Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2v päiväkotiin vai jatkaa kodinhoitotuella?

Vierailija
26.05.2017 |

En tiedä mitä tehdä. Ei työtä mihin palata vaan ilmoittauduttava työkkäriin työnhakijaksi. En ole saanut lasten ja kodinhoidolta riittävän tehokkaasti etsittyä uutta työtä ja nyt saatiin Pk paikka toivotusta paikasta. Sanoin jo että otetaan vastaan mutta nyt iski paniikki että perutaanko se kun mulla ei ole työtä? Onko mitään järkeä laittaa lapsi osittain jo päiväkotiin ja etsin töitä silloin eli hoitovapaalaisesta työttömäksi vai mitä tekisitte? Tuohon lähihoitopaikkaan niin kovat jonot että keskellä vuotta kuulemma pääse. Onko 2v liian pieni? On älyä jäädä työttömäksi kun voi olla hoitorahallakin? En ole oikeutettu ansiosidonnaiseen.
Menee jo yöunet stressistä..

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaalla et voi jatkaa, jos lapsi menee pk:in. Ilmoittaudu työkkäriin, jos haluat hoitopaikan. Saatat saada jopa enemmän rahaa ja ehdit paremmin hakea töitä.

Jotkut saattaa ajatella, että "moraalisesti väärin", mut niin hankaliksi on tehty (hyvien) hoitopaikkojen saaminen, että musta alkaa olla ihan hyväksyttävää toimia noin. Ehtii lapsikin rauhassa totutella hoitoon ja voi olla alkuun lyhyempiä päiviä.

Vierailija
2/13 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota paikka vastaan osa-aikaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kunnallasti maksuttomia varhaiskasvatuksen kerhoja? Antaa itsellesi liikkumavaraa silloin 2-3 kertaa viikossa kolmen tunnin ajaksi?  Silloin voit jatkaa hoitovapaata. Kannattaa miettiä myös taloudellinen tilanne. Paljonko saat nyt rahaa? Paljonko työttömänä? Paljonko maksaa päivähoitomaksu? 

Vierailija
4/13 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisesti järkevintä on keskittyä työnhakuun ja hankkia lapselle hyvä hoitopaikka. Niitä ei kesken vuotta saa. Pitkä hoitovapaa on naiselle iso riski.

Vierailija
5/13 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun viitsitte kommemtoida. Moraaliselta kannalta ym stressaa niin että olen ollut aikeissa perua paikan mutta jos töitä löytyisi niin mistä sitten hoitopaikka?! Ja Toisekseen en ennätä hakea töitä näin, meillä myös ekaluokkalainen ja nytkin hänen läksyjään ohjaan tässä samalla..elän jotenkin niin tiukilla. Ahdistavaa. Ap

Vierailija
6/13 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi osa-aikaiseksi päiväkotiin ja itse aloitat tehokkaan työnhaun sillä aikaa.

Vierailija
7/13 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset menivät päiväkotiin ollessaan 4 ja 2. Jos jotain toisin tekisin, pitäisin kuopuksen kotihoidossa pitempään.

Mutta mulla oli työpaikka ja puoliso ja töitäkin tein koko ajan, joten sikäli toinen tilanne.

Vierailija
8/13 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, älä stressaa sitä moraalipuolta lainkaan! Otatte vaan paikan nyt vastaan, kun kerran hyvän nyt saatte ja selvität vaan eka työkkäristä/kelasta, että mihin oot sit oikeutettu. Ihan on yhteiskunnan/päättäjien vika, kun hoitopaikkojen saaminen on tehty näin vaikeaksi ja sitten vielä aina meinaavat noita kotihoidontukia poistaa joka välissä...

Munkin piti olla joulukuun alkuun hoitovapaalla kunnes lapsi 3v, mutta saatiin hyvä paikka ja siellä täytyy aloittaa jo elokuussa, jos aikoo sen saada. Takkiin tulee n. pari tonnia menetettyjen hoitotukien ja päiväkotimaksujen muodossa. Sijainen on palkattu mun tilalle eikä työnantaja ollut vielä varma, järjestyykö mulle edes mitään tuurausvuoroja syksylle. Täytyy katsoa, jos jostain muualta irtoaisi edes jotain keikkatyötä tuoksi ajaksi.

Ei kuitenkaan uskallettu olla ottamatta tuota paikkaa, koska sitten taas ei tiedä, minne hornan tuuttiin loppuvuodesta syntyneet joutuu... Tämän kun olisi tajunnut silloin, kun hoitovapaasta ilmoitin töihin. Silloin vain ajateltiin, että tokihan hoidan 3v asti kotona, kun siihen meidän puolesta oli mahdollisuus. Ei tässäkään kyllä mitään järkeä ole yhteiskunnan kannalta, koska maksaahan tuo kunnalle enemmän näin ja moraalisesti myös koen toimivani väärin. Mutta joskus on kai alettava olemaan itsekäs, jos haluaa toimia lapsensa parhaaksi?

Vierailija
9/13 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitotuki. Minulla ei ole lapsia, mutta olen aina luullut, että tukea saa lapsen hoitamiseen kotona, ei kodin hoitamiseen.

Vierailija
10/13 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan sama tilanne! Meillä tosin 2 lasta. Mutta kuopus täytti juuri keväällä 2 vuotta. Hain heille päiväkotipaikkoja, koska jos olisin hakenut vasta siksi kun kuopus täyttää 3 v, oltaisiin saatu kesken vuotta ties mitkä jämäpaikat :(

Mutta he onneksi sai nyt paikat sinne minne halusin, aloittavat elokuussa. Itse ilmottauduin juuri työkkäriin, saanpahan kassasta paremman rahan kuin kotihoidontuki. En suostu tuntemaan tuosta huonoa omatuntoa. Aika monet pennit säästin työnantajilta, kun rehdisti en hakenut mitään vakituisia työpaikkoja, kun arvasin olevani vuosia hoitovapaalla. Omalla alalla tosin hyvä työtilanne, joten enköhän jotain työtä elokuusta eteenpäin saa. Ehkä saa jopa vähän valita, muutama haastattelu jo ollut vaikka en montaa hakemusta ole laittanut. Tsemppiä!

Tutkimusten mukaan 2 v on muutes keskimäärin paras ikä aloittaa varhaiskasvatuksen piirissä! ;)

Vierailija
11/13 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei järkeä jos ei tietoakaan työn saamisesta. Eli riippuu alastasi.

Vierailija
12/13 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun viitsitte kommemtoida. Moraaliselta kannalta ym stressaa niin että olen ollut aikeissa perua paikan mutta jos töitä löytyisi niin mistä sitten hoitopaikka?! Ja Toisekseen en ennätä hakea töitä näin, meillä myös ekaluokkalainen ja nytkin hänen läksyjään ohjaan tässä samalla..elän jotenkin niin tiukilla. Ahdistavaa. Ap

Et  todellakaan laita 2-vuotiasta päiväkotiin, jos et oikeasti ole edes aikeissa hakea töitä.

Vierailija
13/13 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset