Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rukoilin kutsua pääsykokeisiin ja lupasin vaihdossa mennä jumalanpalvelukseen

Vierailija
20.05.2017 |

Kutsu tuli ja huomenna meinasin mennä. Tuntuu äärimmäisen typerältä, mutta tässä vaiheessa ei uskalla enää ottaa riskejä, on sen verran vaikea ala päästä sisään :D Kaikki keinot on käytettävä.

Pari kysymystä enemmän tietäville:

- Kauanko jumalanpalvelus kestää?
- Ei kai siellä tarvitse puhua kenellekään? Jos menen esim. varttia vaille kymmenen sinne kirkolle ja istun jonnekin takapenkkiin, niin saanko olla rauhassa jumalanpalveluksen loppuun asti?
- Käykö kirkossa tänä päivänä ylipäätään porukkaa vai mikä on todennäköisyys, että oon yksin siellä kirkossa.......
- Lauletaanko jumalanpalveluksessa virsiä? Eli tarvitseeko ennen paikalle istumista ottaa virsikirja jostain hyllystä tms?
- Kerätäänkö siellä kolehti?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan käynyt rippikoulun joskus aikoinaan? Ihan hyvin olet perillä. Kolehti kerätään ja osallistu jos haluat. Monissa kirkoissa on kirkkokahvit seurakuntatilassa jumalanpalveluksen jälkeen, sinnekin voit mennä, jos haluat maksimoida pääkoemenestysmahdollisuutesi.

Vierailija
2/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestää n. 30-45min.

Ei tarvitse puhua kenellekään. Kannattaa tosiaan mennä hyvissä ajoin, saa istua takariviin ja saa olla ihan rauhassa.

Riippuu kaupungista ja lähialueen muista kirkoista, paljonko porukkaa tulee. Yleensä kuitenkin su-aamuisin ihan hyvin porukkaa (verrattuna esim. arki-illan junalanpalveluksiin). Eli yksin et varmasti ole, mutta tuskin mitään ruuhkaa on :D

Monesti lauletaan 1-2 virttä, voi ottaa virsikirjan (joko ovelta tai sitten penkeissä on valmiiksi jonkin verran) tai joskus ovella jaetaan lappuja, joissa on sanat. Voi myös olla laulamatta, jos haluaa.

Tsemppiä pääsykokeisiin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet tietenkin Jumalanpalvelukseen. Pääsykokeisiin pyydät enkeleitä mukaasi, opastamaan niissä. Ei sellaista aamua ole, etten pyydä suojelusta auton rattiin. Olen selvittänyt monet tilanteet enkeleiden avulla. Rukoilen puolestasi, että pääset haluamaasi opiskelupaikkaan.

Vierailija
4/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippikoulun olen käynyt, eikä siitä ole kuin se kymmenisen vuotta, mutta en muista niistä kirkkokäynneistä mitään! Kaverin kanssa tuli varmaan lähinnä pelattua kännyköillä, niin ei ole jäänyt mitään mieleen. Geneerinen idea on siitä mitä kirkossa tapahtuu, mutta en osaa sanoa mikä liittyy juuri jumalanpalvelukseen ja mikä esim. koulun joulukirkkoihin tms.

Mut jes, kiitos vastauksista! Ehkä mä selviin :D 

Ja kiitos tsempeistä!

-ap

Vierailija
5/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukoilen puolestasi, että pääset haluamaasi opiskelupaikkaan.

Kiitos :')

6/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

>kestää noin 45 min

>ei tarvitse puhua kenellekään

>et ole yksin kirkossa, siellä on muitakin

>kirkosta saat virsikirjan, sijaitsevat yleensä ovien lähistöllä

>kyllä kerätään kolehti

☭ 7217 ☭

Vierailija
7/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut puolen tunnin jumalanpalveluksessa. Kestää 45 min- tunti ja vartti. Nykyään on kai aina? ehtoollinen ja se pidentää, jos on paljon väkeä. Joulukirkoissa onkin yleensä myös sivupisteitä käytössä.

Kolehti on vapaaehtoinen. Muilta kannattaa katsoa, milloin noustaan seisomaan. Aluksi joissain kirkoissa on virsikirjojen jakajat ovella. Toivottavat tervetulleiksi.

Vierailija
8/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ihana aloitus! Jotenkin hellyyttävää.

Minäkin olen joskus luvannut mielessäni vaikka mitä hömpötyksiä jos saan sitä ja tätä ja sitten niitä pitää toteuttaa koska pelkää "karmaa" :D naurettavaa, mutta minkäs teet! Siispä ymmärrän aloittajaa. Tsemppiä kirkkoon ja pääsykokeisiin!

Vierailija
9/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsu tuli ja huomenna meinasin mennä. Tuntuu äärimmäisen typerältä, mutta tässä vaiheessa ei uskalla enää ottaa riskejä, on sen verran vaikea ala päästä sisään :D Kaikki keinot on käytettävä.

Pari kysymystä enemmän tietäville:

- Kauanko jumalanpalvelus kestää?

- Ei kai siellä tarvitse puhua kenellekään? Jos menen esim. varttia vaille kymmenen sinne kirkolle ja istun jonnekin takapenkkiin, niin saanko olla rauhassa jumalanpalveluksen loppuun asti?

- Käykö kirkossa tänä päivänä ylipäätään porukkaa vai mikä on todennäköisyys, että oon yksin siellä kirkossa.......

- Lauletaanko jumalanpalveluksessa virsiä? Eli tarvitseeko ennen paikalle istumista ottaa virsikirja jostain hyllystä tms?

- Kerätäänkö siellä kolehti?

Jp kestää 1,5 - 2 tuntia riippuen siitä, onko ehtoollinen. Sille ei ole pakko mennä, voi istua penkissä ja lauleskella sillä välin laulettavia ehtoollisvirsiä.

Ei tarvitse puhua kenellekään. Usein kirkossa on pappi vastaanottamassa ovella tai palveluvuorossa olevia seurakuntalaisia, jotka sanovat tervetuloa ja ojentavat virsikirjan. Jos haluat olla varma, ettet halua kohdata ketään, mene sisään sivuovesta.

Meidän kirkossamme on ollut viitisenkymmentä henkeä aina, kun olen muutaman kerran vuodessa itse ollut paikalla. Useimmat ovat eläkkeellä, mutta perheitäkin siellä on, myös jokunen äiti pienen lapsensa kanssa. Kenellekään ei tarvitse sanoa mitään, mutta toki voi hymyillä ja nyökätä niille, joiden kanssa sattuu ottamaan katsekontaktin.

Kirkossa lauletaan useita virsiä ja välillä on muita musiikkiesityksiä. Voi olla pelkkää urkusoitantaa (ainakin kun on luettu kuolleiden nimet) tai kahden raamatuntekstin välissä on usein joku lyhyt luritus tai lauluesitys. Virsien numerot ovat esillä taululla. Virsikirjoja on ovien lähellä hyllyssä. Virsikirjan takana on myös jumalanpalveluskaava, siitä voit seurata missä kohtaa mennään. (Saarna kestää usein noin 15-20 minuuttia. Minä käytän sen ajan tavallisesti selailemalla virsikirjaa ja lueskelemalla virsien sanoja.) Kaavassa on merkitty tähdellä ne kohdat, joissa seistään. Voit katsoa myös muista mallia, milloin kuuluu seistä.

Kolehti kerätään aina (saarnan jälkeen ennen ehtoollista). Siihen ei ole pakko laittaa mitään, laitat vain haavin eteenpäin jos se on sellainen kädestä käteen kiertävä pussi. Jos se on pitkän varren päässä ja suntio sitä lykkii penkkirivin päästä päähän etkä halua laittaa, älä ota katsekontaktia kerääjään äläkä nosta kättäsi. Jos haluaa, voi sinne sen 50 senttiä laittaa.

Luterilaisuus (kuten muutkin protestanttiset lahkot) perustuu armosanomaan. Jumala on varmasti onnellinen, kun tulet jumalanpalvelukseen, mistä syystä sitten tuletkin. Jos jatkossa ajattelet pyytäväsi häneltä jotain maksua vastaan, kehotan käymään katolisessa kirkossa. Sehän on kuulu anekaupasta.

Vierailija
10/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Messussa on ehtoollinen, sanajumalanpalveluksessa ei ole.

Yleensä virsiä lauletaan 5-10 kpl.

Hyvää jumalanpalvelusta :)

Vierailija
11/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysi lisää vielä:

Siinä virsikirjan takana olevassa jumalanpalveluskaavaosiossa on neljä eri kaavaa. Meillä käytetään aina sitä kakkosta.

Huomenna on kaatuneiden muistopäivä, joten kirkossa saattaa olla paljonkin veteraanihenkisiä ihmisiä. Jos joku ryhtyy juttusille, voit sanoa että tulit kunnioittamaan sodassa kaatuneen isoisäsi muistoa tms.

Vierailija
12/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin helppoa kaataa vastuu päätöksistään jumalhahmoille. Vie lammas samalla uhrattavaksi.

Vierailija
13/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin helppoa kaataa vastuu päätöksistään jumalhahmoille. Vie lammas samalla uhrattavaksi.

Eihän ap kaatanut vastuuta päätöksestä. Hän päätti ihan itse hakea paikkaa.

Vierailija
14/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella paljon kaikista vastauksista! Ja tsempeistä :) On tullut todella kattavaa tietoa siitä itse tilanteesta ja miten toimia siellä, luulen pärjääväni :D Pelkään kamalasti herättäväni huomiota ja ihmisten tulevan juttelemaan, mutta toivottavasti ei. Minua lähinnä oleva kirkko on vain niin pieni, että sitäkin suuremmalla todennäköisyydellä luulen, että tällainen vieras kasvo saatetaan siellä huomata...

Toivottavasti tää jumalanpalvelus ei nyt ainakaan kahta tuntia kestäisi...

"Luterilaisuus (kuten muutkin protestanttiset lahkot) perustuu armosanomaan. Jumala on varmasti onnellinen, kun tulet jumalanpalvelukseen, mistä syystä sitten tuletkin. Jos jatkossa ajattelet pyytäväsi häneltä jotain maksua vastaan, kehotan käymään katolisessa kirkossa. Sehän on kuulu anekaupasta."

Ehkä, mutta oon ehtinyt jo lupaamaan, että meen vielä uudemmankin kerran jos pääsen kouluun :D

-ap

Vierailija
15/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella paljon kaikista vastauksista! Ja tsempeistä :) On tullut todella kattavaa tietoa siitä itse tilanteesta ja miten toimia siellä, luulen pärjääväni :D Pelkään kamalasti herättäväni huomiota ja ihmisten tulevan juttelemaan, mutta toivottavasti ei. Minua lähinnä oleva kirkko on vain niin pieni, että sitäkin suuremmalla todennäköisyydellä luulen, että tällainen vieras kasvo saatetaan siellä huomata...

Toivottavasti tää jumalanpalvelus ei nyt ainakaan kahta tuntia kestäisi...

"Luterilaisuus (kuten muutkin protestanttiset lahkot) perustuu armosanomaan. Jumala on varmasti onnellinen, kun tulet jumalanpalvelukseen, mistä syystä sitten tuletkin. Jos jatkossa ajattelet pyytäväsi häneltä jotain maksua vastaan, kehotan käymään katolisessa kirkossa. Sehän on kuulu anekaupasta."

Ehkä, mutta oon ehtinyt jo lupaamaan, että meen vielä uudemmankin kerran jos pääsen kouluun :D

-ap

Vierailija
16/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ihan itse teen päätökset ja uskon, että koulupaikka on ihan mun omista taidoistani kiinni. Mut kaikki keinot pitää käyttää, tulee vähän itsevarmempi olo koko asiasta sillon :D

-ap

Vierailija
17/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luterilaisuus (kuten muutkin protestanttiset lahkot) perustuu armosanomaan. Jumala on varmasti onnellinen, kun tulet jumalanpalvelukseen, mistä syystä sitten tuletkin. Jos jatkossa ajattelet pyytäväsi häneltä jotain maksua vastaan, kehotan käymään katolisessa kirkossa. Sehän on kuulu anekaupasta.

Kenties tämä on Jumalan tapa johdattaa ap luokseen kirkkoon! :)

Vierailija
18/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kuulokkeet mukaan, että voit kuunnella mielimusiikkiasi riittävällä volyymillä peittääksesi papin mölinät tms jodlaukset. Hyvä kirja, akkareita tai elokuva tabletilta on myös aika must. Pääsykokeisiin ei messussa kannata lukea, liikaa häiriötekijöitä.

Vierailija
19/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se varmaan kestä lähellekään kahta tuntia. Arvelen maksimiksi puolitoista tuntia.

Vierailija
20/23 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ei sinun vaihtokaupoistaan välitä. Ei ole siunausta noissa hommissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan