Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epilepsiakohtaus?

22.05.2017 |

Eli taisin saada tänään aamulla epilepsia kohtauksen, mutta en ole siitä varma. Eli muistan sen kuinka ensiksi mulle tuli outo ja poissaoleva olo, nousin istumaan sängyn reunalle ja tajusin että mulla on vissiin poissaolokohtaus alkamassa, eli oon kärsiny siitä lapsesta asti. Välillä tajuan että mulla tulee se kohtaus ja välillä kuulen jälkikäteen että mulla on ollut se. Noh, seuraavaksi tajuan makaavani lattialla jalat ja kädet suorana ja että päähän sattu ja väsyttää. Saattoiko kyseessä olla sitten ihan epileptinen kohtaus? Oon kuullut kaverilta että oon kuulemma saanu joskus yöllä pieniä kohtauksia. Siis että alan vähän jäykistelemään ja sillein. Osaisiko joku auttaa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa jyllä siltä, että olet saattanut saada kouristuskohtauksen. Ja hei, ne poissaolokohtauksetkin on epilepsiakohtauksia. Suosittrlisin kyllä lääkärikäyntiä että pääsisit tutkimuksiin ja saisit lääjityksen, jos sinulla ei ole jo.

T. Nykyään oireeton epileptikko

Vierailija
2/17 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä kohtaukselta. Enhän minä mistään mitään tiedä kun sain oman diagnoosini vasta vuosi sitten mutta aina kohtauksen jälkeen herään kipeänä/tokkuraisena/peloissani (onhan se hämmentävää yhtäkkiä herätä jostain) . Onko sulla lääkitystä? Soittaisin tuosta lääkärille kuitenkin että tutkivat onko pahenemaan päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/17 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, mulla ei ole mitään epilepsialääkkeitä, koska en ole poissaolokohtauksiini tarvinnut mitään lääkkeitä. Mutta kaikkia mieliala/uni/psykoosilääkkeitä on ollut, mutta ei enää sen jälkeen kun mulle tuli 6 tunnin kestävä neuroleptinen kohtaus, jonka takia jouduin sairaalaan, ja lääkkeet katkaistiin. Ja ikää minulla on 21 vuotta ja olen mies, sekä olen keskonen ja vauvana minulle on tehty aivoleikkaus, koska minulla oli kysta päässä. Sekä 12 vuotiaana tipuin n. 2 metristä kiipeilytelineestä pää edellä maahan. Jos sekin vaikuttaa?

Vierailija
4/17 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ei sun sairaushistoriaasi TÄNNE tartte eikä kannata kirjoittaa. Vaikka täällä voikin olla joku lääkäri lukemassa, niin et sä täältä diagnoosia kuitenkaan saa, etkä lääkitystä jonka mitä ilmeisimmin tarvitsisit.

Ihan valistunut arvaus, sait epileptisen tai jonkin muun aivoperäisen kohtauksen. Syy tulisi selvittää asianmukaisin tutkimuksin. Eli varailet nyt sitten huomenissa lääkäriin aikaa ja kerrot sille lääkärille sitten tuon historiasi.

Vierailija
5/17 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miyan kirjoitti:

Siis, mulla ei ole mitään epilepsialääkkeitä, koska en ole poissaolokohtauksiini tarvinnut mitään lääkkeitä. Mutta kaikkia mieliala/uni/psykoosilääkkeitä on ollut, mutta ei enää sen jälkeen kun mulle tuli 6 tunnin kestävä neuroleptinen kohtaus, jonka takia jouduin sairaalaan, ja lääkkeet katkaistiin. Ja ikää minulla on 21 vuotta ja olen mies, sekä olen keskonen ja vauvana minulle on tehty aivoleikkaus, koska minulla oli kysta päässä. Sekä 12 vuotiaana tipuin n. 2 metristä kiipeilytelineestä pää edellä maahan. Jos sekin vaikuttaa?

Huomenaamulla varailet ajan lääkärille että pääset tutkimuksiin, ei nimittäin ole naurun asia tuo. Heitän lonkalta arvion että lähettävät magneettikuvaan ja aivosähkökayrään, ja neurologi sitten juttelee ja kertoo mitä mieltä on. Mutta varaa aika lääkärille heti huomenna, ei kannata pelleillä ettei käy huonosti (saat kohtauksen ja lyöt pääsi johonkin esim.)

6/17 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, joo ei tänne kuulukkaan, ajattelin vain kertoa kun minulta kysyttiin tuolta ylempänä, ja olen tietenkin varaamassa ajan huomisaamulle, koska asia pelottaa ja vaivaa paljon. Joudunko odottamaan kauankin päivystyksessä, vai pääseekö tässä tapauksessa nopeammin lääkärille/neurologille?

