Anarkistisia ammatteja nykyaikana?
Mitkä ammatit ovat nykyaikana anarkistisia valintoja? Jos nuori/nuori aikuinen lähtee opiskelemaan nykyisin jotain alaa/ammattia, mikä on nykyisin tuollainen ns. kulmia kohahduttava valinta?
Kommentit (46)
Kirjastonhoitaja. Kirjastot ovat viimeisiä, vaarallisia vapauden linnakkeita, koska niistä se tieto löytyy. Anarkiastakin.
Oisko anarkistinen ammatti sellainen, mihin ei koe mitään intohimoa ja käy töissä, koska se on järkevää? Aika moni haluaa työn johon kokee paloa.
Sellainen, mikä poikkeaa omasta elinpiiristä:
-korkeastikoulutetun ja huippupaikoissa olevan suvun vesa valitseekin työn laitoskeittiössä
-ammattikoulua suosineen suvun lapsi esim. lääkiksessä/kauppiksessa ja tekee vielä väikkäriä siinä sivussa
-pikkukaupungin kasvatti, joka lähtee haluamaansa oppilaitokseen satojen kilometrien päähän, kun luokkakaverit hakeutuvat lähikaupunkiin lukemaan sairaanhoitajiksi ja tradenomeiksi
Sanoisin et vielä 80-90-vaihteessa syntyneet lähtivät korkeakouluopintoihin aika optimistisina tulevasta työelämästä ja moni lähti opiskelemaan jotain kivaa. Moni vaihtoi välissä alaakin, jotta pääsee sittenkin unelma-ammattiinsa lukemalla yhtäaikaa meksikolaista musiikkitiedettä ja arkeologiaa. Aika moni huomasi, ettei töitä sitten löydykään.
Siksi väittäisin, että on anarkistista, että nykyiset 90-luvun jälkipuoliskolla syntyneet hakeutuvat opiskelemaan kirkasotsaisina sellaisia tutkintoja, jotka eivät ole vielä työllistäneet edellisiäkään.
Ja ei, en kuulu itse kumpaankaan ryhmään, vaan olen jo vanhempi ja työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
pappi
Haha tää on niin totta! Töissä kahvitauolla joku kysyi että minne se meidän vanhin pääsi opiskelemaan. Kun sanoin että teologiaa, niin ateistisiipi järkyttyi aivan sanattomiksi. Siis normaalisti kaikesta läppää heittävät pari ihmistä meni mykäksi.
Turkistarhaaja.
Teurastaja.
Nylkyri.
Eläintentäyttäjä.
(Minä kannatan suomalaista turkisteollisuutta vastoin AV:n yleistä mielialaa.)
Humanistialat. Ihminen ei ole enää muotia. Valitse tekoäly tai robotiikka!
Kirjastonhoitaja voisi olla hyvä esimerkki. Olet vaarallisesti kaiken tähän asti kertyneen tiedon parissa etkä pelkän hattaraisen nettitiedon varassa...
Vierailija kirjoitti:
pappi
Jep, papit ovat ihan etulinjassa vastustamassa valtarakenteita ja puolustamassa yksilönvapautta...
Mä tapasin kerran hitsaajan, joka oli olevinaan anarkisti.
Voi se vaikka ollakin, mutta anarkismiin kai liittyy ajatus siitä ettei tarvitse tehdä niinkuin yhteiskunta sanoo, tätä ajatusta vastaan sotii säännöllinen päivätyö ja verojen maksu.
Nykyaikana on niin vaikea tietää.
Vierailija kirjoitti:
Mä tapasin kerran hitsaajan, joka oli olevinaan anarkisti.
Voi se vaikka ollakin, mutta anarkismiin kai liittyy ajatus siitä ettei tarvitse tehdä niinkuin yhteiskunta sanoo, tätä ajatusta vastaan sotii säännöllinen päivätyö ja verojen maksu.Nykyaikana on niin vaikea tietää.
Anarkismia on vaikea toteuttaa, jos muu yhteiskunta ei ole anarkistinen. Kaikki eivät edes kannata mitään vallankumousta nyt heti vaan ovat enemmän teoreetikoita.
Työ ei ole anarkististista milloinkaan. Se on, että jättää työt, mutta ei kuitenkaan jää veronmaksajien elätiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pappi
Kertokaa joku mulle mikä täs on anarkistista?
Mun mielestä papin ammatin valitsemisessa on tiettyä kapinahenkeä, koska se ei missään nimessä ole tällä hetkellä trendikästä. Päinvastoin - yhä useammat nuoret eroavat kirkosta ja kirkossa käymistäkin pidetään enemmän vanhojen ihmisten juttuna. Pappeus nähdään ikään kuin tuulahduksena menneisyydestä, joten kyllä se monissa piireissä varmasti yllättää, että nuori/nuorehko ihminen päättää ryhtyä papiksi. Lisäksi papin ammattiin kuuluu uskonnollisen vakamuksen esille tuominen, mikä on monille suomalaisille tällä hetkellä vierasta. Pappeihin liittyy myös tietynlaisia mielikuvia kuten muihinkin ammatteihin, mutta siinä missä useimmilla on peruspositiivinen mielikuva esimerkiksi lääkäreistä tai poliiseista, pappeja pidetään ainakin etelän suurissa kaupungeissa helposti taantumuksellisina ja tylsinä ihmisinä ennakkoluulojen perusteella. Maalla varmasti arvostus papin ammattia kohtaan on suurempaa.
Siivooja, lähihoitaja, talonrakentaja, maataloustyöntekijä.
Patologi, metsästäjä, turkistarhuri, turkkuri.
Kyllä se oikeaa tiedettä arvostaa, ei ideologiaan pohjautuvaa pseudotiedettä, mitä humanistinen puoli puskee entistä suuremmalla vimmalla.