Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jättäytyisitkö pois töistä, jos sasit takuuvarmasti n. 10 000 euron verottomat nettotulot kuukausittain eläkkeelle jäämiseesi asti?

Vierailija
27.05.2017 |

Luokiteltaisinko ihminen tuollaisilla tuloilla rikkaaksi/hyvätuloiseksi?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä jättäytyisi, jos työssäkäynti kerryttäisi kuitenkin eläkettä. Tokihan tuosta summasta melkoisen hyvin saisi kuukausittain säästöön ja pystyisi sijoittamaankin. 

Sen sijaan olisi mahdollisuuksia miettiä työnkuvaa omalta kannalta mieluisaksi, tehdä juuri sitä mitä haluaa ja niin vähän tunteja kuin mikä itsestä tuntuu hyvältä. Luulisin, että haluaisin kuitenkin olla jollain tapaa yhteydessä työelämään vaikka edes muutaman tunnin viikossa tai tehdä muuten hieman jotain yleishyödyllistä tai rutiininomaista. 

Vierailija
22/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan peruspäiväraha riittää oikein hyvin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kiinni siitäkin, mitkä olisi tulot eläkkeellä. Kartuttaisiko tuo 10 000 e/kk eläkettä vai loppuisiko tuo tulo täyttäessäni 65 v ja siirtyisin alle 800 e/kk eläkkeen varaan?

Mitä väliä? Eiköhän kymppitonnista saa aika hyvin säästöön.

Juuri tuosta syystä suuri osa naisista ei pärjää rahan kanssa. Kyllä, 10 000 e/kk nettotuloista jää varmasit säästöönkin, mutta eläisitkö sinä itse siten, että käyttäisit vain  2000 e/kk ja säästäisit loput 8000 e, jotta sinulla olisi eläkkeellä edelleen käytettävissä kuukausittain arvoltaan saman verran rahaa, kuin mitä tuo 2000 e on nykyisin?

Jos haluaa, että eläkkeellä on rahaa käytössä, pitää sijoittaa, ei säästää. Ja oikeastaan mitä iloa on saada nyt 10 000 e/kk, jos siitä pitää laittaa iso osa säästötilille, jotta 65v iässä ei päädy köyhäksi?

Kuulostaa kyllä pikemminkin siltä, että sinä et pärjää rahan kanssa. Niin, ensin pitää säästää jotta tulevaisuudessa on rahaa, se tarkoittaa että kaikkea mikä tulee tilille ei voi laittaa haisemaan. Sijoittaminenkin edellyttää, että ensin säästetään eli käytetään vähemmän rahaa kuin ansaitaan, eivät säästäminen ja sijoittaminen ole vastakohtia.

Pärjään rahan kanssa varsin hyvin. Ansiotuloni ovat noin 3500 e/kk brutto ja tuleva eläkkeeni noin 1200 e/kk brutto, vaikka työvuosia on eläkkeelle jäädessä takana noin 40. Käytännössä saan siis eläkkeelle jäädessäni nettona noin puolet siitä, mitä nyt, joten tuloni puolittuvat. Siksi olen säästänyt ja sijoittanut siten, että tulevaisuudessa omaisuuteni tuotto tulee olemaan vähintään 1000 e/kk, jotta kuukausitulot säilyvät suunnilleen ennallaan. Tämän lisäksi voin myydä pääomaa, jos se on tarpeen.

Olennainen kysymys kuuluukin, että miten sijoitat siitä 10 000 eurosta rahat siten, että eläkkeelläkin saat edes 5000 e puhtaana käteen, kun eläke tulee olemaan vain se minimi. Eli vaikka saa 10 000 e/kk käyttöönsä, ei sitä voi tai kannata käyttää tuhlaten, jos eläkeiän koittaessa tulot putoavat alle kymmenesosaan.

Harva tajuaa tätä, nähtävästi et edes sinä. Paljonko sinulla on 35 v iässä sijoituksia, jotka turvaavat tulevaisuutesi vai oletatko, että jostain taivaalta tipahtaa rahaa?

Vierailija
24/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittäisi jo 1/3.

Vierailija
25/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jäisi.Ei 10000/v riitä edes vuokriin.

Vierailija
26/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisin vähentää työntekoani kyllä, mutta en varmaankaan jättäytyisi kokonaan pois. Mä tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä, ns. kuulua porukkaan.

Vierailija
27/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan nyt käteen noin 1200-1500 euroa kuukaudessa vuoroista riippuen, niin kyllä mä luulen, että jäisin pois... :-D

Oi, toi ois kyllä aivan unelma. Voisin keskittyä omaan jaksamiseeni paremmin ja tehdä vapaaehtoistöitäni enemmän aina terveystilanteeni ja kulloisenkin vointini mukaan... Nyt täytyy vain yrittää painaa hampaat irveessä, kun niin sairas en kuitenkaan ole, että työkyvyttömyyseläkkeelle pääsisin. :-/ Osteopaatillakin olisi varaa käydä vaikka kerran viikossa!

Vierailija
28/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin jäisin pois töistä. Saan nyt kokopäivätyössä alle 2000e/kk joten en miettisi hetkeäkään. Laittaisin tuosta vähintään 4000e/kk säästöön/sijoituksiin niin eipä olis eläkkeelläkään mitään hätää! Noilla tuloilla maksaisin myös asuntolainan pois parissa vuodessa ja voisin jättää nykyisen asunnon sijoitusasunnoksi ja ostaa isomman tilalle.

Vierailija
29/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on eläkeikään vielä yli 20 vuotta aikaa, joten olisin siihen mennessä velaton rikas ihminen, ei todellakaan tarvisi rahaa enenpää. Olisin ostanut jo lapsillekin omat kämpät.

Vierailija
30/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kiinni siitäkin, mitkä olisi tulot eläkkeellä. Kartuttaisiko tuo 10 000 e/kk eläkettä vai loppuisiko tuo tulo täyttäessäni 65 v ja siirtyisin alle 800 e/kk eläkkeen varaan?

Juuri tuosta syystä suuri osa naisista ei pärjää rahan kanssa. Kyllä, 10 000 e/kk nettotuloista jää varmasit säästöönkin, mutta eläisitkö sinä itse siten, että käyttäisit vain  2000 e/kk ja säästäisit loput 8000 e, jotta sinulla olisi eläkkeellä edelleen käytettävissä kuukausittain arvoltaan saman verran rahaa, kuin mitä tuo 2000 e on nykyisin?

Jos haluaa, että eläkkeellä on rahaa käytössä, pitää sijoittaa, ei säästää. Ja oikeastaan mitä iloa on saada nyt 10 000 e/kk, jos siitä pitää laittaa iso osa säästötilille, jotta 65v iässä ei päädy köyhäksi?

Kuulostaa kyllä pikemminkin siltä, että sinä et pärjää rahan kanssa. Niin, ensin pitää säästää jotta tulevaisuudessa on rahaa, se tarkoittaa että kaikkea mikä tulee tilille ei voi laittaa haisemaan. Sijoittaminenkin edellyttää, että ensin säästetään eli käytetään vähemmän rahaa kuin ansaitaan, eivät säästäminen ja sijoittaminen ole vastakohtia.

Pärjään rahan kanssa varsin hyvin. Ansiotuloni ovat noin 3500 e/kk brutto ja tuleva eläkkeeni noin 1200 e/kk brutto, vaikka työvuosia on eläkkeelle jäädessä takana noin 40. Käytännössä saan siis eläkkeelle jäädessäni nettona noin puolet siitä, mitä nyt, joten tuloni puolittuvat. Siksi olen säästänyt ja sijoittanut siten, että tulevaisuudessa omaisuuteni tuotto tulee olemaan vähintään 1000 e/kk, jotta kuukausitulot säilyvät suunnilleen ennallaan. Tämän lisäksi voin myydä pääomaa, jos se on tarpeen.

Olennainen kysymys kuuluukin, että miten sijoitat siitä 10 000 eurosta rahat siten, että eläkkeelläkin saat edes 5000 e puhtaana käteen, kun eläke tulee olemaan vain se minimi. Eli vaikka saa 10 000 e/kk käyttöönsä, ei sitä voi tai kannata käyttää tuhlaten, jos eläkeiän koittaessa tulot putoavat alle kymmenesosaan.

Harva tajuaa tätä, nähtävästi et edes sinä. Paljonko sinulla on 35 v iässä sijoituksia, jotka turvaavat tulevaisuutesi vai oletatko, että jostain taivaalta tipahtaa rahaa?

Ymmärrätkö, että vain muutaman tuhannen kuukaudessa tuosta sijoittamalla voi ehtiä kerätä eläkepäivikseen pari miljoonaa euroa? Riittäisköhän se. Vai oletko itse jotenkin todella lähellä eläkeikää etkä ymmärrä että jotkut vastaajista ehtivät sijoittaa vuosikymmenien ajan ja kerätä korkoa korolle?

