Jos murha laillistettaisiin
Jos murhan rangaistavuus kumottaisiin, kuinka monta tappaisit? Itse ryhtyisin saatanallisiin rituaaleihin, joissa verenvuodatus ei olisi vallan vähäistä.
Kommentit (18)
Kyllä olen rehellisesti sitä mieltä, että kuolemanrangaistus olisi joissain tapauksissa hyvin perusteltu tapa Suomessakin päästä eroon taparikollisista ja muista kroonisista pahantekijöistä. Joka väittää muuta, esittää joviaalimpaa ja "sivistyneempää" kuin onkaan. En kuitenkaan ehkä itse lähtisi omin käsin ketään tappamaan, sille pitäisi olla jo aika painavat perusteet.
Helpompi olisi kuvitella soutukilpailuja Saharassa,kuin yhteiskuntaa,jossa murha olisi laillistettu...
Este olisi luotien vähyys. Pitäisi olla vähintään ydinpommien napilla sormi, että siitä jotain merkittävää hyötyä olisi.
Räiskintää sinne tänne olisi mitätön kärpäsen kusi kun telluksella on 7 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen rehellisesti sitä mieltä, että kuolemanrangaistus olisi joissain tapauksissa hyvin perusteltu tapa Suomessakin päästä eroon taparikollisista ja muista kroonisista pahantekijöistä. Joka väittää muuta, esittää joviaalimpaa ja "sivistyneempää" kuin onkaan. En kuitenkaan ehkä itse lähtisi omin käsin ketään tappamaan, sille pitäisi olla jo aika painavat perusteet.
En hyväksy teloittamista, eikä syy ole se että esittäisin sivistyneempää, vaan uskon erehtyväisyyteen ja inhimillisiin virheisiin... hyvin niukassa olisi tilanteet, jossa sataprosenttisesti voidaan taata, että syyllinen on ihan taatusti syyllinen. Ja niukalla tarkoitan enemmänkin olemattomat
Vierailija kirjoitti:
Helpompi olisi kuvitella soutukilpailuja Saharassa,kuin yhteiskuntaa,jossa murha olisi laillistettu...
Eikös Mayat tehneet rituaalimurhia yms.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko totta? Oletko kuullut sellaisesta yhteiskunnasta, jossa "kunniamurha" on ihan arkipäiväinen käsite?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko totta? Oletko kuullut sellaisesta yhteiskunnasta, jossa "kunniamurha" on ihan arkipäiväinen käsite?
En kyllä nyt tarkoittanutkaan mitään painajaisvaltioita, vaan sivistyneen yhteiskunnan ihannetta. Vastasin sitäpaitsi vain ap:n esittämään kysymykseen,jossa hän vain haikaili murhan rangaistavuuden poistamisen perään . Emme siis puhuneet mistään kolmannen maailman takapajuisimpien maiden oloista ja käytännöistä, vaan pelkästään siitä,että mitä tapahtuisi jos murhan rangaistavuus (meidän yhteiskunnassamme)poistuisi ja hän oli kiinnostunut lisäksi siitä montako ihmistä vastaajat ,kukin heistä siinä tapauksessa tappaisivat
Yhden. Ihmisen, joka tykkää lapsista vähän liikaa. Kiitos, kun pilasit mielenterveyteni jo kymmeniä vuosia sitten.
Varmasti murhatun läheiset kostaisivat teon. Onhan ihmiset esihistorian aikana eläneet kymmeniä tuhansia vuosia ilman lakeja. Hyvin selvittiin tänne saakka.
Täällä toinen, joka ei varmasti ryhtyisi murhaajaksi, vaikka se tulisi lailliseksi. - Ja vaikka en tiedä tehneeni mitään tuomittavaa, niin varmasti harkitsisin vakaasti Suomesta pois muuttamista, jos murha tai vaikka vain tappamien laillistettaisiin.
Esimerkiksi tämän sarjakuristajan kohdalla käy mielessä että kuikemanrangaistus voisi olla paikallaan, mutta ongelma ei ole itse tuo henkilö vaan hänen läheisensä ja sukulaisensa jne. Yhteiskunta joka sanoo että älä tapa ja sitten tappaa itse on yhtä uskottava kuin vanhempi joka opettaa olemaan lyömättä lyömällä itse. Kyse on laajemmista asioista kuin vain yksilö. Jokainen tapettu on jonkun lapsi ja mahdollisesti sisarus, ystävä, työtoveri, linnatoveri jne.
En tappaisi ketään. Ei ole minun tehtäväni rangaista vääryydestä. Tästä syystä en kannata kuolemanrangaistusta lainsäädäntöönkään. Kannatan sen esillä pitämistä (ja pidänkin sitä esillä), että tietyistä vääryyksistä ansaitsee kuoleman.
Uskon, että kuolemaan tuomitseminen käytännössä on Jumalan tehtävä, ja viimeisellä tuomiolla Jeesus tuleekin sen tekemään niille, jotka eivät ole uskoneet Häneen ja saaneet syntejään anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huomioida myös psyykkiset seuraukset
Kaikille niitä ei ehkä tulekaan....
Kannattaa siis kyllä ennemmin huomioida ne psykiatriseen hoitoon AJOISSA saamisen mahdollisuudet, eikä juustohöyläillä liika niistä kustannuksista .
Ettei liikaa kaiken maailman tyypeillä taas jossainpäin Suomea 'naksahtelisi'...
Te vain mietitte, kenet te tappaisitte, mutta kävikö mielessä miten monta ihmistä ehkä olisi jonossa valmiina tappamaan teidät... Eikä siihen välttämättä kummoistakaan syytä tarvittaisi. Olitte 20 vuotta sitten sanonut pahasti jollekulle, taikka nenänkaivuunne ärsyttää jotakuta.
En yhtään. Ei laki ole se (ainoa) asia joka estää mua tappamasta ihmisiä.