Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut opettavat lapsensa jopa kahden tunnin nukuttamiseen?

Vierailija
20.05.2017 |

Äityleistä tuli mieleen. Siellä tuskailtiin kun saa kakskin tuntia lukea/laulaa/silitellä tai vaan istua pimeässä sen ajan jotta lapsi nukahtaa :o kuulostaa todella ressaavalta ja ahditavalta tuollainen ruljanssi - ja joka ilta sama uudelleen! Ei, en ole lapseton vaan itselläni on kaksi lasta 4v ja 2v ja molemmat olen opettanut siihen että yksi unilaulu, pusu ja hyvää yötä. Lapsi jää itsekseen sänkyyn nukahtamaan. Ovat myös oppineet siihen että nukutaan omassa sängyssä, joillakin kuulosti lapsi vielä 5-vuotiaanakin kömpivän vanhempien viereen.. jokainen toki tyylillään, mutta meistä on ainakin ihana saada illalla hetki omaa aikaa, ilman että sitä edeltää parin tunnin taistelu nukuttamisen kanssa.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3 lasta enkä ketään ole kertaakaan ikinä nukuttanut koska siihen ei ole opetettu. Nuorin on nyt 2v ja hän itse sanoo joka ilta klo 20.00 että nukkumaan. Sitten peittelen ja toivottelen hyvät yöt ja viiden minuutin päästä on täydessä unessa. Ja sama kaava toistuu vaikka olisi vieraassa paikassa (esim. mummulla) yökylässä.

Ja näin on mennyt kahden muunkin, jo teini-ikäisten lasten kanssa. 

Ei siihen nukutusrumbaan pidä lähteä ja lasta totuttaa. 

Vierailija
2/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli annoit lapsen huutaa siellä sängyssä, vai miten sinä tämän opetit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on kolme lasta joista 2 on nukahtanut mainitsemillasi tavalla ja sitä yhtä on pitänyt nukuttaa. Oli se keskimmäinen, joten ei voinut jättää häiritsemään esikoista höpötyksellään! Mahtaisko olla niin että lapset on yksilöitä? Kaikki ei toimi samat systeemit.

Vierailija
4/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet siinä tilanteessa kun lapsi hätääntyy ja itkee hysteerisesti? Lähdetkö vain pois ja sanot hyvää yötä?

Lapsi saa jäädä hysteerisenä huutamaan?

Onko tullut mieleen että sinulla ap on käynyt vaan hyvä tuuri?

Itsellä kolme lasta joista yhtä piti nukuttaa ja joka saattaa edelleen, 7-vuotiaana, tulla viereen jos pelottaa.

Muut nukkuu ihan hyvin ja nukahtaa itsekseen. Näin ollut aina. Ilman mitään opettamista.

Vierailija
5/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on vanhemmissa vikaa jos tuollainen rumba joka ilta. Lapsi selvästi pompottaa, taitaa saada kaiken muunkin menemään pillinsä mukaan. Unikouluja on saatavilla! Tietysti jos vanhemmat itse haluavat kaksi tuntia käyttää sellaiseen...

Vierailija
6/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 3 lasta enkä ketään ole kertaakaan ikinä nukuttanut koska siihen ei ole opetettu. Nuorin on nyt 2v ja hän itse sanoo joka ilta klo 20.00 että nukkumaan. Sitten peittelen ja toivottelen hyvät yöt ja viiden minuutin päästä on täydessä unessa. Ja sama kaava toistuu vaikka olisi vieraassa paikassa (esim. mummulla) yökylässä.

Tää on paras :D 2v. sanoo joka ilta klo 20 että nyt nukkumaan. Joopajoo.

Vierailija
7/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin tekee. Ei kai se mitenkään erityistä ole että 2v osaa puhua! Menee jopa sänkynsä viereen ja tarttuu niihin pinnoihin ja huutaa kovempaa että "Nukkumaan" jos heti enehdi reagoida. Taitaa rakastaa tosissaan nukkumista. 

Vierailija
8/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä kyllä mitään kamalaa huutokonserttia pidetty. Toki aluksi esikoinen yritti jutella sängystä mutta sitten kerrottiin että nyt nukutaan :) lapset nukkumaan kun ne on väsyneitä, niin nukahtavat kyllä.

Vierailija
9/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että lapset on niin erilaisia. Ei minun 4v. ole ikinä tavallisesta sängystä pyrkinyt pois eikä itkenyt nukkumaanmennessä.

Toisaalta päiväunille hän ei rauhoitu millään. Vauvana suostui nukkumaan vain vaunuissa tai minun vieressäni. Toimin silloin niin. En tiedä miksei muu kelvannut mutta sitä lapsi tarvitsi ja nyt onkin jo helpompaa.

Joku tarve sen huudon takana on. Pahat unet, muu mielikuvitusjuttu, kateellisuus kun vanhemmat saa valvoa. Liian pimeä tai hiljainen huone. Huono sänky. Joku syy on.

Vierailija
10/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä on, jos lapsi huutaa unikoulussa? Se on normaalia, ärsyttää kuinka jotkut vanhemmat pelkää tätä "ettei nyt vaan joudu yhtään itkemään..". Joo, onnea tosiaan niiden nukutusrumbien kanssa :D

Vierailija
11/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa:

Olemmeko me aikuiset samanlaisia nukkujia? Emme ole. Yksi ei osaa nukkua kuin pilkkopimeässä, toinen nukahtaa aina sohvalle kun ei älyä mennä ajoissa nukkumaan, kolmas ei osaa nukkua kuin oman tyynyn kanssa jne.