-ohis

Vierailija
31/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan heti, koska työ on minulle myös sosiaalista elämää, se tuo rutiineja päivään ja antaa jotain tekemistä aivoille. Olen niin laiska ja aloitekyvytön että jos en olisi töissä, makaisin vain sohvalla kaiket päivät ja katsoisin leffoja. Jos saisin kymppitonnin kuussa niin pitäisi varmaan palkata joku life coach ja sitten vähitellen kehittää joku systeemi joka varmistaisi jotain kiinnostavaa ja palkitsevaa tekemistä loppuelämäksi.

Vierailija
32/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tykkään käydä töissä.

Vierailija
33/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootti :D

Sinulla on kiva ja sinua kuvaava nimimerkki,mutta vastauksesi kysymykseen oli jäänyt pois.

Vierailija
34/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisinkö pois töistä jos saan takuuvarmasti kuussa sen mitä hädin tuskin nyt tienaan vuodessa?

Hmm onpa vaikea päätös, saanko harkinta-aikaa?

Vierailija
35/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, että vain muutaman tuhannen kuukaudessa tuosta sijoittamalla voi ehtiä kerätä eläkepäivikseen pari miljoonaa euroa? Riittäisköhän se. Vai oletko itse jotenkin todella lähellä eläkeikää etkä ymmärrä että jotkut vastaajista ehtivät sijoittaa vuosikymmenien ajan ja kerätä korkoa korolle?

-ohis

Ongelma on siinä, että varsin hyvin tiedän 2000 e/kk säästämällä saavan tilille vuodessa 24 000 e ja 10 vuodessa se on  240 000 e ja 40 vuodessa pääsee jo miljoonaan. Pitää vain toivoa, että korko (ja korkoa korolle) on enemmän kuin 1 % ja inflaatio pienempi kuin 1 %. Sijoittaminen ei ole mitään veikkaamista, siinä pitää paneutua monenlaisiin asioihin maailmankaupasta erilaisiin tuottoennusteisiin, joten hankala uskoa, että mitään tekemättä onnistuisi edes 40 vuodessa tuplaamaan säästönsä miljooniksi.

Vierailija
36/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jäisi, mutta tekisin lyhyempää päivää tai osa-aikaisesti.

Vierailija
37/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä saan 500€ opintotukea ja vuokran jälkeen elän loppukuun 150€:lla. Eli kyllä kelpaisi.

Vierailija
38/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin ne  10 000 euron kk-tulot kuolemaani asti, ei siinä muuten mitään järkeä olisi. Miksi ap ei miettinyt asiaa pitemmälle?Loppuuko se rahankäyttö eläkkeellä vai mitä sä oikein kuvittelit?

Etkö sä osaa säästää?

Vierailija
39/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin ne  10 000 euron kk-tulot kuolemaani asti, ei siinä muuten mitään järkeä olisi. Miksi ap ei miettinyt asiaa pitemmälle?Loppuuko se rahankäyttö eläkkeellä vai mitä sä oikein kuvittelit?

Minkä ikäinen on henkilö, joka kyselee tätä? Oletko jäämässä eläkkeelle ihan piakkoin? Sillä kymmenessä vuodessa saisit säästöön jo 900 000 euroa, jos käytät kuukaudessa tuosta kymppitonnista 2500 ja säästät 7500 euroa... Eikä tässä laskelmassa ole otettu edes korkoja huomioon... AP:n kysymys on ihan typerä. Kukapa ei ottaisi tuommoista rahasummaa nettona vastaan. Jotta tienaisi noin paljon, pitäisi bruttopalkan olla Suomessa 25 000 euroa kuussa!   (Eikös veroa mene 60 prosenttia, jos kuukausitulo on noin iso?)

Vierailija
40/47 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen on henkilö, joka kyselee tätä? Oletko jäämässä eläkkeelle ihan piakkoin? Sillä kymmenessä vuodessa saisit säästöön jo 900 000 euroa, jos käytät kuukaudessa tuosta kymppitonnista 2500 ja säästät 7500 euroa... Eikä tässä laskelmassa ole otettu edes korkoja huomioon... AP:n kysymys on ihan typerä. Kukapa ei ottaisi tuommoista rahasummaa nettona vastaan. Jotta tienaisi noin paljon, pitäisi bruttopalkan olla Suomessa 25 000 euroa kuussa!   (Eikös veroa mene 60 prosenttia, jos kuukausitulo on noin iso?)

Tuo tarkoittaisi sitä, että eläisi kuin tulot olisivat 3700 e/kk eli keskipalkkaisesti. Ei maailmanympärimatkoja, ei uutta autoa joka 3. vuosi, ei kesämökkiä jne. koska 2500 e/kk riittää vain kohtalaiseen elintasoon. Moniko palstamamma pystyisi siihen, että rahaa olisi käytössä 10 000 e/kk, mutta käyttää vain 2500 e/kk? Todennäköisesti alle 1%.