Skitsofreniaa sairastava ihastunut?
Onko täällä kenelläkään kokemuksia siitä, että skitsofreniaa vakavasti sairastava olisi ollut itseen ihastunut? Miten ilmeni? Myös skitsofreniaa sairastavat voivat kirjoittaa omia kokemuksiaan ihastumisesta.
Kommentit (25)
Niin, ei kai se eroa mitenkään. Ongelmalliseksi tässä tekee se, että mistä tietää onko skitsofreniaa sairastava todella oikeasti ihastunut? Henkilö (skitsofreniaa sairastava) jonka epäilen olevan minuun ihastunut seuraa minua joka paikkaan ja tuijottaa aina minua. Kerran pysähtyi eteeni ja sanoi suoraan että ei voi olla katsomatta minun vartaloani. Ja kehui minua muutenkin ja kiitti kun puhun hänen kanssaan.
Ap
Up
Kuulostaako kuvailemani käytös teistä ihastuneen käytökseltä?
Ap
Olen itsekin vähän ihastunut häneen.
Ap
Kaverini on skitsofreenikko ja aina kun hän ihastuu, hän kuulee ja näkee kaikkea, mitkä tekevät varmaksi sen, että toinenkin on rakastunut ja he menevät naimisiin.
Kaveri alkaa seurata ja palvoa. Jatkuvaa yhteydenottoa. Viestit sekoja. Viimeisin ihastus johti lähestymiskieltoon.
Voi luoja sentään. Ihminen se skitsofreenikkokin on. Vähän on taidettu katsoa liikaa elokuvia. Skitsofreenikot ei ole mitään seinähulluja.
No eivät tietenkään ole seinähulluja. Pidän heitä yhtä arvokkaina ihmisinä kuin muitakin. Mutta jos skitsofrenia on vaikea, mistä voin tietää onko hän todella kiinnostunut vai vain harhoissa/psykoosivaiheessa tms? Laittaisipa hän viestiä minulle.
Ap
P.S. Äsken kirjoittanut, miksi kaverisi tapauksessa ihastuminen johti lähestymiskieltoon?
Totta puhuttuna kuulostaa juuri skitsofreenikon ihastumiselta. On krooninen, invalidisoiva sairaus.
Mitkä asiat saivat sinut päättelemään että kuulostaa juuri skitsofreenikoille tyypilliseltä ihastumiselta? Tiedän että se on krooninen ja erittäin vakava sairaus. Silti minäkin ihastunut. Huomasin että minun läsnäoloni piristi häntä kun hänellä oli muuten huono kausi. Ehkä kukaan muu ei ollut antanut hänen ihastumisilleen aiemmin vastakaikua. Minä näin hänessä sitä jotain.
Ja näen hänessä edelleen sitä jotain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No eivät tietenkään ole seinähulluja. Pidän heitä yhtä arvokkaina ihmisinä kuin muitakin. Mutta jos skitsofrenia on vaikea, mistä voin tietää onko hän todella kiinnostunut vai vain harhoissa/psykoosivaiheessa tms? Laittaisipa hän viestiä minulle.
Ap
P.S. Äsken kirjoittanut, miksi kaverisi tapauksessa ihastuminen johti lähestymiskieltoon?
Johti lähestymiskieltoon siksi, että skitsofreenikko harhoissaan luuli sen toisenkin olevan rakastunut ja lähetteli loputtomasti lemmenviestejä. Vaikka kohde selvästi sanoi, ettei kiinnosta.
Viestien kohde ei saanut asiaa loppumaan ennen kuin teki lähestymiskiellon. (Silti kaverini mietti, että josko alkaisi anella anteeksi ja suunnitteli uusien viestien lähettämistä. Luultavasti sitten uskoi meitä kavereitaan, eikä enää lähettänyt.)
Jos henkilöllä on vaikea skitsofrenia ja paranoidisuutta?
Miten sinä skitsofreenikko (kommentoija 14) ilmaiset ihastuksesi kohteelle ihastumistasi? Kun olit todella huonossa kunnossa, miten silloin? Onko silloinkin mahdollista olla ihastunut oikeasti?
Mun mielestä kysymyksesi on todella outo. Miksi luulet, että hän ei voisi ihastua, kuten kuka tahansa?
No en tietenkään luule ettei hän voisi. Pidän häntä yhtä arvokkaana ihmisenä kuin kaikkia muitakin. Mietin vain voiko skitsofreenikko esim. paranoidisena osoittaa toiselle ihmiselle ihastumista vaikka ei sitä oikeasti tarkoittaisikaan. Hankalaksi tekee etten saa itsekään häntä nyt mielestäni...
Kerran yksi mies sai mua kohtaan pakkomielteen. Ei hän kai skitso ole mut jotenkin päästään vimpsahtanu.
Yllättävän moni terveen kirjoissa oleva käyttäytyy kun skitsofreenikko. On vaikeaa vetää selvää rajaa terveen ja skitsofreenikon välille. Tämä on ollut hämmentävää huomata.
Millä lailla kyseinen mies, joka sai sinua kohtaan pakkomielteen, käyttäytyi?
Ap
Miten se muka eroaisi ei-skitsofreenikon ihastumisesta? Ei ainakaan voi yleistää, skitsofreenikotkin ovat yksilöitä ja kaikki erilaisia.