Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin yläluokka elää - oletko kateellinen?

Vierailija
23.05.2017 |

Lue tämä juttu ja kerro mitä mieltä olet?

http://www.talouselama.fi/uutiset/nain-elaa-suomen-ylaluokka-saksalaine…

Vai kuulutko kenties itse yläluokkaan?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu - asun ylimmässä kerroksessa...

Vierailija
2/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työtön lähiömamma ninko 95% av:sta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, noihan on ihan suh taviksen elämään kuuluvia speksejä!? 

Ei taida Suomessa ollakkaan ees mitään ylä luokkaa!?

Vierailija
4/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulisin mielellään perustelut miten tutkimus on tehty ja kuinka nämä "yläluokkaiset" ihmiset on löydetty tutkimukseen. Suomen "yläluokka" on hädin tuskin keskiluokkaa täällä missä minä asun. Luulisin että Suomen yläluokka ulkoistaisi perheen Suomen ulkopuolelle hyviin ja tunnettuihin kouluihin joissa heidän lapsensa solmivat ystävyyssuhteita muiden yläluokkaisten perheiden jälkikasvun kanssa. Oletan että Suomen yläluokka asuu muutenkin Suomen ulkopuolella ja koostuu ihan vain muutamasta kymmenestä ihmisestä.

Ymmärrättehän että Suomen peruskoulu joka on niittänyt kunniaa Suomen ulkopuolella on niittänyt kunniaa siitä että se on tasavertainen, sen taso ei siis yllä ulkomailla vastaavien parhaiden koulujen tasolle vaan erinomaisuus perustuu tasa-arvoiseen opetukseen jossa kaikki oppivat. Suomen lukio ja yliopisto eivät sitten enää kuulu tähän ryhmään vaan niiden taso todellakin on kaukana kärjestä. 

Meillä on mersu, asumme muutaman miljoonan talossa isossa kaupungissa, asumme yläluokkaisessa kaupungissa, lapset ovat samassa koulussa muiden miljonäärien lasten kanssa  mutta olemme täällä keskituloisia miljoonatuloinemme. 

Vierailija
5/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap linkitti sitten kolmen vuoden takaa olevan artikkelin.

Vierailija
6/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hyvin vähän yläluokkaisia, muutamat aateliset. Tuli tosta mieleen, että kouluaikana pahin koulukiusaajatyttö kuului erääseen kuuluisaan suomalaiseen aatelissukuun.

Vierailija
7/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen yläluokkaa. Ja mun perhe, suku ja ystävät.

Vierailija
8/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päde noista mikään muhun mutta mä olenkin yhteiskunnan pohjasakkaa.

Vierailija
9/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kartanoa siellä Eirassa mahtaa olla?

Vierailija
10/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tutulta kuulostaa, eliittilukiot, tietyt ammatit, autot, harrastukset, asunnot. Ystävä- ja kaveripiirissä ihan normisettiä. En silti oikein ymmärrä, mikä tämän jutun pointti on. Oliko tässä listassa jollekin jotain uutta? Mahdollisesti klubilistaus? Toisaalta eivät kaikki niissäkään jaksa pyöriä ja naisethan eivät edes pääse esim. Suomalaiselle klubille paitsi vieraina. Myöskään kaikki tuntemani purjehtijat eivät ole erityisen innokkaita purjehdusseuransa jäseniä. Tärkeintä on ihan vain se purjehtiminen.

Vierailija
11/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh, noihan on ihan suh taviksen elämään kuuluvia speksejä!? 

Ei taida Suomessa ollakkaan ees mitään ylä luokkaa!?

Ei olekaan. Täällä on oikeastaan vain keskiluokan eri asteita, aatelisto puuttuu. Esim. Ranskassa on edelleen aatelissuvut joilla on linnat, taidekokoelmat ja viinitarhat ja nuorisollakin sormussa suvun aatelissormus. Sellaista vanhaa rahaa on Suomessa hyvin vähän. Täällä yläluokkaisuus on kulttuurista ja älyllistä, taloudellisesti mukavaa ja turvattua mutta loppupeleissä hyvin tavallista elämää.

Vierailija
12/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni kasvoin yläluokkaisessa perheessä ja olen sitä mieltä, että raha ei todellakaan tuo onnea. Oli kurja lapsuus, henkistä nujertamista ja alistamista, vihaa ja pilkkaa. Enkä hyötynyt yläluokkaisuudesta kun muutin pois kotoa, enkä hyötynyt vanhempien varallisuudesta kertaakaan kotoa poismuuton jälkeen, ei auttaneet ruokakuluissa, vuokrissa, ei ollut säästötilillä yhtään rahaa. Auliisti lainasivat kyllä rahaa takuuvuokran yms. ne rahat minun piti maksaa takaisin toimeentulotuesta.

Että kyllähän ne puitteet voi hienot olla, materiaa oikein viimeisen päälle, oma katseeni kuitenkin kohdistuu lasten psyykkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin, vanhempien varallisuudesta riippumatta ajattelen että SE on sitä todellista rikkautta, kun saa tarjota lapsille tasapainoisen ja kannustavan kodin ja lähettää hyvinvoivat lapset maailmalle heitä tukien (itselläni ei ole lapsia).

Vierailija
14/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas ihmeellinen juttu. Jotkut DI:t, lääkärit ja juristit ei kyllä kovin muusta väestä eroa, eikä heidän palkoillaan vielä osteta mitään huviloita tai arvoasuntoja keskustoista. Olisi nyt voinut vähän taustoittaa, miten nämä tutkitut henkilöt on oikein eroteltu yläluokaksi.

Nuo jutussa kuvaillut vapaa-ajanviettotavat kuulostavat ainakin ihan kammottavalta statuksen vuoksi esillä pönöttämiseltä, joten ei käy kyllä kateeksi.

Vierailija
15/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yläluokkaisia asuu ainoastaan helsingissä ja espoossa? Ok.

Vierailija
16/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, nytkö Suomessa on jo luokatkin?

Vierailija
17/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kyllä kuvasi ylemmän keskiluokan elämää, johon mekin kuulumme. Elämme nykyään erään maan pääkaupungissa, täkäläisen eliitin ja yläluokan keskellä, ja toki Suomen piirit ovat suht vaatimattomia tähän verrattuna. Mutta ihmiset ovat ihmisiä. Todellisen eliitin merkki on minusta täydellinen ystävällisyys aina ja kaikkia kohtaan. Huomioidaan työntekijät ja ystävät samalla lämpimällä asenteella.

Vierailija
18/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, nytkö Suomessa on jo luokatkin?

Aina on ollut ;)

Vierailija
19/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisabeth on tarpeeksi yläluokkainen nimi (siirryin tänne tuolta nimikeskustelusta).

Vierailija
20/20 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on lapset hoidettu just noin ja ovat yhdessä noista kouluista. Meillä vanhemmilla akateemiset tutkinnot ja asumme täällä Itä-Helsingin vanhalla huvila-alueella. Noi klubit sun muut on aika vierasta meille, pari kertaa on jossain juhlissa oltu.

Aika tavallista minusta tää meidän elämä on...