Viikko-viikkolapselle täysin oma huone?
Olemme muuttamassa yhteiseen asuntoon, minä ja poikani (5 v.) sekä miesystäväni. Itse olen totaali-yh, miehellä entisestä liitosta 12-v. viikko-viikkolapsi (tyttö). Nyt on tullut kiistaa uuden asunnon koosta ja huonejärjestelyistä, kun minun mielestäni on tilan ja rahan hukkaa varata yhtä huonetta lapselle, joka kuitenkin vain käytännössä vierailee meillä ja puolet ajasta asuu muualla. Mies taas vaatii ehdottomasti että huone on oltava ja siellä ihan vain lapselle kaikki kalusteet sun muut. Minä taas haluaisin laittaa vierasmakkarin, jossa lapsikin voisi sitten yöpyä. Sinne toki joku kaappi/lipasto, jota lapsi saisi käyttää.
Yksi talo olisi tosi ihanteellinen sijainniltaan ja pihaltaan, mutta siinä ei riittäisi tilaa sekä lapsen huoneelle että vierasmakkarille, vaan vieraat joutuisivat nukkumaan olohuoneessa, jos tyttö saisi tosiaan pitää huoneen ihan vain itseään varten myös ne viikot, kun asuu äidillään, ja sisustaa sen huoneen miten tahtoo.
Miten teillä muilla on tällaiset kuviot ratkaistu? Harmittaa, jos menee hyvä talo sivu suun, kun ei päästä sopuun. :/
Kommentit (51)
Ap aikoo käyttää oman huoneen menetystä kätevänä keinona savustaa miehen tytär miehen elämästä tai ainakin viikko-viikkovanhemmuuden loppumiseen. Ap kun tietää, että 12-vuotiaalla on sananvaltaa asumiseensa. Näin sitten kätevästi tyttären saa haluamaan jokatoinenviikonloppuisyyttä isältään. Isän tunteista ap viisvälittää, mikä onkin aivan loistava lähtökohta parisuhteelle perhe-elämälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä exä ja nyxänsä pääsi sopuun siten, että eivät muuttaneet yhteen. Miehen mielestä hänen (meidän) lapsemme on yhtä arvokas kuin nyxän lapsi eli joko molemmat saavat oman huoneen tai sitten kumpikaan ei huonetta saa. Vieraat voivat asua hotellissa. Joten exä asuu nyt 3h+k rivarissa (ja lapsi 11v on siellä joka toinen viikko), miehen nyxä asuu 2v lapsen kanssa kaksiossa. Kaikki muut on tyytyväisiä paitsi tuo nyxä, joka oletti saavansa itselleen ja lapselleen ilmaiseksi isomman kodin.
Arvostan, miten ihmeessä pistit tuollaisen kiertoon?
Se lähti ihan itse, kun lapsi oli 3v. Hän halusi olla onnellinen eikä ollut sitä enää minun kanssani. Miehenä se oli paskiainen, mutta isänä täydellinen. Valitettavasti löysi sen puolen itsestään vasta eron jälkeen.
Kyllä ap:n miesystävä vielä tajuaa ap:n pahansuopaisuuden ja kierouden, ja jättää tuollaisen itsekkään eukon.
Ap, niin makaa kuin petaa.
Eikö sun lapsesi huone voisi olla se vierashuone? 5-vuotias harvemmin välittää sisustuksesta, eli se voisi olla juuri niin harmoninen kuin haluat.
Öö, mitä vittua???
Se on sen lapsenkin KOTI ja hän on jo 12-vuotias, eli tottakai saa oman huoneen - etenkin kun se sun 5v penskaskin saa.
Mun lapsi on mulla 8-10pv/kk ja hänellä on kyllä ihan oma huone kalusteineen kaikkineen myös täällä.
Ei tulisi mieleenkään muu.
Minulla viikkolapsia, ja on päivänselvää, että on oma huone. Koska ennen yhteenmuuttamistakin oli oma huone. Uusperhettä perustettaessa kenenkään elintaso ei saa huonontua.
Muuten vielä: jos tyttö on nyt 12-vuotias, niin "vierailee" ainakin 18-vuoteen saakka teillä. Ehkä enemmänkin. Aika hankala tuo vierashuone/tytönhuoneyhdistelmä on silloin jos vaikka tyttö tuo poikaystävänkin teille yökylään.
Silloin he vaatisivat omaa rauhaa ja omat jutut ja myös silloin olisi pakko olla eri huone niille vieraille.
Oletko ajatellut sitä, että tosiaan, että ainakin vielä viisi vuotta tyttö on teillä ainakin ajoittain?
Jos nyt yhdessä ostatte ja maksatte sen omakotitalon ja molemmilla (nyt) yksi lapsi, niin silloin ne lapsetkin ovat tasa-arvoisia asumisen suhteen.
Tai pitäsi olla, ihan vaan sitä parisuhdetta ajatellen.
Joskus (toisen mielestä) pienikin asia voi aikaa myöten kasvaa suureksi kun on kysymyksessä oma lapsi. Parempi olla nyt reilu lasta ja miestä kohtaan niin ei tavitse katua myöhemmin.
Nimim. kokemusta on.
Vaikka tämä on provo niin taloudellisesti vaikeita tilanteita tällaisesta voi syntyä. Olemme helsinkiläisiä, minulla kaksi minulla kotona asuvaa teiniä. Miehellä kaksi joka toinen vkl käyvää teiniä. Olisimme tarvinneet viiden makuuhuoneen asunnon. Pk-seudulla sellaisen vuokra on yli 2500 euroa. Ostohinta puoli miljoonaa. Kaupungin asuntoa ei voida saada. Ollaan keskituloisia. Ei ollut rahaa muuttaa yhteen. Koska mies vaati että hänen molemmat lapset tarvii omat huoneet ja tietysti minun lapsille omat. Ja toki meille aikuisille se oma makkari. Tukia tuollaiseen isoon asuntoon ei saa koska miehen lapset ei olleet meillä kirjoilla. Erottiin. Nyt miehellä koko ajan vaihtuu naisystävät ja kaikki esitellään lapsille.. Ojasta allikkoon siis.
Molemmille lapsille samat käytännöt. Eli jos sinun lapsella on oma huone ja julisteet, lelut sun muut niin miehen lapsellakin on oma huoneensa omilla säännöillään. Ja juuri siksi että arvelet teillä olevan hyvin erilaisen maun on todella tärkeää että tytöllä on sananvalta omassa huoneessaan. Viikko-viikko systeemissä lapsella on kaksi KOTIA ei kyläilypaikkaa. T. Psykologi
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä on provo niin taloudellisesti vaikeita tilanteita tällaisesta voi syntyä. Olemme helsinkiläisiä, minulla kaksi minulla kotona asuvaa teiniä. Miehellä kaksi joka toinen vkl käyvää teiniä. Olisimme tarvinneet viiden makuuhuoneen asunnon. Pk-seudulla sellaisen vuokra on yli 2500 euroa. Ostohinta puoli miljoonaa. Kaupungin asuntoa ei voida saada. Ollaan keskituloisia. Ei ollut rahaa muuttaa yhteen. Koska mies vaati että hänen molemmat lapset tarvii omat huoneet ja tietysti minun lapsille omat. Ja toki meille aikuisille se oma makkari. Tukia tuollaiseen isoon asuntoon ei saa koska miehen lapset ei olleet meillä kirjoilla. Erottiin. Nyt miehellä koko ajan vaihtuu naisystävät ja kaikki esitellään lapsille.. Ojasta allikkoon siis.
Tämä on totta. Meillä neljä teiniä, kun uusperhettä perustimme. Ei saada sellaisia lainoja, mutta löysimme halvan vuokra-asunnon: vain 2000 e kk.
Mutta Tuota minä en ymmärrä, että erotaan, jos yhdessäasuminen ei onnistu. Yhdessä voi olla, vaikka asutaan erikseen.
Kummat teillä mahtaa viettää enemmän aikaa nukkuen: vieraat vai lapsi? Veikkaanpa, että lapsi. Ehdottomasti lapselle oma huone jonka saa sisustaa niinkuin tahtoo. Lähtiessään jättää huoneen siistiin kuntoon, jolloin sitä voi käyttää vierashuoneena tytön ollessa äidillään. Miten paljon teillä edes käy vieraita jos kuvittelet että vierashuone on tärkeämpi kuin lapsen oma huone? Vieraita tuskin haittaa julisteet/värikkäät seinät tai jos haittaa niin nukkukoot hotellissa. Miehes on oikeassa, sinä väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tätä voisi ratkaista niin, että sinun lapsesi jakavat huoneen ja miehen lapset myös. Tarvitaan kolme makkaria. Lapsille tärkeintä on, että kohtelu on tasa-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Meillä neljä teiniä, kun uusperhettä perustimme. Ei saada sellaisia lainoja, mutta löysimme halvan vuokra-asunnon: vain 2000 e kk.
Mutta Tuota minä en ymmärrä, että erotaan, jos yhdessäasuminen ei onnistu. Yhdessä voi olla, vaikka asutaan erikseen.
Kirjoitin epäselvästi. Ero ei johtunut siitä ettei voitu muuttaa yhteen. Erottiin koska mies ei ollut valmis joustamaan mistään. Asunnon omisi pitänyt olla hänen teinien yläasteen vieressä, mikä on kallista asuinaluetta ja minun teinien koulumatka olisi pidentynyt paljon muuton takia. Mies ei ollut valmis edes harkitsemaan että hänen viikonlopputeineillä olisi ollut meillä yhteinen huone vaikka poikia molemmat. Vaatimuksia mieheltä sateli. Joustoa ei yhtään. En jaksanut että vain minun piti joustaa. Siksi erottiin. Koin että hänen todellinen luonne siinä paljastui.
Vierailija kirjoitti:
Molemmille lapsille samat käytännöt. Eli jos sinun lapsella on oma huone ja julisteet, lelut sun muut niin miehen lapsellakin on oma huoneensa omilla säännöillään. Ja juuri siksi että arvelet teillä olevan hyvin erilaisen maun on todella tärkeää että tytöllä on sananvalta omassa huoneessaan. Viikko-viikko systeemissä lapsella on kaksi KOTIA ei kyläilypaikkaa. T. Psykologi
Kyllä se lapselle koti on, tai kuuluisi olla, myös sillä "joka toinen viikonloppu" -systeemillä.
Todella toivon, että tämä aloitus on provo. Olin aiemmin suhteessa etäisän kanssa ja asuttiin enimmän osan aikaa isossa kaksiossa. Oli päivänselvää, että lapsella on oma huone ja me nukutaan olkkarissa. Lapsi ei todellakaan vieraillut, vaikka pienen osan kuukaudessa vain meillä olikin. Vieraat kävivät yökylässä silloin, kun tyttö oli äidin luona. Tytöllä oli aikuisten sänky, niin siihen oli helppo laittaa vieraat nukkumaan. Eikä meidän vieraille eikä itellekään tulis missään mieleenkään, että kauheeta kun joutuu täällä lelujen keskellä Frozen-julisteita katsellen nukkumaan.
Mitähän ap:n lapsesta tuntuisi käydä vain kylässä isällään, ilman omaa huonetta.
5-vuotiaan huone vierashuoneeksi. Vai onko sinulla joku pätevä syy, miksi alle kouluikäinen tarvitsisi oman huoneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tätä voisi ratkaista niin, että sinun lapsesi jakavat huoneen ja miehen lapset myös. Tarvitaan kolme makkaria. Lapsille tärkeintä on, että kohtelu on tasa-arvoista.
Tavallaan, mutta teineilläni on ollut pitkään omat huoneet. He ovat isällään joka toinen vkl. Olisi epäreilua jos he joutuisivat luopumaan kotona omista huoneistaan miehen teinien takia, jotka käyvät vain joka toinen vkl.
Meillä "etä"lapsen huone on jaettu huoneenjakalla, toisella puolella on sänky ja lipasto ja toisella puolella on lapsen koulupöytä yms. Henk.koht tavarat. Lisäksi ole. Laittanut vielä verhokiskon josta teini vetää verhon oman puoliskonsa eteen kun lähtee.
Sänky ja lipasto on tarpeen mukaan vieraiden käytössä ja tästä olemme teinin kanssa jutelleet, eli julisteet/taulut yms. On siellä henk. Koht puolella.
Missä (muut) vieraat yöpyvät silloin kun miehesi entinen lapsi on teidän kodissanne vierailulla?