Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entinen käräjätuomari nimittää raiskausta "ikäväksi kokemukseksi". Pahoinpitely sen sijaan "väkivaltarikos". (HS)

Vierailija
26.05.2017 |

http://www.hs.fi/extra/aamu/26052017/art-2000005226307.html

Alkoholin liikakäyttö on paljon vakavampi uhka kuin tupakanpoltto – silti vain tupakoitsijat ovat ajojahdin kohteina

Asiantuntijat ovat esittäneet vahvoja todisteita molempien haitoista. Tupakan osalta heitä on kuunneltu, mutta alkoholin liikakäytön haitoista heidän lausuntonsa ja varoituksensa jäävät vaille riittävää huomiota.

Julkaistu: 26.5. 2:00 , Päivitetty: 26.5. 6:44

Viime aikoina on keskusteltu paljon kansalaisten suhtautumisesta sekä tupakkaan että alkoholiin. Lainsäädännöllä halutaan rajoittaa tupakanpolttoa mahdollisimman paljon ja toisaalta helpottaa alkoholin jakelua janoisille kansalaisille.

Tupakanpoltto on tietenkin sekä epäterveellinen että häiritsevä tapa hankkia itselleen nautintoa. Alkoholin nauttimista pidetään sen sijaan yhä enemmän luonnollisena tapana tehdä kaikista mahdollisista tilaisuuksista vähän juhlallisempia.

En polta itse, mutta saatan joskus nauttia lasillisen viiniä. Minun on silti vaikea ymmärtää, minkä takia tupakoitsijat ovat melkein ajojahdin kohteina, kun taas alkoholin liikakäyttöä ei nähtävästi tulisi estää.

Olen toiminut vuosikymmeniä oikeuslaitoksessa. Sekä siellä että normaalissa ympäristössä olen joutunut tekemään havaintoja siitä, mitä toisaalta tupakanpoltto ja toisaalta alkoholinkäyttö saattavat aiheuttaa. Kerron muutaman esimerkin.

Rikospuolella en ole kuullut, että ketään olisi pahoinpidelty tai jopa tapettu siksi, että syytetty olisi polttanut tupakkaa. Mutta tilastot osoittavat, että alkoholilla on hyvin usein osuutta tekoon. Oma vahva käsitykseni on, että alkoholin liikakäyttö on liittynyt useimpiin väkivaltarikoksiin maassamme.

Minulla ei liioin ole havaintoja siitä, että liikenteessä olisi sattunut onnettomuuksia ja aiheutettu jopa kuolonuhreja siksi, että kuljettaja oli polttanut tupakkaa. Mutta kaikkihan me tiedämme, mitä pienikin määrä alkoholia aiheuttaa liikenteessä.

Riitapuolella en ole pystynyt tekemään havaintoja siitä, että perhe olisi hajonnut siksi, että perheenjäsen on tupakoitsija. Sen sijaan on ollut sydäntä särkevää seurata, miten pienet ja isommatkin lapset ovat saaneet kärsiä jommankumman vanhemman alkoholin liikakäytöstä.

En ole kuullut, että kukaan olisi harrastanut kohtalokasta tai vastenmielistä seksiä tai joutunut raiskatuksi sen takia, että osapuolet olivat polttaneet liian monta savuketta. Mutta tiedämme kaikki, miten alkoholi saattaa liittyä tämänkaltaisiin ikäviin kokemuksiin.

Ja lopuksi ulkomaanmatkoillani olen toistuvasti joutunut seuraamaan suomea puhuvia päihtyneitä henkilöitä. Uutena ryhmänä olen löytänyt vanhemmat suomalaiset rouvat, jotka nousuhumalan rohkaisemina käyttäytyvät usein todella häiritsevästi. Ja heitä on paljon. Toisaalta, en ole koskaan joutunut tuntemaan häpeää siitä, että suomalainen sytyttää savukkeen. Luetteloa voisi täydentää vielä paljonkin.

Mitä hallitus ja eduskunta aikovat tehdä? Pitäisikö tupakanpolttoa rajoittaa vielä ankarammin mutta lisätä alkoholin saatavuutta niin, että kaikki pystyvät hankkimaan sitä milloin tahansa ja mistä tahansa?

Mielestäni alkoholin liikakäyttö on kyllä hyvin paljon vakavampi uhka kansallemme kuin tupakanpoltto. Asiantuntijat ovat esittäneet vahvoja todisteita molempien haitoista. Tupakan osalta heitä on kuunneltu, mutta alkoholin liikakäytön haitoista heidän lausuntonsa ja varoituksensa jäävät vaille riittävää huomiota. Miksi alkoholin asema suomalaisessa yhteiskunnassa on niin uskomattoman vahva?

Margita Wilkman

eläkkeellä oleva käräjätuomari, Tammisaari

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus, ap. Nyt oli vähän kaukaa haettua uhriutumista. :'D

Vierailija
2/7 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margita on syystäkin eläkkeellä.

60-luvulla nainen ei saanut mennä baariin ilman miesseuraa.

Miksi nykysukupolven pitää kärsiä menneisyyden viallisesta arvomaailmasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea termi olisi seksuaalirikokset (erotuksena muista väkivaltarikoksista). Kyseessä lienee iäkkäämpi henkilö, jolloin esim sammuneen seksuaalinen hyväksikäyttö ei ole ollut rangaistava. Toisaalta saattaa viitata siihen, miten suurin osa näistä kokemuksista/tapahtumista jää ilmoittamatta poliisille tai ilmoituksesta huolimatta rangaistuksetta, jolloin ei voida puhua virallisesti rikoksesta.

Joka tapauksessa muutoin erittäin asiallinen kirjoitus ja avasi omia silmiäni ainakin. Kuinka moni tunnustaa irvistelevänsä kommentoivansa kun tuttava/läheinen sytyttää tupakan, mutta kenenkään ahkeraa alkoholin nauttimista ei sovi kommentoida negatiivisesti päin naamaa.

Vierailija
4/7 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on näkynyt tuomioiden laadussa koko ajan.

Vierailija
5/7 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on näkynyt tuomioiden laadussa koko ajan.

Raiskauksista kyllä annetaan ankarampia tuomioita kuin pahoinpitelyistä, joten mitä oikein tarkoitat?

Vierailija
6/7 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakan ja alkoholin sääntely eivät ole toisilleen vaihtoehtoisia. Siksi kummastelen niiden rinnastamista. Lisäksi yhteiskuntaa pitää tarkastella kokonaisuutena, mukaan lukien mm. kansanterveydelliset kulut. Jos kirjoittaja olisi terveyskeskuslääkäri niin näkemys olisi kovin erilainen. Tupakkasairaudet tappavat ihmisiä ennen aikojaan, aiheuttavat valtavaa inhimillistä kärsimystä ja surua ja vaurioittavat myös perheen lasten ja sikiöiden terveyttä passiivisen tupakoinnin kautta. Se että tupakka ei näy rikoksina ei tarkoita etteikö se olisi yhteiskunnalle todella haitallista ja kallista.

Vierailija
7/7 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä semmoinen ero, että vieressä sytytetty tupakka tuhoaa minun keuhkojani samalla teholla kuin polttajan itsensä keuhkoja. Vieressä nautittu drinksu ei vaikuta minun maksaani millään tavalla, ja nuo muut mainitut riskitkin ovat paremmin hallittavissa kuin ilmassa leviävä tupakansavu. Siksi polttamisen haluaa kieltää heti ja kokonaan, juomista voi hetken katsellakin.