Lapsen vieraannuttaminen etävanhemmasta
Erottiin vähän yli vuosi sitten, mies löysi uuden ja muutti lennosta tämän luokse. Sovittiin tapaamiset lähinnä miehen vaatimuksesta viikko/viikko, mutta käytännössä isäviikolla lapsi oli aina mummolassa. Vaihdettiin systeemiin, jossa isä tapaa lasta kerran viikossa yhtenä iltapäivänä (käytännössä hakee hoidosta, on lapsen kanssa tunnin ja vie vanhemmilleen) ja joka toisena viikonloppuna torstaista maanantaihin. Yleensä lapsi on miehen harrastusten takia silloinkin pääosin mummolassa.
Halusin tammikuussa muuttaa 80 km päässä olevalle paikkakunnalle, josta olisin saanut hyvän työpaikan. Mies ilmoitti, että kyseessä on vieraannuttaminen, hän ei suostu. Käytiin monet keskustelut lastenvalvojalla ja lopulta jouduin luopumaan (myös urahaaveista), mies kun sanoi, että jos sen teen, hän vie asian oikeuteen ja vaatii yksinhuoltajuutta.
2 vko sitten mies kertoi, että muuttaa itse kesäkuussa 120 km päähän, koska sai niin hyvän työtarjouksen, ettei voi kieltäytyä. Eilen lastenvalvojalla ei ollut puhettakaan vieraannuttamisesta, päinvastoin lastenvalvoja kehui, miten hyvä on edetä uralla. Samalla mies vaati, että minä maksan lapsen matkat hänen luokseen tai tuon lapsen kerran viikossa iltapäiväksi. Ihmettelin, että minun muuttoni estämistä perusteltiin sillä, että isälle tulee liian kalliiksi tulla tapaamaan lasta ja nyt kun isä muuttaa, pitää äidin maksaa tapaamismatkat.
Sanoin, että vien lapsen mummolaan, enemmän lapsi on tässä eron jälkeen siellä ollut kuin isänsä luona. Isä sitten päättäkööt, tuleeko tapaamaan lastaan vai ei.
Kommentit (5)
Tämähän on aivan röyhkeää. En voi ymmärtää valvojan asennetta! Ehdottomasti nyt vaan juristia mukaan asiaan. Ei voi olla mitään perustetta miten miehen uusi työpaikka 120km päässä ei sitten olisi miehen itse esille tuomaa vieraannuttamista. Mielelläni kuulisin miten asia etenee! Voimia ja jaksamista.
@$#%&₩ !!! Vxttu mikä mies ja "isä ". Kaikki sympatia sun puolella. Minkä ikäinen lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Mies yrittää pompotella ja käyttää valtaa, ja samalla ulisee vieraannuttamisesta. Ei mitään uutta taas auringon alla.
Näin on.
Voimia ja pidä puolesi. Älä maksa matkoja: vedä esiin päätös, jossa sinua estettiin muuttamasta uran vuoksi. Vaadi eri valvoja -tämä ei ole tasapuolinen.
Käykää follo-sovittelussa ts. asiantuntija-avusteinen huoltoriitojen sovittelu. Pelkkä lastenvalvoja kun ei tee päätöksiä, vain vahvistaa teidän keskinäisen päätöksen. Oikeudenkäynti on raskas, pitkä ja kallis. Tuo follo-sovittelu on kevyempi versio.
Mies yrittää pompotella ja käyttää valtaa, ja samalla ulisee vieraannuttamisesta. Ei mitään uutta taas auringon alla.