4-vuotias pissaa säännöllisesti housuihin. NEUVOJA, PLIIS!!
Siis onko kellään samanlaista? Meillä on 4,5-vuotias tyttö,jolle käy vahinko harva se päivä, sekä kotona että päiväkodissa. Inhoaa vessaan menemistä ja jos ollaan lähdössä johonkin ja yritän patistaa lähtöpissalle, alkaa itku ja hammastenkiristys. Yleensä pidättää pissaa viimeiseen asti ja sitten tulee vahinko.
Usein vahinko tulee myös, jos on jotain liian jännää meneillään.
Myös päiväkodissa sattuu vahinkoja.
Öisin käyttää vielä vaippaa. Olemme kokeilleet ilman, mutta ei pysy yökuivana.
Siis pitäiskö tästä nyt huolestua? Miten tähän pitäisi reagoida? Olemme yrittäneet olla huomaamatta, sitten olen yrittänyt patistaa ja selittää, että aina kun on hätä, se on kuin herätyskello joka hälyttää ja sitä pitää kuunnella. JOskus on mennyt hermotkin, kun lapsi väittää ettei muka ole hätä ja selvästi näkee, että ihan hirveä hätä.
En enää tiedä, mitä pitäisi tehdä.
Voisiko joku neuvoa???
Kommentit (22)
vessassa on kuulemma vain inhottavaa. ja ei halua mennä pissalle. mietin jo kauhuissani, mistä psykologisista vaurioista mahtaa olla loppupelissä kyse? olenko tehnyt jonkin pysyvän kasvatuksellisen virheen, joka näkyy pissaongelmina? vai onko tällainen yleistäkin 4-vuotiailla?
muutama kuukausi sitten eikä mitään ollut. EI OO HÄTÄ, tyttö saattaa karjua naama punaisena - ja sitten istuu matolle ja yrittää tunkea jalkaa pepun alle, mutta ei pysty pidättämään vaan pissii siihen.
pari kertaa on itsekin tullut ärähdettyä lapselle (joo, hävettää), kun jyrkästi kieltäytyy vessaan menosta vaikka kaikesta näkee, että hätä on - ja sitten tosiaan ne pisit on jossain juhlamekossa tms.
ap
ei ehkä ihan noin jokapäiväistä kuitenkaan. Joka tapauksessa siitä päästiin eroon, kun sovittiin, että otetaan ruutulehtiö johon merkittiin ruksi joka päivästä kun ei ollut tullut yhtään pissaa housuun. Etukäteen oli sovittu, että kun saadaan 30 ruksia vihkoon, mennään lelukauppaan ja tyttö saa valita mitä haluaa. Se toimi, aikaa ei mennyt kuin juuri se 30 päivää, ja päästiin leluostoksille!
Tottakai sittemmin on tullut joskus vahinkoja, vieläkin saattaa joskus tulla vaikka neiti on jo 8-vuotias... mutta ei todellakaan niin tiheästi ole tullut sen jälkeen kun rukseja merkkailtiin. Kyse oli siis vaan siitä, ettei tyttö viitsinyt mennä vessaan kun oli jännät leikit kesken, tai jostain muusta psykologisesta jutusta.
Kerran yritin, että sitten pitää laittaa vaippa jos ei vessassa käy. No tyttöhän iloisena laittoi vaipan ja tuli ilmoittamaan, että pissa tuli, saanko uuden vaipan.. Se oli sitten siitä kokeilusta...
-3
Meillä pojalla ollut ihan samaa, ja parhaiten auttoi kannustus. Eli tein seinälle " kalenterin" johon sai aina -sellaisena päivänä kun ei vahinkoa ollut tullut -tarran ja kun tietty sovittu määrä tarroja oli kasassa niin voitiin mennä lelukauppaan valitsemaan palkkiota! (tai vaikka pääsy leffan tiedossa kunhan kerää tarpeeksi tarroja.)
Näin kannustaen meillä helpotti pissa taistelut! Kannattaa kokeilla.
avuttomia lapsen kanssa. Että muksu huutaa naama punaisena että EI OLE HÄTÄ ja istuu lattialle ja kusee alleen, ja vanhemmat eivät tiedä mitä tehdä. Lapsikin tajuaa, että vanhemmat on hädissään ja avuttomia asian kanssa, ja housuun pissaaminen on vallankäyttöä, koska vanhemmat eivät uskalla olla auktoritetteja ja viedä pentua vessaan! Minusta aika kammottavaa. En ikänä katsoisi mihinkään vaatteille kusemista tuon ikäiseltä, vaan veisin sinne pöntölle väkisin, ja siellä istutaan niin kauan että pissa tulee. Ilman mitään neuvotteluja ja kyselyjä, pönttöön pissataan, siitä ei edes keskustella, ja siellä pöntöllä istutaan vaikka 6 tuntia, mutta vaatteille EI tehdä.
Minusta lapsi on keksinyt hyvän tavan määrätä, HÄN päättää ettei mene pöntölle, vaikka tottakai vanhemman pitäisi määrätä tuollainen perusasia. Joistain asioista ei neuvotella. Tyttö pöntölle joka päivä suoraan kotiin tultua, kyselemättä, ja istuu siinä niin kauan, että pissa tulee. Veikkaan, ettei tarvitse montaa tuntia istuttaa eikä montaa kertaa, alkaa itse mennä mieluummin vessaan kuin istua siellä kaikki päivät/illat. Kyllä minusta tahallisesta päälleen pissaamisesta 4-5 vuotiaalle saa suuttua, eihän kukaan muukaan kuseksi vaatteilleen.
Miten te pärjäätte lapsen kanssa tulevaisuudessa, jos tuollainen perusasia on lapsen määrättävissä, ja annatte hänen valtataistella VESSAAN MENOSTA??
Ikää jo 7.
Tutkittu on.
Hän vain ei tunne tarvetta mennä vaikka on tarve.
kun ei edes siisteyskasvatusta hallita. En tiedä itkeä vai nauraa, ensin luulin että tämä avaus oli vitsi. Kymppi puhuu asiaa.
Ymmärtäisin jos lapsella joku sairaus minkä vuoksi vahinkoja sattuu mutta tollanen tahallaan kuseminen niin en voi mitenkään käsittää että sallitte sellaista käytöstä.
Olette avuttomia kasvattajina jos kertomanne on mahdollista. Penskat pompottaa teitä mennen tullen ja te vaan seuraatte vierestä kun muksu kusee alleen.
Ohje:
1. Tutkituttakaa onko jotain fyysistä sairautta. Lastenlääkäriin joka tapauksessa sieltä ohjataan tarvittaviin tutkimuksiin. Jos ei niistä löydy mitään
2. Menkää perheneuvolaan. Pyytäkää ihmeessä apua.
Onko omassa tai miehes suvussa olla yökastelijoita? Meidän 5-vuotias kastelee sängynsä melko usein. Pari vuotta sitten päiväkastelu jäi pois ku laitettiin tarra paperiin aina kun poika meni vessaan ajoissa eikä kastellut housuja. Kehuminen silloin ,ku on reipas ja mahdollisimman vähäinen huomio silloin ku pissaa housuihin, auttaa.
Vierailija:
avuttomia lapsen kanssa. Että muksu huutaa naama punaisena että EI OLE HÄTÄ ja istuu lattialle ja kusee alleen, ja vanhemmat eivät tiedä mitä tehdä. Lapsikin tajuaa, että vanhemmat on hädissään ja avuttomia asian kanssa, ja housuun pissaaminen on vallankäyttöä, koska vanhemmat eivät uskalla olla auktoritetteja ja viedä pentua vessaan! Minusta aika kammottavaa. En ikänä katsoisi mihinkään vaatteille kusemista tuon ikäiseltä, vaan veisin sinne pöntölle väkisin, ja siellä istutaan niin kauan että pissa tulee. Ilman mitään neuvotteluja ja kyselyjä, pönttöön pissataan, siitä ei edes keskustella, ja siellä pöntöllä istutaan vaikka 6 tuntia, mutta vaatteille EI tehdä.Minusta lapsi on keksinyt hyvän tavan määrätä, HÄN päättää ettei mene pöntölle, vaikka tottakai vanhemman pitäisi määrätä tuollainen perusasia. Joistain asioista ei neuvotella. Tyttö pöntölle joka päivä suoraan kotiin tultua, kyselemättä, ja istuu siinä niin kauan, että pissa tulee. Veikkaan, ettei tarvitse montaa tuntia istuttaa eikä montaa kertaa, alkaa itse mennä mieluummin vessaan kuin istua siellä kaikki päivät/illat. Kyllä minusta tahallisesta päälleen pissaamisesta 4-5 vuotiaalle saa suuttua, eihän kukaan muukaan kuseksi vaatteilleen.