Minut jos laitettaisiin huoneeseen joka on viileä ja jossa on yövalo, niin nukahtaminen olisi vaikeaa. Mutta hiljaista pitää olla. En kestäisi kuunnella pesukoneen mylläystä tai juttelua viereisestä huoneesta. Miksi lapsilta odotetaan jotain maagista kykyä taipua juuri siihen muottiin kun vanhemmat haluavat?

Siskoni ja minä jaoimme aikoinaan huoneen ja voi piru miten vihasin sitä valoisuutta sen yövalon takia ja kun sisko vielä halusi oven olevan auki, niin kaikki äänet kuului liian hyvin. Sain selvästi traumoja :/ :D

Vierailija
12/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä kyllä mitään kamalaa huutokonserttia pidetty. Toki aluksi esikoinen yritti jutella sängystä mutta sitten kerrottiin että nyt nukutaan :) lapset nukkumaan kun ne on väsyneitä, niin nukahtavat kyllä.

Niin no katsos kun meillä pidettiin huutokonsertti. Vauvana lapsi nukahti ainoastaan syliin ja tissille. Mitenkäs sellaisen pötkylän opetat nukahtamaan sänkyyn sanomalla, että nyt nukutaan?

Hyvähän se on sanonut, jos oma lapsi ei ole koskaan huutanut.

Vierailija
13/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsonut aina kelloa kun ainokaista nukutin. Luin satuja joskusxtunninkin yhtösoittoa ja silitin. Joskus meni vaan 5 min ja sitä rataa. Voi kun saisin elää sen ajan uudelleen. Voi niitä aikoja......... vauva nyt yli 20 vee yliopistossa opiskeleva.

Vierailija
14/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole meilläkään tietenkään opetettu nukuttamiseen. Kukapa sitä tuollaista riesaa itselleen haluaisi? Vaan edelleen täytyy lähes 4-vuotiasta nukuttaa (ei kuitenkaan enää päiväunien pois jäätyä kahta tuntia, vaan ehkä puoli). 2-vuotias kuopus on sen sijaan nukahtanut itsekseen alusta asti. Lapset, kuten me aikuisetkin, ovat yksilöitä.

Vierailija
15/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa siinä on, jos lapsi huutaa unikoulussa? Se on normaalia, ärsyttää kuinka jotkut vanhemmat pelkää tätä "ettei nyt vaan joudu yhtään itkemään..". Joo, onnea tosiaan niiden nukutusrumbien kanssa :D

Ai mitä pahaa siinä on? No esimerkiksi naapurit eivät ehkä arvosta sitä, että lapsi huutaa joka ikinen ilta tunnin vain siksi, että hänen pitää oppia nukkumaan. Ja jos luet yhtään kehityspsykologiaa, niin ymmärrät myös, miksi lasta ei kovin pitkiä aikoja voi antaa yksin huutaa. Tuolla logiikallahan voisit lähteä vaikka baariin, mitäs väliä sillä on, jos lapsi siellä vähän huutaa.

Vierailija
16/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin tekee. Ei kai se mitenkään erityistä ole että 2v osaa puhua! Menee jopa sänkynsä viereen ja tarttuu niihin pinnoihin ja huutaa kovempaa että "Nukkumaan" jos heti enehdi reagoida. Taitaa rakastaa tosissaan nukkumista. 

Ja kerrotko vielä miten erinomaisena vanhempana opetit lapsesi suorastaan haluamaan nukkumaan?

Vierailija
17/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet siinä tilanteessa kun lapsi hätääntyy ja itkee hysteerisesti? Lähdetkö vain pois ja sanot hyvää yötä?

Itsellä kolme lasta joista yhtä piti nukuttaa ja joka saattaa edelleen, 7-vuotiaana, tulla viereen jos pelottaa.

Muut nukkuu ihan hyvin ja nukahtaa itsekseen. Näin ollut aina. Ilman mitään opettamista.

Ohis, mutta mistä sen lapsen pitäisi yhtäkkiä nukkumaanmennessä hätääntyä ja alkaa itkeä hysteerisesti?

Vierailija
18/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta mistä sen lapsen pitäisi yhtäkkiä nukkumaanmennessä hätääntyä ja alkaa itkeä hysteerisesti?

Öö, siitä, kun äiti lähtee pois ja hänet jätetään yksin?

Vierailija
19/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen imettänyt, kanniskellut, silitellyt jne. tuntikausia. Ja nyt kun lapset ovat isoja, olen niin onnellinen ihan itseni vuoksi, etten huudattanut heitä.

Vierailija
20/58 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni ikävuodet 1-3 hyvin, iltatoimet, unilaulu ja hyvän yön toivotus, poistuminen hänen huoneestaan ja lapsi nukahti itse.

Nyt 4-vuotiaana (etenkin jos päiväkodissa nukuttu liian pitkät päiväunet) on illat tuskaa. Ei vain rauhoitu, kun ei väsytä. Ei onneksi joka ilta, mut välillä menee 1,5 tuntia sänkyyn menosta kunnes nukahtaa. Ketuttaa sellaiset illat aivan suunnattomasti.

Vinkkejä otetaan vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän