Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nelikymppisenä iltalukioon

Vierailija
25.05.2017 |

Ajattelin aloittaa syksyllä iltalukion, tavoitteena ylioppilastutkinto. Olen suorittanut kolmivuotisen ammatillisen tutkinnon, joten periaateessa voisin sen pohjalta jopa kirjoittaa suoraan, mutta se ei tietenkään ole mahdollista ilman preppausta. Joten luen niitä aineita, jotka aion kirjoittaa. Ongelmia tulee ainoastaan kielissä, erityisesti ruotsissa, englantia sen sijaan osaan kohtalaisesti.

Onko muilla "vanhoilla" kokemuksia iltalukiosta opiskelusta? Oliko kivaa/raskasta? Kannattiko? Oppimishalu on kova.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei amiksen pohjalta voi kirjoittaa eli iltalukio.

Vierailija
2/13 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin päivälukio... riippuen siitä mihin haluat. Amiskaan riittää iltalukiokin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä just tänä vuonna kirjoitin 😊 olen 35 v.

Kannattaa!

Huom. Esim. ruotsi ei ole pakollinen nykyisin. Eikä matikka (mutta jommankumnan joudut valitsemaan silti 😊 )

Rohkeasti vaan opon juttusille! Tsemppiä.

Oli tosi kivaa aikaa ja antoisaa. Uusia kavereitakin löysin!

Vierailija
4/13 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi, mutta suosittelen kurssien käymistä.

T. Vastaaja 3, tämän kevään uusi yo, ammattikoulupohjalta 😉

Vierailija
5/13 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielummin päivälukio... riippuen siitä mihin haluat. Amiskaan riittää iltalukiokin.

Samat aineet kuin päivälukiossa, on myös iltalukiossa, joten voi myös suorittaa lukion oppimäärän niin halutessaan. Ammatillisen tutkinnon pohjalta voi suorittaa pelkän ylioppilastutkinnon.

Vierailija
6/13 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin aikuisena iltalukion, kun ei nuorena lukeminen kiinnostanut. Oli kivaa, mutta aika raskasta töiden päälle, kun olen aika kunnianhimoinen eli piti saada kiitettäviä numeroita ja sainkin.

Pääsin yliopistoon todistuksen perusteella suoraan, mutta sitten jätin menemättä, kun oli hyvä vakituinen työpaikka ja asuntovelkaakin. Yleissivistystähän sieltä sai ja jonkinlaista varmuutta omasta oppimiskyvystään (kun ne nuoruuden todistukset oli aika surkeita). Ja  kielitaitoa olen parannellut senkin jälkeen matkoilla  ja kursseilla, joten on ollut hyötyä työssäkin. Mielestäni kannatti.

Vierailija
7/13 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat aineet kuin päivälukiossa, on myös iltalukiossa, joten voi myös suorittaa lukion oppimäärän niin halutessaan. Ammatillisen tutkinnon pohjalta voi suorittaa pelkän ylioppilastutkinnon.

Sorry, ilmaisin epäselvästi: siis lukion oppimäärä on mahdollisuus kaikilla suorittaa, mutta jos haluat pelkän yo-tutkinnon niin sinulla on oltava se ammatillinen tutkinto taustalla. Yo-tutkintoon vaaditaan min.4 ainetta. Opo neuvoo kyllä. 😊

Vierailija
8/13 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Terveisin aloittaja!

Vierailija
9/13 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauan kesti? Kävit varmaan kaikki kirjoitettavat aineet kurssein, vai menitkö johonkin kirjoittamaan kylmiltään?

Vierailija
10/13 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkittävää eroa tuossa on, kun molemmista kirjoitetaan samanlaiset ylioppilaskirjoitukset ja suoritetaan (likipitäen) samansisältöiset kurssit. - Iltalukuioissa ei taida olla pakollisena oppiaineena liikuntaa, mutta en ole varma onko se enää päivälukiossakaan pakollinen; ainakaan kummassakaan sitä ei ole pakko kirjoittaa. 

Iltalukiossa on kyllä se vaara, että opinnälkä saattaa roihahtaa siellä ennalta arvaamatttoman suureksi ja kiinnostus opiskella voi kasvaa opiskeluhimoksi. Toisaalta kukaan on tuskin koskaan liian vanha oppimaan saati opiskelemaan.  

Tulipahan edellienn mieleeni kun vasta hiljattain täällä joku muisteli, kuinka joku oli kirjoittanut ylioppilaaksi noin 70 -vuotiaana ja tämän jälkeen samainen ylioppilas oli hakeutunut jatkamaan opintojaan yliopistolle.... - - Toiaalata nykyisin päästäkseen jatkamaan opiskelujaan yliopistolla ei enää välttämättä tarvitse olla suorittanut ylioppilastutkintoa; yhtä lailla voi hakeutua ammatillisen perustutkinnon perusteella; ikäänkuin nyt kaikilla lukiolaisilla olisi vain ja ainoastaan tavoite päästä jatkamaan opintojaan korkeakoulussa tai yliopistossa.

- Yhtä hyvinhän voi tämän  jälkeen hakeutua käsityöartesaaniksi, parturi-kampaajaksi tai kondiittorioppiin ja vaikka kellosepän oppiin. Ja voihan lukion käyminen olla vain jollekin haave käydä ihan vain lukion itsensä vuoksi. Käydä se nyt kun on kenties varaa ja vielä päätä ja aikaa käydä se.

Ei kaikki nyt elossa olevat sukupolvet ole saaneet samanlaisia mahdollisuuksia jatkaa opintojaan vapaasti itse valiten ja suorittaen, niinkuin viime vuosikymmeninä syntyneet ikäluokat.

- Toki heitä paremmin jokunen AV -mamma (tai pappa)  olisi kyllä tiennyt heille ehdottoman oikeat ja yksinomaisesti hyväksyttävät koulutus ja opiskelu valinnat.

Vierailija
11/13 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauan kesti? Kävit varmaan kaikki kirjoitettavat aineet kurssein, vai menitkö johonkin kirjoittamaan kylmiltään?

2,5 vuotta. Kävin kursseilla, mutten saanut kaikista arvosanoja (en osallistunut tentteihin). Reaalista kävin 2 kurssia, loput opiskelin itse. Tämä keväänä koinn, että olen valmis kirjoituksiin - ja olinkin.

Vierailija
12/13 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
13/13 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 28 vuotiaana iltalukion ja kolmea vuotta myöhemmin kirjoitin ylioppilaaksi. Nyt maisteri. Ruotsia tarvitaan valtion viroissa ja pk-seudun kunnissa