Teini sanoi, että metallisella työvälineellä ei sais sekoitella metallikattilaa????? Esim lusikalla
Sekoittaako nyt paistinpannulla olevan ruoan hämmentämisen lusikalla kattilaan, vai mikä tää juttu on??
Köksässä sanottu, mutta itse kuvittelen että luulee nyt ettei mitään paistinpannua TAI kattilaa saa sekoitella metallisella, kun opettaja tarkoittanut paistinpannua ja teflonkattiloita.
Vai onko mulla tähän ikään saakka ollut joku juttu pimennossa :D
Kommentit (25)
Ja siis sekoittelin riisejä lusikalla johon hän tuli sanomaan, että ei noin saa tehdä. Kysyin että miksikäs ei, niin metallisella ei saa sekoittaa metallikattilaa kuulemma.
Eka ajatukseni oli, että lusikka voi kuumentua ja siksi varmaan opettaja sanonut niin. Todennäköisempää lienee se, että tuo rakas teinini on käsittänyt nyt jotain väärin
Vierailija kirjoitti:
Ja siis sekoittelin riisejä lusikalla johon hän tuli sanomaan, että ei noin saa tehdä. Kysyin että miksikäs ei, niin metallisella ei saa sekoittaa metallikattilaa kuulemma.
Eka ajatukseni oli, että lusikka voi kuumentua ja siksi varmaan opettaja sanonut niin. Todennäköisempää lienee se, että tuo rakas teinini on käsittänyt nyt jotain väärin
Miten teini perusteli tätä? Luultavasti on sekoittanut teflonastian ja metallikattilan - onko paljonkin kattiloita jostakin muusta materiaalista kuin metallista?
No sanoiko myös miksi ei saisi ja mitä siitä seuraa, jos niin tekee. Paistinpannulle tai muille pinnoitetuille astioille ei metallisia työvälineitä saisi käyttää, mutta aika voimalla saa hinkuttaa jotta saa teräskattilan pinnan naarmuuntumaan :D
Teinisi on jälleen kerran väärässä.
Sano hänelle asiasta, mutta lempeästi ja ystävällisesti, jotta hän luulee jatkossa olevansa oikeassa.
ehkä on opetettu että samalla välineellä ei pitä sekoittaa, millä on maisteltu ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teini perusteli tätä? Luultavasti on sekoittanut teflonastian ja metallikattilan - onko paljonkin kattiloita jostakin muusta materiaalista kuin metallista?
Luulen myös, että kyse on tästä. Kotona on vain metallikattiloita, mutta ehkä koulussa on tefloneita ja sen takia sanottu, ettei metallisella saa sekoitella.
On tunnollinen, joten varmasti on kuunnellut tarkkaan, ymmärtänyt vain näköjään väärin :)
Metallisella ei saa raapia teflon kattiloita ja -pannuja. Metallisella ei kannata sekoittaa alumiinikattiloita jos jollakulla vielä sellasia 50-60-luvun kattiloita käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Metallisella ei saa raapia teflon kattiloita ja -pannuja. Metallisella ei kannata sekoittaa alumiinikattiloita jos jollakulla vielä sellasia 50-60-luvun kattiloita käytössä.
Miksi ei alumiinisia kannata??
Alumiinisia ei siksi, että alumiinilla ja teräksellä on suht. iso potentiaaliero, joten teoriassa niiden välinen kosketus aiheuttaa epäjalomman alumiinin hapettumisen ruoan sekaan. Käytännössä tuolla ei taida olla mitään merkitystä.
Meille opetettiin fysiikassa että metallinen lusikka tai kauha ruuassa johtaa lämpöä pois ruuasta. Jos teinille opetettu näin ja sekoittaa jotenki tohon teflon juttuun?
asdasdasd kirjoitti:
Alumiinisia ei siksi, että alumiinilla ja teräksellä on suht. iso potentiaaliero, joten teoriassa niiden välinen kosketus aiheuttaa epäjalomman alumiinin hapettumisen ruoan sekaan. Käytännössä tuolla ei taida olla mitään merkitystä.
Ja alumiini kuluu naarmuille kovemmasta rst-lusikasta ajan kanssa.
En minä viitsi raaputella kattiloitani metallilla. Puinen voiveitsi on hyvä sekoitusväline jos keittää jotakin pientä.
Vierailija kirjoitti:
Sekoittaako nyt paistinpannulla olevan ruoan hämmentämisen lusikalla kattilaan, vai mikä tää juttu on??
Köksässä sanottu, mutta itse kuvittelen että luulee nyt ettei mitään paistinpannua TAI kattilaa saa sekoitella metallisella, kun opettaja tarkoittanut paistinpannua ja teflonkattiloita.
Millainen äiti kirjoittaa aiheesta aloituksen tänne sen sijaan että tarkastaisi asian itsenäisesti jostain muualta tai jolla olisi itsellään tarpeeksi tietoa teinin väitteen tyrmäämiseen? Mä oisin voinut suoralta kädeltä kertoa teinille että väite ei pidä paikkaansa.
asdasdasd kirjoitti:
Foliolla ei pidä peittää teräsastiaa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen äiti kirjoittaa aiheesta aloituksen tänne sen sijaan että tarkastaisi asian itsenäisesti jostain muualta tai jolla olisi itsellään tarpeeksi tietoa teinin väitteen tyrmäämiseen? Mä oisin voinut suoralta kädeltä kertoa teinille että väite ei pidä paikkaansa.
No hei, saat täydet 10 pistettä ja papukaijamerkin!
Sekoittaessa lusikka osuu lähes väistämättä kattilan pintaan ja kun kahta metallipintaa raapii yhteen, ääni on todella ärsyttävä. Eli teinisi on täysin oikeassa.
asdasdasd kirjoitti:
Aika kauan tuota saa paistella yhtämittaa ennen kuin alkaa näkyä merkkejä. Ennemmin sen naarmuttaa hankaamalla kuin noin kuluttaa. On siinä tietty se että alumiini kestää paremmin kulutusta ja esim. ruoka-aineita kun siinä on se hapettunut kerros pinnassa joka siihen muodostuu luonnostaan. Jos sen syövyttää pois tavalla tai toisella niin se kuluu nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä tänne tosiaan kirjoittamaan ensimmäistäkään aloitusta tai kommenttia kun kaiken voi lukea jostain muualta netistä. Oma ideasi mukaanlukien.
Täällä toinen teini tyrmää sinun teinisi ajatukset :D