Mauno Koiviston hautajaiset TV1 Official
Tänne voi kokoontua kaikki seuraajat kommentoimaan.
Kommentit (276)
Minä muistan Koiviston miehenä, joka palautti valtaa kansalle. Ja muistan hänet konstailemattomana miehenä, joka tarttui toimeen niin presidenttinä kuin Manuna Tähtelän metsissä.
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmästytti näiden ihmisten pukeutuminen, jotka olivat kaduilla seuraamassa. Olisivat sen verran edes pukeutuneet tilanteen henkeen sopivasti, eivätkä nyt olisi päälleen räikeän pinkkiä takkia pukeneet tai jalkoihinsa shortseja. Epäsivistyneen kuvan antaa näistä omaa uteliaisuuttaan ruokkimaan tulleista ihmksistä, vaikkeivat varsinaiseen siunaustilaisuuteen osallistuneetkaan.
Jospa niillä ei ollut varaa oikeanlaiseen pukeutumiseen?
Toisaalta, parempi osoittaa kunnioitusta, vaikka arkivaatteissa. Vaihtoehto, ei ollenkaan.
Olitko katsomassa itse? Pukeuduitko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnittikö kukaan muu huomiota vieraiden kävellessä kirkkoon, että monilla naisvierailla oli polvet paljastavat mekot/hameet. Eikö kirkkoon kuulu edelleen hyvien tapojen mukaan peittää polvet?
Pitäisi. Hyvien tapojen mukaista olisi, että hääpuvusta ei näkyisi rinnat ja olkapäät olisi piilossa. Nykyään kaikki häämekot ovat olkaimettomia.
Olin myös kuulevinani polvien naksuntaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmästytti näiden ihmisten pukeutuminen, jotka olivat kaduilla seuraamassa. Olisivat sen verran edes pukeutuneet tilanteen henkeen sopivasti, eivätkä nyt olisi päälleen räikeän pinkkiä takkia pukeneet tai jalkoihinsa shortseja. Epäsivistyneen kuvan antaa näistä omaa uteliaisuuttaan ruokkimaan tulleista ihmksistä, vaikkeivat varsinaiseen siunaustilaisuuteen osallistuneetkaan.
Toisaalta, parempi osoittaa kunnioitusta, vaikka arkivaatteissa. Vaihtoehto, ei ollenkaan.
En ollut paikalla, televisiosta seurasin. Tarkoitin, että olisivat voineet ihmiset vaatteidensa värityksellä osoittaa kunnioitusta vaikkeivat puvuissa ja pyhämekoissa olisivatkaan olleet. Kyllä meiltä jokaiselta luulisi löytyvän edes joku musta yläosa vaikkei se varsinainen juhlavaate olisikaan. Samoin pitkälahkeisia housuja löytyy kyllä jokaiselta.
Mulla särkyi sydän Tellervon vuoksi, istui yksinään kirkon penkissä ja käveli tuettuna arkun perässä :( itku tuli silmään, olivat kuitenkin 65 vuotta aviossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saavutuksista Kiviston muistatte?
Hyvä kysymys. Mietin sitä edelleen....
Koivisto vapautti meidät Kekkoslovakiasta. Kaikki tuolloin eläneet kyllä sen verran muistaa.
Miten nuo omaiset ja kaikki muutkin oli niin "cooleja"? Miten ne pystyy olemaan vaan naama peruslukemilla? Minä itken hautajaiset melkein alusta loppuun, vaikka ei olisi edes ihan läheinen. Isäni hautajaisissa itkin silmät päästäni, äitini ei tahtonut pystyä laskemaan kukkalaitettaan, kun ihan tärisi itkusta. Ottaakohan nämä ihmiset jotain rauhoittavia, että kestävät tilaisuuden vai ovatko vaan niin kouliintuneita julkisen elämänsä varrella? En siis pahalla tätä mieti, kunhan vaan ihmettelen, että miten sen tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut paikalla, televisiosta seurasin. Tarkoitin, että olisivat voineet ihmiset vaatteidensa värityksellä osoittaa kunnioitusta vaikkeivat puvuissa ja pyhämekoissa olisivatkaan olleet. Kyllä meiltä jokaiselta luulisi löytyvän edes joku musta yläosa vaikkei se varsinainen juhlavaate olisikaan. Samoin pitkälahkeisia housuja löytyy kyllä jokaiselta.
Varmaan oli muitakin kuin minä, jotka olivat muuten vain kaupungilla, mutta jotka kulkueen näkeminen sai pysähtymään niille sijoilleen ja seuraamaan sitä, vaikka alun alkaen se ei ollutkaan suunnitelmissa. Vaikuttava näkyhän se oli.
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo omaiset ja kaikki muutkin oli niin "cooleja"? Miten ne pystyy olemaan vaan naama peruslukemilla? Minä itken hautajaiset melkein alusta loppuun, vaikka ei olisi edes ihan läheinen. Isäni hautajaisissa itkin silmät päästäni, äitini ei tahtonut pystyä laskemaan kukkalaitettaan, kun ihan tärisi itkusta. Ottaakohan nämä ihmiset jotain rauhoittavia, että kestävät tilaisuuden vai ovatko vaan niin kouliintuneita julkisen elämänsä varrella? En siis pahalla tätä mieti, kunhan vaan ihmettelen, että miten sen tekevät.
Tellervo Koivisto ainakin pyyhki kyyneleitä. Omaiset ovat myös voineet itkeä jo itkunsa, näin iäkkään ja sairaan ihmisen kohdalla kuoleman läheisyys oli jo tiedostettu kauan sitten. Ja monta vuosikymmentä julkisuudessa olleet ihmiset pystyvät useimmiten hallitsemaan tunteensa paremmin kuin monet muut.
Huomasimme mieheni kanssa myös, että ainakin pari poikaa ei selvästi osannut sanoja. Metkillistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tellervo Koivisto ainakin pyyhki kyyneleitä. Omaiset ovat myös voineet itkeä jo itkunsa, näin iäkkään ja sairaan ihmisen kohdalla kuoleman läheisyys oli jo tiedostettu kauan sitten. Ja monta vuosikymmentä julkisuudessa olleet ihmiset pystyvät useimmiten hallitsemaan tunteensa paremmin kuin monet muut.
Ihmiset on erilaisia, ainakin minä olin yhden lähiomaisen hautajaisissa niin stressaantunut niistä kaikista vieraista ja siitä että ne hautajaiset menevät kunnolla läpi että sen homman tajusi vasta jälkeenpäin kun pääsi pois siitä tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään itkenyt kun laskin isäni ja mummoni uurnat hautaan. Mummon, melkein satavuotiaan sairaan ihmisen joka itse toivoi pois pääsevänsä, kuolema oli helpotus. Isän kuolemasta tuli itku joskus monen kuukauden päästä, kun oli saatu "homma pakettiin", perunkirjoitus ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako noita hautoja mennä katsomaan kuka tahansa vai onko niihin pääsy estetty?
Saa mennä.
Lähes kaikissa kulttuureissa hautapaikoille saa mennä osoittamaan kunnioitusta ja muistelemaan. Suomi ei ole poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Sanopa muuta! Ja vaikka siellä kadulla olisi kauppakierroksella käymässä, niin surusaaton ohimenoa katsoessa otetaan lakki päästä pois. Opettakaa se lapsillenne!
Olisko jo aika - mummoiässä.