Silmälasit hajosivat viikko ennen ulkomaanmatkaa
Silmälasini siis katkesivat puolesta välistä toista sankaa. Sattui aika ikävään väliin sillä olen lähdössä maanantai aamuna 3viikon ulkomaanmatkalle. Mitähän tässä tilanteessa oikein voi tehdä? Minulla on niin huono (miinus)näkö etten näe ilman laseja mitään. Molemmissa silmissä näkö -4 ja risat. Tällä hetkellä ei ole toisia silmälaseja.
En varmaan ehdi saamaan uusia ailmälaseja muutamassa päivässä mutta eipä ole hääviä lähteä 3vk reissun näkemättä mitään.
Kommentit (37)
Silmäasemalta saa ainakin lasit seuraavaksi päiväksi. Mallisto on suppea, ihan perusmalleja varastovoimakkuuksilla mutta parempi se kuin ei mitään hätätilanteessa. Hinta n. 70-80€. Kannattaa kysyä!
En usko juttua että ekat lasit noin vahvat!
Ei kyllä todennäköisesti aleta linssejä hiomaan uusiin kehyksiin, hirveä homma ainakin tavallisessa ketjuliikkeessä. Käyt nyt kysymässä optikkoliikkeestä, että voisivatko vaihtaa laseihin minkä tahansa sangan, pitäis onnistua helposti, varsinki jos tilaat vaikka uudet lasit siinä samalla. Niinku joku sanoi, myös paikalliset pikkuputiikit hioo linssejä paikan päällä, ei mene kuin muutama päivä.
Liima pikaliimalla ja tukipalan esim. Tulitikku avulla sangat takaisin yhteen. Jos ei kovin ohuet sangat ole niin pitäisi onnistua.
Mäkin vähän ihmettelen, että miten noi on sun ekat lasit ja noin paljon miinusta. Oletko kulkenu ihan myyränä ja vaan pohtinut, että varmaan lasit pitäis jossain vaiheessa hankkia, kun mitään ei enää nää.
Vierailija kirjoitti:
En usko juttua että ekat lasit noin vahvat!
Totta se on. Lasit olisin tarvinnut koululääkärin mukaan jo yläasteikäisenä likkana mutta se oli sitä aikaa kun ei tullut kysymykseenkään alkaa käyttää silmälaseja kun on niin noloa olevinaan ja mitä kaikki sanoisi. Vasta päälle parikymppisenä ekat lasit viimein tuli ostettua ja voin sanoa että koko maailma kirkastui huomattavasti. Näköni alkoi yläasteella yhtenä kesänä huonontua siten etten nähnyt sohvalla istuessa enää telkkarista ohjelmien tekstityksiä lainkaan vaan piti vetää nojatuoli lähemmäs televisiota.
Silmät on nyt niin tottuneet laseihin että kun olen ilman niitä tuntuu etten näe enää "mitään" ilman vaikka näkö on pysynyt samana jo vuosia.
Korjaa väliaikaisesti tai laitata uudet sangat kuten ehdotettu. Sitten ilmoitat vakuutusyhtiöön että lasisi hajosivat lentomatkalla, ne varastettiin tms ja nyt on kiire uusille. Sitten marssit paikalliselle optikolle näönhuoltokortin kanssa ja laitat tilauksen sisään. Pari päivää ja saat uudet lasit matkavakuutuksen piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Korjaa väliaikaisesti tai laitata uudet sangat kuten ehdotettu. Sitten ilmoitat vakuutusyhtiöön että lasisi hajosivat lentomatkalla, ne varastettiin tms ja nyt on kiire uusille. Sitten marssit paikalliselle optikolle näönhuoltokortin kanssa ja laitat tilauksen sisään. Pari päivää ja saat uudet lasit matkavakuutuksen piikkiin.
T:Sipilä?
Ulkomailla saat lasisi korjattua tai miksei kokonaan uudet lasit.
Itse olen usein ostanut rillini matkoilla, kun ennen muinoin Suomessa oli paljon kalliimpaa, jos halusi esim. auringossa tummuvat linssit.
Käyn usein yhdessä Etelä-Euroopan maassa, missä on yksityisiä optikkoliikkeitä ja saan lasit jopa seuraavaksi päiväksi. Optikko itse hioo inssit. Eikä ole edes kallista.
Vierailija kirjoitti:
Rikollisin terveisin neuvonantaja.
Minä maksan siitä, että ihmisten omaisuus turvataan. Myös minun omaisuuteni.
Vakuutuspetokset ovat kuvottavia.
Sitten kun sulla on rahaa, niin osta Silmäaseman tuplabonuspäiviltä kahdet lasit yksien hinnalla. Tai kesäalesta tyyliin kehykset 1€ +linssien hinta.
En usko hetkeäkään et on ekat lasit. -4 on jo tosi sokea ilman laseja. Teippiä nyt vaan mielikuvituslaseille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikollisin terveisin neuvonantaja.
Minä maksan siitä, että ihmisten omaisuus turvataan. Myös minun omaisuuteni.
Vakuutuspetokset ovat kuvottavia.
Vakuutusyhtiöt ovat kuvottavia ja rikollisia. Maksa ihmeessä, mutta muista myös välllä ottaa omiasi pois. Voi ap lasinsa kotivakuutuksenkin piikkiin laittaa, jos se nyt siitä on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
En usko hetkeäkään et on ekat lasit. -4 on jo tosi sokea ilman laseja. Teippiä nyt vaan mielikuvituslaseille.
Tiedän tyypin, jonka ensimmäiset rillit olivat tuon vahvuiset. Seurasin koko kouluajan vierestä sitä sokeilua, kyllä se pärjäsi. Mutta kyse oli teini-ikäisestä, joka luovutti 16-vuotiaana ja vaikea uskoa, että kukaan olisi yli kaksikymppiseksi jaksanut.
Jos joku vielä tarvitsee neuvoa niin tässä: Älä yritä pikaliimalla koska et voi tietää mitä muovia sanka on. Pikaliimat eivät pidä muoveissa (Lue tuoteseloste niin huomaat) ja jos pitävät niin vain määrätyntyyppisissä. Varmin tapa on Araldit tai muu kaksikomponenttinen epoksi jonka lujittuminen tosin kestää sen vuorokauden joksi ajaksi pitää liitos tukea esim teipaten. Koska liitospinta on pieni ja aisan aiheuttama vääntö siihen nähden kova on sauma tuettava muutenkin. 20-millinen lasikuituteippi ja em. epoksi sen lujittamiseksi voisi auttaa. Mikäli olet snobi etkä kehtaa näyttää naamaasi niin sen sauman voi toki paklata ohuelti ja hioa ja sitten vielä värjätä huopakynällä oikeaan sävyyn ja voilá, hullu ei huomaa ja viisas ei virka!
Kun kerran aloitettiin niin sitten loppuun asti: Joustokehysten jouset paukkuvat kahdessa vuodessa eli aisa irtoaa jousesta ja pokasta kokonaan (kolmet menneet itseltäni). Keksin putsata jousen reiän ja aisan tapin asetonilla (tinu tai ksyleenikin käy) ja sitten pikaliimata sen reikäänsä eli metalli metalliin ja kaikki pikaliimat käyvät. Toimii ja aisakin kääntyy kunhan et liimaa sitä saranaa. Jalostin kikkaa 10 v sitten ensimmäisen kerran ja tein sen jouston: Avasin saranaa n 45 astetta, kiersin pienen kumilenkin siihen rakoon ja vot, joustosarana oli valmis. Edelliset kehykseni olivat teräksenharmaat Guccit joten ei kehdannut punaisen kumilenkin kanssa pasteerata. Maalasin kumilenkin hopeatussilla teräksenharmaaksi ja jatkoin niillä Gucceilla vuoden päivät. Kyllä optikolla ihmettelivät.
Teippaa ne😎