Ikäsi ja kuinka monta rautahammasta sinulta on poistettu? Mitkä asiat johtivat hampaanpoistoon?
Oliko esim. juurihoidon seuraus ? Kauan oli ollu juurihoidettuna?
Yöpuritko hampaan kuolioon?
Olitko tapaturmassa?
Mitä oireita oli ennen hampaanpoiston päätöstä?
Otitko implantin tilalle?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko rautahammas joku köyhän miehen versio kultahampaasta?
En ole koskaan kuullutkaan termiä "rautahammas".Rautahammas=pysyvä hammas. Kultahammas sen sijaan on tekohammas.
rautahammas oli bondissa
Kaksi poistettu, viisaudenhammas joka oli kasvanut vinoon ja pian lähtee toinen samasta syystä, vuosia sitten juurihoidettu hampaani halkesi eikä sitä saanut enää korjattua. Etuhampaani olen narskuttanut halki ja nukun nyt muotti suussa ja pian etuhampaani korjataan myös. Noloa mennä työhaastatteluihin kun hampaat on kuin Alfred Mad lehden kannesta. Implantteja ei ole mikään pakko laittaa, voi myös laittaa sillan mutta itse laitan varmaan implantin kunhan tästä rikastun. Olen kolmekymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Aihetta sivuten; onko implantti yleensä "pakko" laitattaa puuttuneen hampaan tilalle? Mulla saattaa olla edessä hampaanpoisto (epäonnistuneen juurihoidon jäljiltä), mutta rahaa implanttiin ei vaan ole.
Puuttuvan hampaan tilalle sulla on vaihtoehtoina kevytsilta, silta tai implantti, joista ensimmäinen on "puoliväliaikainen" eli ei välttämättä kovin kestävä mutta ehdottomasti halvin. Silta sitten taas on paras jos puutoskohdan viereiset hampaat on kovin heikossa kunnossa, niin tulee nekin korjattua samalla. Implanttien suosio taas johtuu siitä, että viereisiin hampaisiin ei jouduta koskemaan eli paras vaihtoehto jos viereiset hampaat ehjät. Eikä yksittäistä hammasta aina ole pakko korvata. Etuhampaiden kohdalla lähinnä esteettinen ja foneettinen funktio, taka-alueilla taas ei näy mutta suurin purentavoimahan on takana joten sen kannalta hyvä korvata. Pidemmällä aikavälillä puuttuvan hampaan vastine toisesta leuasta tulee ylipuhkeamaan ja lisää riskiä sen hampaan karioitumiselle jos hampaan juurta paljastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihetta sivuten; onko implantti yleensä "pakko" laitattaa puuttuneen hampaan tilalle? Mulla saattaa olla edessä hampaanpoisto (epäonnistuneen juurihoidon jäljiltä), mutta rahaa implanttiin ei vaan ole.
Puuttuvan hampaan tilalle sulla on vaihtoehtoina kevytsilta, silta tai implantti, joista ensimmäinen on "puoliväliaikainen" eli ei välttämättä kovin kestävä mutta ehdottomasti halvin. Silta sitten taas on paras jos puutoskohdan viereiset hampaat on kovin heikossa kunnossa, niin tulee nekin korjattua samalla. Implanttien suosio taas johtuu siitä, että viereisiin hampaisiin ei jouduta koskemaan eli paras vaihtoehto jos viereiset hampaat ehjät. Eikä yksittäistä hammasta aina ole pakko korvata. Etuhampaiden kohdalla lähinnä esteettinen ja foneettinen funktio, taka-alueilla taas ei näy mutta suurin purentavoimahan on takana joten sen kannalta hyvä korvata. Pidemmällä aikavälillä puuttuvan hampaan vastine toisesta leuasta tulee ylipuhkeamaan ja lisää riskiä sen hampaan karioitumiselle jos hampaan juurta paljastuu.
Iso kiitos kattavasta vastauksesta! :) Mahdollisesti poistettava hammas on premolaari eli kulmahampaan viereinen hammas. Ei siis kamalan tärkeä purennan kannalta ja näkyykim vain todella leveästi hymyillessä, eli pärjäisin varmasti kevytsillan kanssa sen aikaa että implanttirahat on koossa.
50-vuotias, poistettu pysyvistä hampaista ainoastaan viisaudenhampaat.
Niissä oli valtavat juuret. Ylärivistössä suurin piirtein pilkistivät ulos päälaelta. Mun pienet pirunsarveni. (Vitsi, vitsi.)
Ikä 58 v ja poistettu yksi viisaudenhammas, loput 3 on tallessa ikenen sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko rautahammas joku köyhän miehen versio kultahampaasta?
En ole koskaan kuullutkaan termiä "rautahammas".Rautahammas=pysyvä hammas. Kultahammas sen sijaan on tekohammas.
rautahammas oli bondissa
Niin?
Vierailija kirjoitti:
24, ei yhtään poistettu. Kaikki neljä viisaudenhammasta tullut ehjänä ja suorana ja mahtuivat hyvin suuhun. Hehtaarileuka :)
Sama
N40
Kaksi rautahammasta poistettu oikomishoidon vuoksi. Alaviisaudenhampaiden poistattamista harkitsen, koska ovat puhjenneet vaillinaisesti, eivät kaiketi mahdu puhkeamaan kokonaan. Reikiä mulla ole koskaan paikattu, eikä tehty juurihoitoja. N28
Miksiköhän näihin keskusteluihin vastaavat aina vain ne joilta ei ole poistettu hampaita (viisaudenhampaita ei lasketa) eikä juuri tehty juurihoitoja tai paikkauksiakaan? Harmi että hammasongelmista kärsivät joutuvat olemaan häpeillen hiljaa.
Yksi viisuri poistettu, koska siihen tuli reikä, kolme siis vielä suussa. Yksi hammas poistettiin joskus esiteininä, kun toinen hammas ei mahtunut puhkeamaan, oli niin ahdasta suussa. 48 v
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän näihin keskusteluihin vastaavat aina vain ne joilta ei ole poistettu hampaita (viisaudenhampaita ei lasketa) eikä juuri tehty juurihoitoja tai paikkauksiakaan? Harmi että hammasongelmista kärsivät joutuvat olemaan häpeillen hiljaa.
Miten niin?
Yksi kutonen poistettu vuosi sitten, oli juurihoidettu jo, mutta silti narskuttelin juuren alueen myöhemmin tulehdukseen, joten poistettiin. Enkö joskus implantti, mutta eipä se kolo siellä kauheasti haittaakaan. En koe asiaa mitenkään katastrofina, ei oikeastaan haittaa yhtään, sillä pahempiakin vaivoja voisi ihmisellä olla. Ikäni nyt 43
49 ja 4 viisaudenhammasta poistettu sekä yksi poskihammas, koska alkoi märkiä ja oli jo ennestään juurihoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Jotain siihen pitää laittaa, että viereiset hampaat eivät lähde liikkumaan. Silta on toinen vaihtoehto, mutta silloin viereisiä hampaita pitää vahingoittaa. Itse kyllä raapisin rahat implanttiiin, ei ne enää niin mahdottomia maksa. Vaikka kulutusluotolla.
Vierailija kirjoitti:
Joo siis nämä ei yhtään- ja visurivastaukset ovat kyllä todella zzzz. Kiinnostaa ihan hirveästi. Luulisi, että kun kysytään montako, niin tajuttaisiin, että halutaan vähän kiinnostavampia speksejä.
Ikää 24 ja yksi hammas poistettu onnettomuuden takia. Implantti on tilalla.
18V ja kaksi rautahammasta poisettu noin 14-vuotiaana. Yksi rautahammas ylhäällä ei kasvanut joten symmetrisyyden takia poistettiin toiselta puolelta. Alhaalla poistettiin yksi jotta alarivin etuhampaat asettuisivat paremmin.
48v
Yksi rautahammas
Kunnallinen hammaslääkäri, virolainen, ei osannut hoitaa. Sen jälkeen olen käynyt vain yksityisellä. Mulla ei ole enää varaa kunnalliseen.
Rautahammas=pysyvä hammas. Kultahammas sen sijaan on tekohammas.