Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ihmisiä näistä nykypäivän lapsista tulee, joille lykätään älypuhelin kouraan 2-4-vuotiaana?

Vierailija
24.05.2017 |

Millaisia aikuisia arvelet heistä tulevan?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on lapset on ihan älyttömässä addiktiossa niihin laitteisiin. Jos ottaa lapselta pois tabletin tai puhelimen niin alkaa hirveä huuto joka muistuttaa kauhuleffoista tuttua demonien riivausta

Vierailija
22/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajatellaan automaattsiesti, että älypuhelin tms. on pahasta? Liika on liikaa, tietysti, mutta sopivalla sisällöllä ja rajatulla ruutuajalla meillä on kasvamassa parhaimmillaan sukupolvi, joille tietotekninen osaaminen ei ole ongelma.

Nimenomaan sopivalla sisällöllä ja rajatulla ruutuajalla. Kaikki eivät huolehdi tästä, ja lapset addiktoituvat älypuhelimiin ja tabletteihin. Totutetaan esimerkiksi siihen, että automatkoilla on aina ruutu viihdykkeenä, ja jos laite otetaan pois tai akku loppuu, lapset saavat jopa raivokohtauksia. Lisäksi on ihan tutkittu juttu, että netin lyhyisiin, pätkittyihin sisältöihin tottuminen heikentää kykyä keskittyä kirjan lukemiseen tai jopa elokuvan katsomiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin oppivat käyttämään hyvin älyvempaimia.

Minua harmittaa ettei meillä koskaan ollut tietokonetta kotona kun olin lapsi. Oli sitten todellisia vaikeuksia koulussa atk-tunneilla kun kaikki oli tietokoneen käynnistämisestä lähtien uutta. Urpouteni tietokoneiden kanssa oikein korostui, koska kaikilla luokkatovereillani oli koneet kotona.

Tästä oli kauas kantoisia vaikutuksia, ja opin inhoamaan tietokoneita. En läpäissyt kouluaikoina atk-kursseja, ja yksi koulukin keskeytyi tämän vuoksi.

HAH HAH HAH :D Ei nää nykylapset kyllä välttämättä osaa käyttää sitä tietokonetta (kännykkää kyllä ja tablettia) Juuri pari viikkoa sitten vein 6.luokkalaiset atk-luokkaan tekemään kyselyä. Ja KAKSI oppilasta tuli ilmoittamaan, että heidän koneensa ei toimi. Kävi ilmi, että he eivät tienneet, että virtanappulaa pitää painaa, jotta koneen saa käyntiin. Useampi ei tiennyt, mitä nettiselain tarkoittaa ja lähes kukaan ei osannut sammuttaa konetta käynnistä-valikon kautta... 

Vierailija
24/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta oma poika oppi lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan ennen koulua. Minä opin 80 luvulla lukemaan vasta toisella luokalla jne.

Vierailija
25/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puheviivästymiä, jotka heijastuvat muuhunkin kehitykseen.

Tämä muuten näkyy jo kouluissa. Syynä on myös varmaan se, että vanhemmatkin käyttävät enemmän älylaitteita ja istuvat itse koneen ääressä ja kännykän kanssa. Lapsille ei enää puhuta niin paljoa. 

Minulla on aina ollut luokassani Aku Ankkoja, joita oppilaat ovat saaneet lukea (toki saavat lukea oikeita kirjojakin). Ennen ne olivat supersuosittuja, mutta parin vuoden aikana olen huomannut, että ne eivät oikeastaan kiinnosta sellaista oppilastyyppiä, joka aiemmin oli ihan innoissaan lukemassa niitä. 

Vierailija
26/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin siitä on tehty tutkimuksiakin, että jos lapselle on hyvin pienestä pitäen, tyyliin juuri 1-vuotiaasta lähtien annettu tabletti leikkikaluksi, niin tämä aiheuttaa sen, että lapsi oppii myöhemmin lukemaan ja kielellinen tuottaminen on vaikeampaa. Paljolti tämä johtuu siitä, että lapset eivät LUE tabletilla vaan pelaavat pelejä, ja koska lapsi on hiljaa tabletilla, niin vanhemien ei tarvitse keksiä muuta tekemistä lapsen rauhoittamiseksi, kuten esimerkiksi lukea lapselle tai lapsen kanssa yhdessä. Puhumattakaan siitä, että uskon tämän aiheuttavan ongelmia, kun lapsi jää vaille vanhemman huomiota, kun lapsella on se "mekaaninen lapsenvahti", ja aikuisetkin tuijottavat omia laitteitaan. Tulee lisäämään häiriökäyttäytymistä, kun ihminen kuitenkin on laumaeläin, joka tarvitsee sosiaalisia suhteita, kosketusta, kuulluksi tulemista jne.