Miten te pärjäätte lapsen kanssa tulevaisuudessa, jos tuollainen perusasia on lapsen määrättävissä, ja annatte hänen valtataistella VESSAAN MENOSTA??
Kuule, kyllä sitä tyttöä on viety väkisin vessaan. Olen tosiaan raahannut sinne, riisunut housut, istuttanut pytylle taistelevan/rimpuilevan/huutavan/naama punaisen kiljuvan lapsen ja pitänyt siellä. Tätäkin on kokeiltu. Ei ole auttanut.
EIkä tosiaan ole neuvoteltu. Enkä siis katso vieressä, kun pissaa matolle vaan toki ryntään estämään sen. On vaan niin sukkela, että ehtii joskus lirauttaa, ennen kuin ehdin väliin.
Jos tää on sun mielestä noin helppoa, et viittis tulla opettamaan, miten asia hoidetaan? Mä voisin lähteä vaikka joka ilta pariksi tunniksi leffaan:-)
Kiitti kaikille asiallisille vastaajille.
Sisaren tyttärellä oli pienenä juuri tuollaista pissan panttaamista, syy ei kai koskaan oikein selvinnyt mutta ohi se meni ja ihana nuori nainen on nyt :) Jos yhtään lohduttaa!
Turhan ankaralla käytöksellä/rangaistuksilla tms. tuskin tilanne kohenee, aika pienihän tuo sinun tyttösi vielä on. Nuo kannustavat tarrajutut yms. kuulostavat ihan järkeviltä vaihtoehdoilta!
tsemppiä!
En malttanut mennä vessaan, pidättelin aina viimeseen asti ja menin vasta kun oli pakko tai housuissa jo tippa. Ei auttanut yhtään mitä vanhemmat sano. Mun kohdalla siis kyse oli jonkinasteisesta laiskuudesta. Tuo palkitseminen vaikkapa 30 vahingottoman päivän jälkeen olisi varmasti tehonnut muhun! Mulla kyllä harvoin meni housuun koko pissa, menin siinä vaiheessa kun lirahti vähän. Mutta tuota kesti kouluikään asti. Sitten koulussa meillä olikin ulkovessa, enkä uskaltanut siellä käydä, kun pojat kurkki oman puolensa rei' istä :( Kotimatkalla meni pissa harvase päivä housuun. Helpotti heti kun koulu remontoitiin ja tuli sisävessat. Mutta edelleen olen mestaripidättelijä, en varmasti mene pissalle ennen kuin on pakko, aina on jotain muka niin tärkeää tekemistä, etten malta mennä. Nyt olen jo onneksi oppinut että menen ennen kuin lirahtaa =)
Munkaan kohdalla ei tosiaan ollut mistään siisteyskasvatuksesta kyse, vaan silkasta laiskuudesta ja siitä että en malttanut. Kokeilkaa tytöllenne tuota palkitsemista mitä joku suositteli, jospa tyttö siitä oppisi, että vessaan voi mennä ajoissakin =)
ilmiselvästi ongelma on " korvien välissä" . Enkä todellakaan tarkota pahalaa mutta harvoin lapsi ihan huvikseen ja omaksi iloksi pissailee housuun. Ja jos tekeen niin niin sillonkin olis hyvä puhua jonkun ns. ammattiauttajan kanssa. Mitä neuvolassa on sanottu? Luulisin kanssa että johtuu jostain pönttökammosta tms eikä kotikonstein ehkä voida auttaa lasta. Itse kammosin huusseja ihan kipeestä kun olin pieni, tuli sellanen pakon omanen tarve juosta pois kun oli siihen istahtanut.
Sitten mulla oli 4-vuotiaana kausi että joka ikinen päivä tarhassa pissasin samaan aikaa housuun. En muista enkä osaa selittää miksi. Pidättelin ja pidättelin ja sitten tuli pari tippaa ja taas vähän ja vähän kunnes koko pissa housuissa. Sitten se loppui kun jäin ekan kerran " kiinni" .
kaksi ekaa oli yökastelijoita, eka pissasi 7-vuotiaaksi lähes joka yö sänkyyn tai vaippaan, toka 5-vuotiaaksi.
kolmas on nyt 7-vuotias, iso, älykäs ja hyvin kehittynyt muuten mutta pissat on vähän väliä pöksyissä. Varsinkin ulkona riehuessa tulee melkein aina läikkä housuun. Ei vaan huomaa ajoissa pissahätää ja tule tyhjennykselle. En ole huolissani, kyse ei ole minkään sortin taistelusta, traumasta tai pelosta, ihan vaan ominaisuudesta. Oisko perinnöllistä, itsekin pissasin ekalla luokalla monta kertaa housuuni.
Noille jotka vaahtoaa että lapsi pitää pakottaa ruotuun sanoisin että sillähän sen trauman vasta saakin aikaiseksi ja oikein ongelmasopan keitettyä. Minusta syöminen ja ulostaminen ovat asioita joista ihmisen täytyy itse saada määrätä. Koskee myös pientä lasta. kyllä vanhemmilla riittää pätemisalueita muuallakin.
Toisella oli myös yökastelua pitkään, toinen oppi ensin yökuivaksi ja sitten vasta päiväkuivaksi.
Minä en tiennyt, että siitä olisi pitänyt olla huolissaan =) Ystävälläni oli nimittäin pari vuotta omaa esikoistani vanhempi tytär, joka teki juuri samaa, eli odotti väkisin niin kauan, että pissaa ehti tulla housuihin. Kerran kuulimme ystäväni kanssa, kuinka tyttö mutisi leikkiensä keskeltä, että " ei kai siihen pissaamiseen niin kauan mene aikaa, että leikit sotkeentuu" . Syy oli siis siinä, ettei lapsi koskaan malttanut lopettaa leikkejään kesken.
Kun omalla esikoisellani ilmeni samanlaista kuvittelin siis, että tilanne on täysin normaali. Ja menihän se ohi sinnikkäällä yrittämisellä ja selittämisellä. Lapsi piti vain saada uskomaan, etteivät ne leikit katoa mihinkään sillä aikaa, kuin hän on vessassa.
Meidän 4,5v tyttö ei malta lähteä vessaan kesken leikkien, vaan pidättelee ja pidättelee, ja sitten vahinko saattaa tulla. Esim. jos on ulkona leikkimässä, ei malta tulla sieltä sisään, vaan tekee housuun. eikä edes välitä siitä vaan jatkaa leikkejä... Mä olen kototna alkanut viemään lasta vessaan tosi usein, mutta päiväkodissa semmoinen on hankalaa. Yöllä myös tekee pissat sänkyyn silloin tällöin (useamman kerran viikossa kuitenkin), ja on siitä selvästi itse tosi murheissaan, niin ei voi toruakaan. Lääkärissä on käytetty, ja mitään vikaa ei löytynyt. Lääkäri sanoi, että vasta yli 5-vuotiailta aletaan tarkemmin tutkimaan, jos vielä sitten jatkuu. Tuonikäisillä tuommoinen on vielä kuitenkin aika yleistä.
että oltiin todella vihaisia. Lapsi siis pissaili tahallaan housuunsa kunnes ilmoitin, että asia ei enään käy. Sai miettiä pissaset housut jalassa veskissä asioita ja joka puolella kerrottiin, että tiedättekö meidän 4,5.v tyttö pissaa vielä housuihinsa. Loppu täysin viikossa, eikä jäänyt traumoja.
toa jne.