Mitä teette, jos näette jonkun sammuneen maahan?
Tuli vaan mieleen, kun eilen kävin yhden juopon herättelemässä ja tarjoamassa vettä juotavaksi. Oli ehtinyt jo palamaan pahasti ja varmasti myös kuivumaan. Ihmiset tuijotti autoistaan ja kävelivät ohitse, kukaan ei tehnyt mitään 🙁
Kommentit (32)
Voi hyvät ihmiset, ette voi tietää onko henkilö sammunut vai sanut sairaskohtauksen.
Toivon että te jotka kylmästi kävelette ohi saatte itse sairaskohtauksen, kusette ja paskotte housuunne pystymättä puhumaan ja katselette kun muut kävelevät ohi. Joku ehkä kuvaa ulosteesta ruskeaa takapuoltanne, laittaa kuvan someen ja jatkaa nauraen matkaansa. Te makaatte siinä kuolemaa tehden ja ihmettelette kun ketään ei kiinnosta...
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvät ihmiset, ette voi tietää onko henkilö sammunut vai sanut sairaskohtauksen.
Toivon että te jotka kylmästi kävelette ohi saatte itse sairaskohtauksen, kusette ja paskotte housuunne pystymättä puhumaan ja katselette kun muut kävelevät ohi. Joku ehkä kuvaa ulosteesta ruskeaa takapuoltanne, laittaa kuvan someen ja jatkaa nauraen matkaansa. Te makaatte siinä kuolemaa tehden ja ihmettelette kun ketään ei kiinnosta...
No tietysti se viinahajuinen tyhjän pullon vieressä lojuva pummi on voinut saada sairauskohtauksenkin. Jos soitat häkeen ja selostat näkemäsi, niin mikä luulet, että on heidän päätelmänsä? Tuleeko sieltä ambulanssi pillit ulvoen vai tuleeko joskus ehkä tunnin päästä mustamaija tarkistamaan, että vieläkö se on siellä vai onko jo kömpinyt kotiin.
Katson halveksuen ja kävelen ohi. Ei vois vittuakaan kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Katson halveksuen ja kävelen ohi. Ei vois vittuakaan kiinnostaa.
Miten se vittu tähän liittyy, kun sitäkään ei sanomasi mukaan kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon että te jotka kylmästi kävelette ohi saatte itse sairaskohtauksen, kusette ja paskotte housuunne pystymättä puhumaan ja katselette kun muut kävelevät ohi. Joku ehkä kuvaa ulosteesta ruskeaa takapuoltanne, laittaa kuvan someen ja jatkaa nauraen matkaansa. Te makaatte siinä kuolemaa tehden ja ihmettelette kun ketään ei kiinnosta...No tietysti se viinahajuinen tyhjän pullon vieressä lojuva pummi on voinut saada sairauskohtauksenkin. Jos soitat häkeen ja selostat näkemäsi, niin mikä luulet, että on heidän päätelmänsä? Tuleeko sieltä ambulanssi pillit ulvoen vai tuleeko joskus ehkä tunnin päästä mustamaija tarkistamaan, että vieläkö se on siellä vai onko jo kömpinyt kotiin.
Olen soittanut selvässä tilanteessa hakemaan sammuneen juopon pois. Alle vartissa tuli poliisi paikalle.
Mikäli maassa makaava ei haisekaan viinalle. Mitäs sitten teet? Jatkat varmaan matkaasi koska se kuuluisa "joku muu" hoitaa kyllä homman?
Itse löysin kerran sairaskohtauksen saaneen ja hätäkeskus laittoi paikalle ambulanssin koska viina ei haissut.
2 kertaa olen autotiellä makaavan sammuneen herätellyt.
1. Talvella kovalla pakkasella n:40v mies makasi keskellä tietä,herättelin ja yritti lyödä ja käydä kiinni.
2. Talvella tiellä 17-19v jätkä ilman kenkiä,herättelin,puhui aivan sekavia eikä tiennyt mistään mitään ja lähti juosten karkuun,olikohan huumeissa.
En puutu sammuneisiin jos ei ole ehdoton pakko.
Pihallamme makaili vähän aikaa sitten selkeästi deekun näköinen mies, nurmikolla selällään. Oli kuitenkin hereillä, muttei noussut ylös eikä vastannut mitään kun kysyin, tarvitsisiko ambulanssia. Naapuri päätyi soittamaan ambulanssin. En tiedä mitä sitten seurasi, kun itse lähdin töihin. Vähän hankalia tilanteita, jos henkilö ei kommunikoi mitenkään. En voinut esimerkiksi varmasti tietää, asuiko hän jossain meidän pihapiirissä, vai miten oli päätynyt juuri siihen pihalle sammumaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyn herättelemässä ja kysymässä onko kunnossa. Perkele, ihmisiä hekin ovat...
Sen verran paljon oon niistä "ihmisistä" saanu kärsiä, että saavat mun puolesta tukehtua oksennukseensa ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn herättelemässä ja kysymässä onko kunnossa. Perkele, ihmisiä hekin ovat...
Sen verran paljon oon niistä "ihmisistä" saanu kärsiä, että saavat mun puolesta tukehtua oksennukseensa ihan rauhassa.
Hmm, minä olen kahden alkoholistin lapsi. Synnyin kirjaimellisesti humalassa koska äitini ei vain voinut lopettaa juomista odottaessan minua. Tämä ei silti poista sitä että jokaisella on velvollisuus auttaa kanssaihmistään, ja juoppokin on ihminen. Jos ei muuten, niin soittamalla vaikka häkeen että lähettävät poliisin korjaamaan talteen. Olenko minä sitten jotenkin yliempaattinen tai jotain kun kävin pari päivää sitten herättelemässä pihalle sammuneen deekun ja varmistin että kaikki on kunnossa.
Kerran huomasin keskellä toria talvella miehen makaamassa, kysyin onko ok, pyysi soittamaan ambulanssin. Moni tuli sanomaan, että anna olla tai käveli ohi, katsoi eri suuntaan. Mies valitti rintakipua ja pyysi että en soita poliisia. Sanoin, että yritän pyytää ambulanssinn. Kerroin hätäkeskukseen tilanteen, ambulanssi noukki miehen kyytiin. Oli aika pitkään maannut siinä, oli sulanut jo lumi miehen alta!! Siis oli sulanut semmonen miehen mallinen kuva siihen torille.Satoja ihmisiä kulki ohi... oli siis ollut jo pitkään ja varmaan sairaala oli siinä vaiheessa oikea osoite, ihan jo kylmettymisen takia... tuli mieleen, olisko ihmiset antaneet sen vaan kuolla siihen, auttaminen ei paljon aikaa/vaivaa vaatinut.
Minä katson onko juoppo vaiko sairaskohtauksen saanut.
Nyt on lämmin, joten miksi juoppoja herätellä tarvii. Ei ne sitä arvosta, eivät edes muista jos niille olet ystävällinen.
Jos olisi todella kova pakkanen niin silloin soittaisin jonnekkin
En jätä maahan/ulos jos on sammunut tai ei pysty itse liikkumaan. Soitan siis 112.
Kerrankin soitin vanhemmalle miehelle anbulanssin. Muut meni sammaltavan ukon ohi. Olikin jonkin sortin aivoinfarkti ja mies ihan selvin päin. Mutta kun oli laskenut alleen ja sammalsi kadulla niin ohikulkijat tekivät pikadiagnoosin. Omaiset siis soittivat myöhemmin ja kiittivät avusta.