Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yläastelainen asuu yksin. Mitä mieltä?

Vierailija
24.05.2017 |

Lapseni kaveri muutti kuulemma yksin omaan asuntoon. Lapsi ei osannut kertoa mikä muuttoon oli syynä enkä keksi minäkään vaikka kuinka mietin! Molemmat tytöt ysiluokkalaisia ja asumme maalaiskunnan keskustassa.

Mikä ihme voi olla syy että vanhemmat antavat ysiluokkalaisen muuttaa yksin asumaan? Ymmärtäisin jos muuttaisi esim erikoislukion perässä kaupunkiin mutta siitä ei ole kyse. Tytön vanhemmat asuvat lähellä joten eikö siellä kotona olisi voinut pysyä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin asuu ysiluokkalainen yksin. Harrastukset vie paljon aikaa ja me asutaan kaukana keskustassa joten näin oli parasta. Talo vuokrattu meidän nimissä, mutta lapsi asuu siellä yksin. Koulukin keskustassa

Vierailija
2/10 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin itsekin kirjoitit, et teidä muuton syytä. Älä uskonihan kaikkea, mitä lapsesi kertoo. Keskity huolehtimaan omista asioistasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella erikoiselta. Yläasteikäinen ei ole aikuinen (vaikka niin käyttäytyisikin!) ja tarvitsee vielä arkea ympärilleen ja tukea..

Vierailija
4/10 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, en itse voisi kuvitellakaan oman yläasteikäisen lapseni asuvan itsekseen....Mutta kai tuossakin on joku järkevä syy takana, vaikka ei kyllä missään tapauksessa alle 16-vuotias ole kypsä asumaan yksin.

Vierailija
5/10 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran tällainen oppilas. Asui itsekseen ysiluokan. Syy oli se, että äiti paapoi mieluummin mt-ongelmaista miestä ja aikuista päihdeongelmaista vanhempaa lasta. Tämä fiksu nuori sitten joutui muuttamaan kotoa pois, että sai olla rauhassa, ja vanhemmat maksoivat kai elämisen. Vaikka kyseessä oli todella osaava ja ikäisekseen kypsä nuori, tuo oli mielestäni kammottavaa. Äidin olisi pitänyt ulkoistaa ne hörhöt ja pitää huolta lapsesta. Vaikka kuinka olisi päällisin puolin kypsä teini, niin lapsen pitäisi silti saada olla lapsi.

Vierailija
6/10 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini muutti kasilla yksin asumaan, kun ei mahtunut enää uusperheeseen (menetti huoneensa uuden lemmen vauvalle). Äitini veti siitä ihan hirveät pultit ja käytännössä kaveri asuikin meillä yläasteen lopun ja lukion. Tuo on tosi kova paikka kaverilleni vielä 40-vuotiaanakin, koska se oli jotakin ihan hirveää. Olen ikuisesti kiitollinen äidilleni, joka pelasti sen, mitä pelastettavissa oli.

Kaverisni (hyvä ystäväni edelleenkin) on pärjännyt hyvin elämässään, sekä ammatillisesti että muuten. Perheen perusti reilusti yli 30-vuotiaana. Häissä oli äitini ja isäni, mutta ei kaverini omia vanhempia. Ei pidä enää yhteyttä. Mutta sen tiedän, että trauma tuosta jäi.

Vierailija
7/10 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen muuttanut samanikäisenä omilleen. Tai siis äiti maksoi vuokran ensimmäisen vuoden jne. En silloin edes lapsellisuuttani ymmärtänyt syitä miksi sain tämän etuoikeuden. Myöhemmin se sitten selvisi, että se olikin se äidin uusi miesystävä halunnut minut pois kotoa. (Kuulin kaverilta, että tämä mies oli edellisessä suhteessa myös halunnut teinitytöt pois kotoa ja nämäkin muuttivat pois kotoa). Vähän ehkä loukkaa näin jälkikäteen. Omille tytöille olen luvannut, että 30v mennessä pääsevät omilleen.😂

Vierailija
8/10 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ensi syksynä näistä ysiluokkalaisista osa saattaa muuttaa toiseen kaupunkiin uuden koulun takia. Ei mitään ihmeellistä, mutta itse en päästäisi omaa lastani muuttamaan. Korkeintaan koulun asuntolaan mikäli jatko-opinnot sitä vaatisi.

Vierailija
9/10 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin itsekin kirjoitit, et teidä muuton syytä. Älä uskonihan kaikkea, mitä lapsesi kertoo. Keskity huolehtimaan omista asioistasi.

Kiitos huolenpidosta, huolehdin kyllä omista asioistani. En mielestäni arvostelevaan sävyyn kirjoittanutkaan vaan aidosti ihmetellen kun perhekeskeisenä ihmisenä kuulosti niin erikoiselta ratkaisulta. Meidän suvussa kaikki ovat asuneet kotona lukion/amiksen loppuun asti. Mutta kuten kommenteissa tulee ilmi, niin muissakin perheissä (kuten tässäkin tapauksessa) näissä kuvioissa ei yleensä ole kyse ydinperheestä.

Vierailija
10/10 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on lasun paikka. Sen tiedän ettei sossut hyväksy asiaa.