Vierailija
7/17 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti pääset aika nopsaan tutkimuksiin noilla oireilla. Minut lähetettiin aivojen magneettikuvaukseen vain yhden pyörtymisen takia. Olin jotenkin kouristellut. Ei löytynyt mitään.

10% väestöstä saa epileptisen kohtauksen kerran elämässään. 1%:lla on varsinainen epilepsia. Jotain tällaista.

8/17 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kiitos! Toivottavasti pääsen pian, koska viimeksi jouduin odottamaan jotain 3 tuntia lääkärille pääsyä, ihan kiva.

9/17 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nyt varma, mutta mulla taisi tulla tossa joku aika sitten toinen "kohtaus" (koska en tiedä mikä se oli) eli heräsin taas lattialta, jalat suorassa toisissaan kiinni, kädet nyrkissä rintakehää vasten. Mulla oli taas pää kipeä ja väsytti, ja huilasinkin tossa jokunen 40min. Olisiko nyt syytä soittaa joku ambulanssi vai odotanko siihen aamuun että menen sinne lääkäriin? Olen oikeasti ihan hermona, vaikka tätini sanoi tänään aiemminettei tämä kuulemma ole vaarallista jos on siis kyse epilepsiasta.

10/17 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa lähellesi peili.

Jos kohtaus vielä uusii ennen lääkäriin menoa, niin:

- tarkista toimivatko kädet samalla tavalla (purista nyrkkiin, nosta suorana eteen)

- ota peili ja hymyile: onko hymy symmetrinen

Ihan vaan siksi, ettei kyseessä ole TIA-kohtaus eli ohimenevä aivoverenkiertohäiriö. Se on aina lanssin paikka.

11/17 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, teen näin. Mulla nyt vissiin taas tuli joku, koska tunsin poissaolokohtauksen alkavan, ja kun havahduin, niin tabletti oli valahtanut sylistä sängylle, ja mulla oli taas jalat suorassa ja kädet nyrkissä sillein osittain koukussa sänkyä ja minua vasten. Oon nyt oikeesti ihan paniikissa koska mulla ei oo ollu tälläistä ennen, varsinkaan näin usein, ja poissaolokohtauksetkin alkoivat ilmestyä taas tossa viikko sitten, poissaolokohtauksista ja neurolepsiasta en ole kärsinyt nyt yli puoleen vuoteen. Ehkä on nyt vaan parasta että menen nyt nukkumaan ja laitan tän pois koska väsyttää, ja luin että jos on epilepsia niin elektroniikka ei ole hyväksi.

Lisäksi olin laskenut alleni, merkitseekö tämä jotain?

12/17 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle laskeminen viittaisi epiin, mutta ei se varmaa ole.

Soita nyt kuitenkin alueesi päivystysnumeroon ja kysy ohjeet.

13/17 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita heti ambulanssi, että olet hoidon piirissä kun seuraava kohtaus tulee!

14/17 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo soitin päivystysnumeroon, ja siellä sanoivat että pitää levätä rauhassa sängyllä ja yrittää nyt nukkua. Että heti aamulla sairaalaan, sanoivat myös että jos tuntuu tai epäilen että tulee nyt vielä yön aikana uusi kohtaus, tai että jos herää ja epäilee saaneensa/saavansa kohtauksen, niin ambulanssi heti. Kiitos todella paljon teille avusta! Jos nyt uutta kohtausta ei tule niin menen heti aamulla sinne sairaalaan. Kävin tossa suihkussa ja vaihdoin lakanat, koitan nyt nukkua.

15/17 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs, kävin tänään nyt lääkärissä, ja siellä oli todella mukava naislääkäri jonka omalla lapsella on epilepsia, oli ystävällinen ja ymmärtäväinen, juttelimme sen jonkun 45 min. Sain ajan neurologille meilahden sairaalaan EEG kuvauksiin ja mangeettikuvauksiin, rauhoitteli ja sanoi että jos kohtauksia tulee useampi päivässä niin pitää soittaa. Ja sanoi että täytyisi pitää päiväkirjaa kohtauksista ja poissaolokohtauksista. Siis niin hyvin kuin osaa, ja että kuulemma muiden pitäisi ottaa videolle jos saan kohtauksen tai poissaolokohtauksen, että lääkäri näkisi minkälaisista kohtauksista olisi kyse, siis siltä varalta jos EEG:sä tai mangeettikuvissa ei näy mitään. Tiedän ettei tää ole ehkä oikea paikka kertoa, mutta halusin kuitenkin päivittää asiaa tänne että mitä selvisi. Koska sain teiltä paljon apua. Kiitos!

16/17 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että asia on jo osin hoidossa ja selvittely jatkuu!

Tsemppiä sinulle!

Esim Facebook-ryhmä epilepsia elämää voisi olla hyvä ryhmä sinulle.

Vierailija
17/17 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periytyykö epilepsia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan