Mitä mielestänne omakotitalon pihassa "pitää" olla?
Ostettiin vanha talo 1500 neliön tontilla. Nyt pitäisi piha laittaa kuntoon, mutta emme oikein tiedä mitä kaikkea sinne edes voisi haluta :D Mikä on teille must-juttu omassa pihassa?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Mankasta soi Taiskan Mombasa, äiti kutoo sukkaa kiikussa, isä hakkaa takkapuita, lapset pelaa pingistä. Pallogrillissä tuoksuu.
Ihanaa! Lapsuuden kesäiltojen nostalgiaa jostain kaukaa 70-luvulta. Ihan tosissaan tuli hienot fiilikset ja silloiset kesät palautuivat mieleen. Kiitos tämän kirjoittajalle, kuka oletkin.
Okei, ehkä mä liikutun vähän liian herkästi, mutta entäs sitten? Elämän tärkeät hetket syntyvät ihan pienistä jutuista. (Juoksee penkomaan vanhoja valokuva-albumeita)
Jokaisen "must" pihalla on varmaan omanlaisensa; riippuu ihmisestä ja elämäntilanteestakin. Ja vähän siitäkin mimmoinen ympäristö on.
Itse kuulun niihin jotka haluavat pihaansa omenapuita, kukkia, vähän kasvimaata jotta voi yrittää jotain yrttiä tuottaa itse... marjapensaita muutama, vähän villiintynyttä nurkkaa myös missä on valkovuokkoja ja mustikoita, pitää olla vähän ruohikkoa jotta voi pelata pihapelejä, pitää olla terassi ja grilli ja oleskeluryhmä, plussaa jos on tikkataulu... Minun pihallani ei ole koiraa, mutta kissa pitää olla. Yksityisyyttä myös.
Meillä ei ole enää pieniä lapsia, mutta talossa jossa asuin silloin kun lapseni olivat pieniä, oli pihalla myös leikkimökki, keinuja, puumaja johon köysitikkaat, iso nurmikko jossa sulkapallokenttä ja tilaa teltoille (lapset rakasti nukkua teltassa kesällä). Koska tontti oli haja-asutusalueella se oli hehtaarin kokoinen, eli meillä oli myös oma metsä jossa sieniä ja marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Niistä omenoista saa smoothieita helposti. Ei tarvi kaupasta kantaa ulkomailta tuotuja mehuja.
Ja omenasosetta, jonka voi pakastaa pieniin annosrasioihin. Ei ole mikään hirmu iso vaiva, mutta kun ei viitsitä. Vinkkinä sellaiselle, joka ei niitä omenoita tykkää syödä, että kannattaa siihen pihaan istuttaa jokin koristeomenapuu, jonka omenia ei syödä, vaikkapa marjaomenapuu. Tai sitten koristekirsikkapuu. Kukinta yhtä ihana, mutta ei ole sitä hedelmäongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Puutarhatonttuja, miniatyyri-tuulimylly, leikkimökki, kasvihuone, ukko ja akka veistä terottamassa-tuuliviiri, betoninen Daavid-patsas, muovisia vipperöitä, auringonkukka-näköispatsaita, komposti, muovisammakoita, kottikärryt, muovisia kastelukannuja ja muita puutarhanhoitovälineitä, muovirottinkiset puutarhakalusteet, lipputanko, tuulikelloja, puutarhakeinu, vanhoista, rikkinäisistä kahvikupeista koostettu mosaiikkipöytä, itse valettuja raparperinlehti-betonilaattoja, kangasviiri-lippunauha (isoisän vanhoista kalsareista leikattu), riippumatto, aurinkokennolamppuja. Aurinkovarjo, trampoliini.
Aurinkokello unohtui
Yksityisyyttä, ikkunasta silmäähivelevää maisemaa (meillä tämä on pikemminkin hoitamatonta kuin hiottua) ja hyötykasveja. Paikka jossa voi ruokailla kesällä ulkona (meidän tapauksessa takakuisti, joka joutaisi olla isompikin terassi). Tilaa ja puitteet lasten puuhille - edellisen asukkaan jäljiltä oli hiekkalaatikko ja leikkimökki, molemmat kivoja muttei kumpikaan must. kiipeilykelpoiset puut sen sijaan ovat hitti. Pyykinkuivausteline.
Panssarivaunu tai helvetin iso ohjuslavetti pihakoristeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Puutarhatonttuja, miniatyyri-tuulimylly, leikkimökki, kasvihuone, ukko ja akka veistä terottamassa-tuuliviiri, betoninen Daavid-patsas, muovisia vipperöitä, auringonkukka-näköispatsaita, komposti, muovisammakoita, kottikärryt, muovisia kastelukannuja ja muita puutarhanhoitovälineitä, muovirottinkiset puutarhakalusteet, lipputanko, tuulikelloja, puutarhakeinu, vanhoista, rikkinäisistä kahvikupeista koostettu mosaiikkipöytä, itse valettuja raparperinlehti-betonilaattoja, kangasviiri-lippunauha (isoisän vanhoista kalsareista leikattu), riippumatto, aurinkokennolamppuja. Aurinkovarjo, trampoliini.
Jokainen laittakoon miten huvittaa mutta kyllä välillä huvittaa kun näkee just tuon kaltasia Puuhamaa-pihoja. Ainakin siis jos tontti on tosi pieni
Eipä tule mitään pakollista mieleen, kaikki riippuu niin omasta mausta. Nykyään pihassa helppohoitoisuus on muotia. Tosin jos tyyliseikoista puhutaan, niin suosittu pihamalli "tasainen nurmikenttä tuijarivillä ja terassilla mustat polyrottinkikalusteet" on vähän niin kuin kokovalkoinen sisustus tähtityynyillä: oli tosi cool 5-10 vuotta sitten, nykyisin kielii "kansanomaisesta" tyylisilmästä.
Sinun kädenjälkesi, asioita joista nautit ja jotka tekevät sinut onnelliseksi :)
Ehdottomasti rikkinäisiä lasten leluja ympäri pihaa. Puoliksi leikattu nurmikko ja leikkuri unohdettu leikkaamattoman omenapuun alle homeisten omenien kanssa. Hiekkalaatikko pitää olla virttyneillä leluilla ja kissanpökäleillä varustettu. Marjapuskat pitää olla ohdakkeilla varustettu.
Perheen auto pihalla. Ikkunassa revitty aurinkoverho. Ovessa lommo. Sisätilat pitää olla sen näköiset, että kodittomat sedät ovat asuneet talven siellä ja harrastaneet setäkivaa keskenään. Mikään ei voita tahmaisia penkkejä ja titanic kädenkuvia ikkunoissa.
Talon seiniä koristaa sammal ja home. Rännien pitää olla tukossa ja ainakin yksi juoksuputki irti. Roskapussit varisten repimänä oven pielessä ja kissan pilalle ripuloima matto unohtuneena nurmikolle. Ruostuneet polkupyörät ja mopo ilman etupyörää plussaa.
Siitä on unelmien piha tehty.
Tuijia, paaaaljon tuijia. Rivissä ja vapaasti aseteltuna, miten vain, kunhan niitä on ainakin samanverran kuin naapureilla. Mielellään tietysti enemmän. Määrä korvaa laadun. Kaikki vanhat puut ja istutukset kannattaa hetimmiten korvata edullisilla tuijilla. Mars Plantageniin !
Moni olisi onnessaan, jos saisi tulla ilmaiseksi omppuja keräämään. Mä tulisin ainakin!
Täälläpäin on muutaman kerran ollut paikallisessa facebook-ryhmässä että osoitteeseen x, saa tulla itse poimimaan ilmaiseksi omenoita x-päivänä aikavälillä 15-18.
Toinen julkaisu oli siitä että saa ottaa omenoita ja iso laatikko portinpielessä ja lappu kyljessä että ota tästä.
Veemäisiä ne puolimädät omput on pihalla, joten tuosta on hyötyä molemmille osapuolille.