Kumpi on mielestänne kivempi asuinpaikkakunta: Jyväskylä vai Helsinki?
Oon nyt viime aikoina miettinyt, pitäisikö mun ehkä ensi keväänä kokeilla hakea siirtohaussa Helsingin yliopistoon. En oo ihan varma asiasta vielä.
Kommentit (9)
Onko sulla massia? Veikkaan että Helsingissä asuminen on kalliimpaa tosin työpaikkoja opiskelijalle voi löytyä helpommin.
Ite tykkään Helsingistä, koska täällä on kaikki mitä tarvitsen. Ja helppo ja nopea kulkea sinne minne haluan. Jyväskylässä ei kaupunkina mitään vikaa, mutta ei sovi minun elämääni.
Se on kyllä totta että vaikka joku laivalle lähteminen jostain Jyväskylästä on ihan hirvee projekti 3-4h juna/automatkoineen yms. lisukkeineen. Sama homma myös paluun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla massia? Veikkaan että Helsingissä asuminen on kalliimpaa tosin työpaikkoja opiskelijalle voi löytyä helpommin.
No eipä paljoa, mutta oon alkanut miettiä sitä asiaa, kun mun isosisko opiskelee täällä ihan viimeisiä kuukausia ja on saanut määräaikaisen työsopimuksen yhteen paikkaan vuoden 2018 loppuun asti, niin mietin, pitäiskö mun samalla muuttaa pääkaupunkiseudulle, jos siis mun isosisko poikaystävänsä muuttaa sinne päin myös silloin. Sukulaisia asuu kyllä pääkaupunkiseudulla, joten ihan tuntematon se paikka ei oo mulle.:)
Ap
Olen syntynyt Helsingissä ja asunut siellä 7 vuotiaaksi saakka, aloittanut kolutieni Aleksis Kiven kansakoulussa, silloin kaupunki oli kiva.
Nykyään en siellä haluaisi asua ja pelkkä käyminenkin on tehty niin hankalaksi esim. parkkimaksujen takia.
Vanha isäni asuu Töölössä ja kun menemme vierailulle, pitää höylätä korttia pysäköintimittariin.
Jyväskylässä olen vain ollut ohikulkumatkalla ja jos valita pitäisi, menisin mielummin sinne asumaan.
Asun Jyväskylässä ja jos voisin, muuttaisin heti Helsinkiin, jo pelkästään meren ja Suomenlinnan takia. Siellä on muutenkin paljon enemmän kaikkea kiinnostavaa. Jyväskylä on kauhea paikka, jossa ei toimi mikään, ei terveydenhoito, ei kunnossapito, ei julkinen liikenne, ja täältä on hirveän hankalaa lähteä esim. ulkomaille.
Opiskeluaikana on oikeastaan ihan sama missä asut. Sitten kun perustaa perheen, muuttaisin ehdottomasti Jyväskylään, pois Helsingistä tai vast. Jos vaan työpaikan onnistuu Keski-Suomesta saamaan. Jyväskylässä nimittäin panostetaan lapsiperheisiin ihan tosissaan. Neuvolat, terveydenhoito, kunnan päiväkodit ja koulut on mahtavia. Säästöistä huolimatta lasten hyvinvointiin satsataan, ammattitaitoista ja motivoitunutta henkilökuntaa on riittävästi. Ongelmatilanteissa pääsee nopeasti hoitoon, terapiaan tms mihin vaan tarvitsee päästä.
Itse muutimme tänne asuttuamme ensin parissa Etelä-Suomen kaupungissa ja voin sanoa, että ero lasten elämässä on huikea.
Helsingissä pitää olla enemmän rahaa. Tiukka fakta alkuun. Yliopistona on kovempi tik-merkki persuksissa, kun on HY eikä JY.