14-vuotiaalle lapsenvahti kesäloman alkuun?
Mulla on juhannuksen jälkeiseen viikkoon asti töitä joka arkipäivä 11-21. Lapsen kesäloma alkaa 3.6. Pitääkö hommata arkipäiviksi lapselle hoitaja, joka valvoo ja viettää lapsen kanssa aikaa kun itse töissä? Tällaista tilannetta ei ole ollut aiemmin, olen koko lapsen kouluiän ajan ollut pätkätöissä ja kesän ottanut vapaaksi. Lähes kuukaudesta jokainen arkipäivä on kuitenkin aika paljon. Vai pärjääkö tuon ikäinen jo ihan ok? Huoli on mulla tietysti kova eikä tota mummolaankaan parinsadan kilsan päähän oikein voi lähettää, joku aikuinen täältä läheltä pitäisi ehkä hommata. Seiskalla siis nyt, kahdeksannelle menossa.
Kommentit (14)
Mitä helvettiä taas!? Pyyhitkö vielä lapsesi perseenkin? Ja imetät ennen töihin lähtöä?
No kyllä 14-vuotias pärjää mennen tullen itsekseen, ellei ole kehitysvammainen tai uusavuttomuuden huippu.
Itse olin 90-luvulla 14-vuotiaana viikon yksin kotona kun porukat lähtivät Espanjaan enkä halunnut mukaan. Hyvin meni, ruoat tein itselleni ja kävin kavereiden kanssa uimassa ja pelaamassa lentistä. Kyllä jossain on vika, jos ei 14v arkipäiviä yksinään pärjää. Yöksi tulet kotiin kuitenkin, missä ongelma? Katkaise napanuora, se on jo teini!
Palkkaa sille joku 16-vuotias "lapsenvahdiks" :D Jos hyvin käy niin siitähän saattaa jopa lomaromanssi puhjeta. On ainakin lapsella seuraa :'D
Mun 14v menee kesäkuuksi vahtimaan tuttavan 6-9v lapsia kolmeksi viikoksi joka arkipäivä. :)
Minä olin 14-vuotiaana kesäsiirtolassa lastenohjaajana. Kaksistaan kontollamme 70 lasta, se toinen ohjaaja oli 16.
Olen 14 ja menen myös kasille. Olen ollut monta lertaa yksin kotona. Ei lapsenvahteja,ei mitään!
Mulla on oma pikkuvelikin joka on mua ainakin 12 vuotta nuorempi ja ollaan oltu monta lertaa kahdestaan kotona.
Ei tuon ikäinen mitään hoitajaa tarvitse. Mutta joku osa-aikainen, hieman vanhempi kesäkaveri voisi olla jees, ihan vain tuomaan vähän turvallisuuden tunnetta ja rauhoittamaan äidin mieltä. Vaikka sen verran, että kokkaisivat ja söisivät yhdessä. Voisivat yhdessä miettiä mitä ruokia tehdään, kävisivät yhdessä kaupassa ja laittaisivat ruuan. Tuo olisi ihan hyvää harjoittelua tulevaisuuden varalle.
Ja kun vapaa-aikaa on, nuori voisi myös harjoitella kodinhoitoa ja pyykkihuoltoa, jos nämä eivät aiemmin ole hänen tehtäviinsä kuuluneet. Jäisi sitten enemmän aikaa tehdä äidin kanssa kaikkea kivaa vapaa-ajalla.
Otattehan noista aamuista kaiken irti? Kannattaa syödä joka aamu yhdessä kunnollinen aamiainen pidemmän kaavan mukaan. Siinä on hyvää aikaa jutella ja suunnitella tulevan päivän askareita. Ottakaa myös tavaksi keittää iltateet kun tulet töistä kotiin, niin voitte jutustella päivän kuulumiset.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuon ikäinen mitään hoitajaa tarvitse. Mutta joku osa-aikainen, hieman vanhempi kesäkaveri voisi olla jees, ihan vain tuomaan vähän turvallisuuden tunnetta ja rauhoittamaan äidin mieltä. Vaikka sen verran, että kokkaisivat ja söisivät yhdessä. Voisivat yhdessä miettiä mitä ruokia tehdään, kävisivät yhdessä kaupassa ja laittaisivat ruuan. Tuo olisi ihan hyvää harjoittelua tulevaisuuden varalle.
Ja kun vapaa-aikaa on, nuori voisi myös harjoitella kodinhoitoa ja pyykkihuoltoa, jos nämä eivät aiemmin ole hänen tehtäviinsä kuuluneet. Jäisi sitten enemmän aikaa tehdä äidin kanssa kaikkea kivaa vapaa-ajalla.
Otattehan noista aamuista kaiken irti? Kannattaa syödä joka aamu yhdessä kunnollinen aamiainen pidemmän kaavan mukaan. Siinä on hyvää aikaa jutella ja suunnitella tulevan päivän askareita. Ottakaa myös tavaksi keittää iltateet kun tulet töistä kotiin, niin voitte jutustella päivän kuulumiset.
No voi nyt jumalan pyssyt sentään!
Keksii kyllä tuon ikäisenä itselleen viihdykettä ja omaa kivaa. Ei tarvi murehtia. Olet kasvattanut lapsen ja voi jättää yksin?
Tuossa iässä olin itse ollut jo monta kesää pienten lasten vahtina. Jollei lapsellasi ole jotain diagnoosia, niin kyllä hän pärjää.