Mitä hyötyä ADD-diagnoosista?
Oon jo monta vuotta miettinyt että onkohan mulla add. Oon tehnyt kaikenlaisia testejä ja lukenut add-ihmisten kirjoituksia, ja oon aika varma, että mulla voisi olla se. Voisin mennä lääkäriin ja tutkituttaa asian, mutta en tykkää yhtään lääkärissä ravaamisesta.
Jos saisin diagnoosin ADDstä, mitä hyötyä siitä olisi? Minkälaista apua voisin saada? Miten sitä ylipäätään voi hoitaa?
Kiitos :)
Kommentit (6)
Saat lääkkeitä ja jotain ohjausta kai. Jos opiskelet niin saatat ehkä saada lisäaikaa johonkin kokeisiin diagnoosin takia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko tähän sairauteen :(
Ei se ole uskon asia, eikä myöskään sairaus.
Ei se diagnoosi ketään tietenkään itsessään hyödytä, mutta jos elämä merkittävästi hankaloituu ADD:n vuoksi, voit saada diagnoosin myötä myös lääkityksen. Sillä on ollut monelle addille elämän pelastava vaikutus.
Riippuen käytettävissä olevan rahan määrästä ja tuurista, niin lääkkeitä, ohjausta, terapiaa, jossa pohditaan arjen toimintaa ja vaikeuksia, tietoisuutta omista heikkouksista, jotka johtuvat häiriöstä.
Diagnoosin saaminen aikuisena voi olla todella vaikeaa. Yksityisellä puolella neurologit joutuvat väistelemään lääkkeiden väärinkäyttäjien valehteluja ja julkisella taas priorisoidaan kaikkein vaikeimmin oirehtivia. Toisaalta jos julkiselle pääsee, niin siellä voi hyvällä tuurilla olla selkeä hoitoketju, johon kuuluu diagnoosia, lääkekokeiluja, neuroon perehtynyt hoitaja ja psykologi jne. tuki. Yksityisellä taas diagnoosin saaminen ym. sujuu nopeammin, jos ensin vain löytää lääkärin, joka ottaa vastaan.
Luultavasti joa joudut miettimään sitä ja kyselemään muilta niin ei mitään. Siis aidosti olen tätä mieltä.