin. Siis minusta parempi olisi sisustaa se huone niin, että siellä voisivat viihtyisästi yöpyä sekä vieraat että lapsi. Eli kunnon sänky, joku komero tai lipasto johon saisi sitten purkaa ne viikon ajaksi mukaansa ottamat vaatteet, kauniit ja käytännölliset verhot, jne. Voisi sinne pienen pöydänkin mahduttaa. MUTTA siis niin, että huoneessa ei lojuisi lapsen tavaroita jatkuvasti, eikä seinille mitä sattuu julisteita, tauluja sun muita. Eikä tosiaan niin, että tyttö yksinvaltaisesti päättäisi seinien värit jne. kuten isänsä oli jo luvannut. Tytön tuntien meillä on hyvin erilainen maku. Ap
Jos tämä on totta niin tulipa todella surullinen olo. Itse en ole eroperheestä mutta pystyn silti tuntemaan empatiaa ja ymmärrystä tätä 12- vuotiasta kohtaan. Ero varmasti muuten jo todella rankka prosessi lapselle, saatikka, jos puolet ajasta joutuu viettämään isän uuden perheen luona vieraana. Itsestäänselvää (pitäisi olla), että tyttö on osa perhettä ja talo on hänen kotinsa ja hänellä saa olla omia tavaroita omassa kotonaan esillä. Oma lapsi menee tietysti vieraiden edelle. Jotenkin tuo "joku komero tai lipasto johon saisi sitten purkaa ne viikon ajaksi mukaansa ottamat vaatteet" kertoo kyllä kaiken sinun asenteestasi. Tyttö on ikään kuin vieras, joka tulee viikoksi matkalaukun kanssa majailemaan muta pidät huolen, että viikon jälkeen tytöstä ei ole merkkiäkään, vaan jokaikinen vaatekappale on otettu mukaan. Tyttö on siis mielestäsi olemassa vain sen viikon ajan ja senkin mahdollisimman vähillä häiriöillä. Toivottavasti ette muuta yhteen. Voin vain kuvitella kuinka hirveää yhteiselo tulee tytölle olemaan, jos asenteesi on nyt jo tuollainen. Voimia tytölle!
Vierailija kirjoitti:
No niin, tahallaan taas ymmärretään väärin. Siis minusta parempi olisi sisustaa se huone niin, että siellä voisivat viihtyisästi yöpyä sekä vieraat että lapsi. Eli kunnon sänky, joku komero tai lipasto johon saisi sitten purkaa ne viikon ajaksi mukaansa ottamat vaatteet, kauniit ja käytännölliset verhot, jne. Voisi sinne pienen pöydänkin mahduttaa. MUTTA siis niin, että huoneessa ei lojuisi lapsen tavaroita jatkuvasti, eikä seinille mitä sattuu julisteita, tauluja sun muita. Eikä tosiaan niin, että tyttö yksinvaltaisesti päättäisi seinien värit jne. kuten isänsä oli jo luvannut. Tytön tuntien meillä on hyvin erilainen maku. Ap
Sisusta se oman lapsesi huone miten tykkäät, että kelpaa tarvittaessa vierashuoneeksi. Kai se sun kersa voi nukkua vaikka olkkarissa patjalla silloin kun ne vieraat on teillä ja säilyttää tavaroitaan siinä omassa komerossaan piilossa.
Ai, ei voi vai? Miksi ei?
Mun serkulla on viikko-viikko lapsi, just saman ikäinen.
Hänellä on ihan tasan se oma huoneensa isällään, kuten myös äidillään.
Ei hän todellakaan tule minkään laukun kanssa kuin hotellihuoneeseen, vaan hänellä on tavaroita, kosmetiikkaa, vaatteita yms. isänsä luona. On tietty myös vaatetta ja muuta jotka kulkevat kahden kodin välissä, mutta oma huone isällä on hänen huoneensa. Toki varmaan vieraat siellä voivat nukkua silloin kun hän ei ole paikalla, mutta huone palaa vieraiden jäljiltä tytön huoneeksi, ei niin, että huone palaisi tytön jäljiltä vierashuoneeksi.
Siis häh? Minulla on vuoroviikkolapset, eivätkä he todellakaan kulje "viikoksi ottamiensa vaatteiden kanssa". Molemmissa kodeissa on omat huoneet, vaatteet, tavarat ja muut. Ainoat mitkä kulkee edestakaisin on sellaiset harrastusvälineet joita ei kannata hankkia tuplana. Eivätkä lapset todellakaan ole mitään vierailijoita kummassakaan kodissa.
Mihinkäs ajattelit lapsen sijoittaa, jos vierashuoneessa on sattumoisin maalta käymässä oleva mummon kummin serkun kaima, jota lapsi ei tunne lainkaan. Otatko teidän väliin vai petaatko hänelle olohuoneen sohvalle? Taitaisi olla parempi, että ottaisitte pitkän aikalisän ennen yhteen muuttamista. Vaikutat ilkeältä äitipuolelta, sorry vaan!
Totta kai lapsi, joka viettää puolet ajastaan isänsä kanssa, tarvitsee oman huoneensa.
Kyseessä ei ole mikään vierailija, vaan oma lapsi joka tulee isälleen asumaan.
Tytölle ikioma huone, jota ei todellakaan käytetä edes vierashuoneena! Meillä on 3 teiniä vuoroviikoin.
Jos meille tulee yövieraita, he nukkuvat olohuoneessa eivät yhdenkään lapsen huoneessa, vaikka olisivat tyhjillään.
Teineillä pitää olla yksityisyys. Hänen ei tarvitse ajatella, että tuntemattomat isin tai äidin kaverit mahdollisesti availisivat hänen kaappejaan tai naureskelisivat hänen julisteilleen, valokuvilleen tai vaikka vahingossa esille jääneelle tamponipakkaukselle.
Vierailija kirjoitti:
Tytölle ikioma huone, jota ei todellakaan käytetä edes vierashuoneena! Meillä on 3 teiniä vuoroviikoin.
Jos meille tulee yövieraita, he nukkuvat olohuoneessa eivät yhdenkään lapsen huoneessa, vaikka olisivat tyhjillään.
Teineillä pitää olla yksityisyys. Hänen ei tarvitse ajatella, että tuntemattomat isin tai äidin kaverit mahdollisesti availisivat hänen kaappejaan tai naureskelisivat hänen julisteilleen, valokuvilleen tai vaikka vahingossa esille jääneelle tamponipakkaukselle.
Tätä minäkin olin tulossa sanomaan niille jotka kannattaa lapsen huoneen käyttämistä vierashuoneena niillä viikoilla kun lapsi ei ole kotona. Teini ei meinaan tähän välttämättä suhtaudu suopeasti. Ainakin minulle oma huone oli niin henkilökohtainen ja yksityinen tila teininä etten todellakaan olisi mielelläni laskenut sinne vanhempien kavereita tai sukulaisia yöpymään kun itse en ole kotona.
Totta helvetissa tytöllä pitää olla oma huone. Hänhän asuu teillä puolet ajasta, teidän kotinne on hänenkin kotinsa. Se ei ole mitään käymistä, jossa asutaan vierashuoneessa.
Mitäs jos mietitte sitä yhteenmuuttoa vielä, sä et taida olla kypsä avoliittoon jos näet lapsen asumisen vain kyläilynä.