Lisäksi ihan aikuisissakin älyvempainten käyttäjissä on nähtävissä se, että kärsivällisyys ei enää riitä samalla tavoin kuin ennen. Ennen tosiaan pystyin itsekin lukemaan kirjan läpi tai katsomaan kotona dvd:ltä elokuvan onnellisena, mutta nykyään siihen keskittyminen on paljon vaikeampaa, koska on tuo internet käden ulottuvilla. Ja internetissä tosiaan on se, että se on täynnä välitöntä tyydytystä: uutiset voi plärätä minuutissa, videot ja tekstit ovat lyhyitä ja niistä löytää heti sen olennaisen jne. Montako kertaa tälläkin palstalla joku on todennut "liian pitkä teksti, ei jaksa lukea"?

Mutta tosiaan eivät ne laitteet pelkästään pahasta ole, vaan avain olisi mielestäni siinä, ettei niitä otettaisi käyttöön liian pienillä lapsilla, ja että ruutuaika olisi rajattua ja netin käyttö valvottua. Paljon hyvää ja hyödyllistäkin niiden käyttö on tuonut tullessaan.

27/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu monesta asiasta

1) syli, iho, kosketus, katsekontakti , lapsi ja syli

2) kielellinen kehitys 

3)kasvu lapsuudessa

4) teini-iän lapsuus kaikkine kokomuksine, ei seksiä

5) ensimmäiset seksikokomukset tai koskettamiset

6) jne

mikään puhelin ei luo nopeaa geneettista evoluutiota.  Eli nyt puhelin -tytöt ovat geneettisesti uudella uralla. Genetiikka ei pysy perässä tai nyt tullaan luomaan uutta sukupolvea.

Vierailija
28/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin siitä on tehty tutkimuksiakin, että jos lapselle on hyvin pienestä pitäen, tyyliin juuri 1-vuotiaasta lähtien annettu tabletti leikkikaluksi, niin tämä aiheuttaa sen, että lapsi oppii myöhemmin lukemaan ja kielellinen tuottaminen on vaikeampaa. Paljolti tämä johtuu siitä, että lapset eivät LUE tabletilla vaan pelaavat pelejä, ja koska lapsi on hiljaa tabletilla, niin vanhemien ei tarvitse keksiä muuta tekemistä lapsen rauhoittamiseksi, kuten esimerkiksi lukea lapselle tai lapsen kanssa yhdessä. Puhumattakaan siitä, että uskon tämän aiheuttavan ongelmia, kun lapsi jää vaille vanhemman huomiota, kun lapsella on se "mekaaninen lapsenvahti", ja aikuisetkin tuijottavat omia laitteitaan. Tulee lisäämään häiriökäyttäytymistä, kun ihminen kuitenkin on laumaeläin, joka tarvitsee sosiaalisia suhteita, kosketusta, kuulluksi tulemista jne.

Lisäksi ihan aikuisissakin älyvempainten käyttäjissä on nähtävissä se, että kärsivällisyys ei enää riitä samalla tavoin kuin ennen. Ennen tosiaan pystyin itsekin lukemaan kirjan läpi tai katsomaan kotona dvd:ltä elokuvan onnellisena, mutta nykyään siihen keskittyminen on paljon vaikeampaa, koska on tuo internet käden ulottuvilla. Ja internetissä tosiaan on se, että se on täynnä välitöntä tyydytystä: uutiset voi plärätä minuutissa, videot ja tekstit ovat lyhyitä ja niistä löytää heti sen olennaisen jne. Montako kertaa tälläkin palstalla joku on todennut "liian pitkä teksti, ei jaksa lukea"?

Mutta tosiaan eivät ne laitteet pelkästään pahasta ole, vaan avain olisi mielestäni siinä, ettei niitä otettaisi käyttöön liian pienillä lapsilla, ja että ruutuaika olisi rajattua ja netin käyttö valvottua. Paljon hyvää ja hyödyllistäkin niiden käyttö on tuonut tullessaan.

Nimenomaan internetissä ja laitteilla kaikki on saatavilla koko ajan. Itsekin huomaan etten välttämättä jaksa katsoa 5 minuutin videota

tässä hyvä video 

Vierailija
29/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset katsovat pädiltä sen materiaalin, minkä toiset katsovat telkkarista. Ei, emme ole lestadiolaisia, päivärytmiimme ei vain sovi Pikku Kakkonen.

En oikein näe, mitä saatanallista älylaitteissa on telkkariin verrattuna. Enkä oikein hyväksy sähköisiä pelejä alle kouluikäisille, olivatpa ne pleikalle, kännylle tai pädille.

Vierailija
30/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä tunnen pari tällaista lasta, jotka on jo 3-vuotiaana sujuvasti itse pelanneet tietokoneella ja nyt ovat kännykkäriippuvaisia koulukkaita, niin epäsosiaalisia, mielikuvituksettomia, ärsyyntyneitä, rasittavia mankujia kun mikään muu aktiviteetti harvoin miellyttää, kuin pelaaminen. Omakin 3,5-vuotiaani saa joskus valvotusti pelata tabletilla jotain pikku kakkosen pelejä lyhyen aikaa, ja 90-luvun segalla joskus harvoin pelataan yhdessä, mutta siinäpä ne, kännykkää ja tietokonetta ei tuon ikäinen tarvitse yhtään mihinkään, parempi opetella ensin sosiaalisia taitoja ja elämässä oikeasti tärkeitä juttuja ja täyttää elämä niillä, medialaitteet käyvät siihen sitten lisäksi, kun se aika tulee, mutta eivät toivon mukaan hallitse liiallisesti elämää tuolloinkaan.

Vierailija
31/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan samanlaisia kuin minun sukupolvestani, joka istui nenä kiinni kirjassa eikä suostunut menemään kesällä ulos, koska liian kirkkaassa valossa lukemisesta sai  päänsärkyä. Aina löytyy asia, joka pilaa näön tai ryhdin tai elämän.

Voisin väittää että hyvin harva tuijotti kirjaansa yhtä intensiivisesti ja pitkään kuin nykynuoriso kännyään.

Minä väitän toisin.

Vierailija
32/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväpalkkaisia DI:tä, koodaajia, start-up yrittäjiä ja data analystejä samalla kun teidän muksut valmistuu lähäreiksi.

Vierailija
33/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät opi kirjoittamaan kynällä, ja heille ei riitä yksinkertaisesti yhtään mitään. Eivät tuu oppimaan ajamaan pyörällä kun pitää polkea ym. Eivätkä siis edes halua tehdä mitään missä sähkö ja vetelä oleminen ei ole läsnä.

Vierailija
34/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kirja vertaus lienee hyvä.

Jollakinlailla pilalle sitä menee, ei voi mitään.

Ei minulla ollut nuorena kirjaa, jonka sivuilta hohtaa sinivalo. Ryhti toki voi mennä, jos ei istu kunnolla/ole hyvässä asennossa.

Itse tykkäsin istua lattialla lukemassa selkä seinää vasten, joten ryhti pysyi hyvänä.

Vierailija
35/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole nähnyt kenenkään ajavan pyörällä saatika autolla ja samalla lukevan kirjaa. Kännykkä kädessä ajavia kyllä näkee surullisen usein nykyään, ja pahaa tekee kun lapsetkin jo pyörällä ajaessa näpeltää älypuhelinta, eikä yhtään seuraa muuta liikennettä. 😐

Vierailija
36/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia aikuisia arvelet heistä tulevan?

Aivosyöpä korjaa aikuisena ison osan heistä. Ihmiskunta kyllä hieman kehittyy kestämään, vrt. historia, mutta kato käy. Näin siis heille, joiden ainoa elämä tapahtuu laitteen kautta.

Ainoa ennustus, johon uskon,on että ihmiskunta tuhoaa itse itsensä.

Enteet näkyvissä; ilmastonmuutos, saasteet, esim. paratiisisaaren rannat täyttä paskaa, merellä seilaa Australian kokoinen muovilautta, jne.

Mutta johtaahan tämä jo loppuakin.

Ai unohdin, tietotekniikka noin ylipäänsä, ylittää ihmisen ja ottaa vallan.

UGH, olen puhunut!

Vierailija
37/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole antanut lapsille älylaitteita kuin vasta n. 4 vuotiaana. Nykyään pelaavat liikaa. Ovat saaneet kiitosta laajasta sanavarastosta. Keskusteltu on.

Yksikään täällä jatkuvasti roikkuvista aikuisita ei ole pätevä opettamaan rajoja lapsille.

Jos itse roikkuu aamusta iltaan eri foorumeilla niin mistäköhän kyse?

Täytyy ensin myöntää oma riippuvuus.

Vierailija
38/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan saavat aivokasvaimen kännykän säteilystä sekä kumaran ryhdin.

http://www.tunturisusi.com/ihminen/evoluutio.jpg

Vierailija
39/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset katsovat pädiltä sen materiaalin, minkä toiset katsovat telkkarista. Ei, emme ole lestadiolaisia, päivärytmiimme ei vain sovi Pikku Kakkonen.

En oikein näe, mitä saatanallista älylaitteissa on telkkariin verrattuna. Enkä oikein hyväksy sähköisiä pelejä alle kouluikäisille, olivatpa ne pleikalle, kännylle tai pädille.

No ehkä teidän perheenne ei sitten ole tämän keskustelun kohderyhmä. Tässä puhutaan niistä lapsista, jotka pelailevat jatkuvasti ja ovat nenä kiinni padissa tmv laitteessa.

Meillä on myös ipad, lapset pelaavat sillä satunnaisesti (muutaman kerran kuussa mm. Ekapeli Alkua, peliä, jossa opetellaan englantia, logiikkapelejä ym), jos Pikku Kakkonen jää välistä, niin katsovat ipadilta. En koe, että meilläkään liikaa lapset ovat laitteella, joten emme ole mekään noita, joita tässä keskustelussa kauhistellaan.

Vierailija
40/52 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta oma poika oppi lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan ennen koulua. Minä opin 80 luvulla lukemaan vasta toisella luokalla jne.

Minä opin lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan ennen kouluun menoa jo 60-luvulla. Ei ollut tietokoneita eikä kännyköitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi