Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muut ei-ylioppilaat, kaihertaako

Vierailija
24.05.2017 |

Te muut ei-ylioppilaat, kaduttaako teitä, ettei tullut käytyä lukiota ja hankittua valkolakkia? Itseäni kaihertaa, luulin sen olevan liian vaikeaa ja menin yli mistä aita on matalin. Nyt ehkä vähän harmittaa, ettei silloin tullut sitä tehtyä. Nyt aikuisena harmittaa, mutta kun on jo muuta koulutusta ja on työelämässä, että mitä sitä nyt enää. Mutta kadehditteko muut kun joillakin on ylioppilasjuhlat tai valkolakki vappuna päässä, vai olenko se vaan minä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin amispapereilla tohtoriksi

Vierailija
22/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ihan v i tusti v i tuttaa syödä nakkeja ja perunasalaattia ku muut juhlii lakki päässä, facepalm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukion iltakoulussa. Olin duunariyksinhuoltajaäidin tytär ja sitä mieltä, ettei ylioppilaslakki ole mikään ylpeyden aihe. En pitänyt juhlia, en ostanut lakkia, enkä mennyt koulullekaan.  Yliopistoon pääsin. Vasta nyt yli kuusikymppisenä ajattelen, ettei ylioppilaslakin pitäminen vappuna ole noloa. 

Siihen aikaan, kun minä kävin lukion, lukio tarjosi hyvän yleissivistyksen. Mutta nykyisin tietoa saa niin paljon muualtakin kuin koulusta ja kirjoista, ettei siellä varmaankaan ole enää merkitystä. 

Vanhemmiten olen alkanut myös ymmärtää, miten kepeistä lähtökohdista lähdin opiskelemaan ja loin itselleni uran. Olen ylpeä itsestäni, että tein sen, vaikka silloin nuorena koko homma (luokkanousu) tuntui jotenkin kiusalliselta. Kukaan muu meidän suvusta ei mennyt yliopistoon ja lukionkin kävi vain yksi serkkuni. 

Vierailija
24/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukio ei ole tae yhtään mistään. Amislinjoilta valmistuu ammattiin ja pääsee paremmille tuloillekin.

Itse en ole käyttänyt yo-lakkiani enää vuosiin. Olen suorittanut yliopistotutkinnonkin, mutta kunnollisia töitä ei ole. Suomessa on akateemisia aivan liikaa. Suosittelen amista.

T: Neljän ällän työtön

ei sitä työn kautta tarvi ajatella. sivistys on sivistystä.

Vierailija
25/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ylioppilastutkinto. Nykyään en ajattele sitä koskaan. Hassua, koska tiedän, että jos en olisi ylioopilas, ajattelisin asiaa ja se kaihertaisi. Miksi sitä pitääkin lakata arvostamasta jotain, kun on sen saavuttanut.

Vierailija
26/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

entäs sitten? et sinä sitä lukion merkitystä yleissivistävänä kouluna silti laske. harmi kun amiksesta näitä lukioita edes otetaan.

Vierailija
27/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

entäs sitten? et sinä sitä lukion merkitystä yleissivistävänä kouluna silti laske. harmi kun amiksesta näitä lukioita edes otetaan.

En halua olla ilkeä, en todellakaan, mutta mitä kaksi viimeistä virkettä tarkoittavat?

- eri

Vierailija
28/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60+ enkä kyllä mielestäni ole saanut siitä yo-tutkinnosta irti sitä miten sitä hehkutettiin. Silloin se kyllä tuntui hyvältä, että jaksoi pakertaa ja pinnistellä lukion aineiden kanssa. Oli pakko lukea esim uskontoa vaikka siitä ei mitään tutkintoainetta tullut, sekin meni ihan hukkaan. Muistaakseni sain kyllä kasin siitä mutta mitä hyötyä siitäkin mukamas olisi ollut?

Ainut käytännön hyöty yo-tutkinnosta oli kun aikuisena halusin päivittää suomen kielen taitoani yliopistossa täällä Ruotsissa. Siitäkin alkaa olla 20 vuotta. Työpaikat olen saanut ihan muilla meriiteillä.

Vierailija
29/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin iltalukio 28 vuotiaana, jonka jälkeen pääsin amkiin 🙂 koskaan ei ole liian myöhäistä

Vierailija
30/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää. Joskus nuorempana ehkä, kun ajattelin että minua tyhmemmätkin ovat valmistuneet.

Nyt sillä ei ole enää merkitystä koska tiedän kuka olen ja riitän itselleni tällaisena. Sitä paitsi todistin itselleni että ilman ylioppilastutkintoakin voi tulla kirjailijaksi.

Vierailija
31/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se hattu mikään meriitti ole. Lukio on hyvä lisäaika tulevaisuuden miettimiseen. Lisäaika, jolla saa melko laajasti tärkeää yleishyödyllistä opetusta ja joka helpottaa mahdollisia jatko-opiskeluita.

Amerikkalaisten meininkejä lukea kokeita ja hattuja varten ja unohtaa kaikki oppimansa saman tien. Kun keskittyy olennaiseen, eli siihen saadun tiedon omaksumiseen niin hatut ja kiitettävät tulevat siinä sivussa.

Vierailija
32/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi?

Vierailija
33/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yliopistossa sellaista pas kasakkia että ei yhteisöllisesti menetä mitään paitsi jos on pas kasakkia itse.

Vierailija
34/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mielestäsi amispapereilla ei saa lukea tohtoriksi? Jos päässyt sisään tietänyt enemmän kuin se yo joka ei päässyt

Vierailija
35/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin niin kyrpiintynyt opiskeluun yläasteella, että ei siitä opiskelusta olisi lukiossa mitään tullut. Parikymppisenä luin itseni sisään yliopistoon, kun alkoi paskaduunarin työelämä kyrsimään. Ehkä jos olisin samalla elämänkokemuksella kuin nyt yläasteella, niin menisin lukioon, mutta jälkikäteen ajateltuna yläasteella oleva minä olisi varmaan jättänyt sen leikin kesken tai valmistunut AAAA-papereilla ja vieläkin huonommalla opiskelumotivaatiolla.

Vierailija
36/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin lukion ja edelleen kolmekymppisenä vituttaa miten tuhlasin vuosia siihenkin turhuuteen.

Näin viiskybäisenä en vieläkään tiedä kumpi on ollut pahempaa ajantuhlausta: 3 lukuvuotta lukiossa vai 330+4 vrk valtion poikaleirillä.

Vierailija
37/37 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä