Kela loukkaa ihmistä
Kelassa päätöksiä tekevät ihmiset joilla ei ole sosiaalialan koulutusta ja jotka eivät tiedä asiakkaan kokonaistilannetta. Kela on vain laskukone robotti joka ei neuvo asiakastaan ja joka jättää ihmisen valitsemaan ostaako itselleen välttämättömät lääkkeet vai lapselleen ruokaa. Jos itket ja avaudut tilanteesta, niin virkailija saattaa jopa kostaa.
Toimeentulotuki on muuten enemmän kuin työmarkkinatuki ja asumislisä. Kiitos siitä että olen käynyt koko elämäni töissä. Kukaan ei kertonut että toimeentulotukea haetaan vielä näiden lisäksi ja että ilman tt tukea sähköt perintäkuluineen, lääkkeet ja terveydenhoidon maksat sinä itse.
Ehkä tämä olikin tarkoitus, että ihmiset eivät enää uskalla hakea heille kuuluvia tukia. Korkeasti koulutetut ja pitkän työuran tehneet yh äidit käyttävät kaiken ajan miettien miten rahat riittävät, kun se aika heidän pitäisi aktiivisesti hakea töitä.
Olen niin masentunut tähän kaikkeen.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Tt-tuen perusosa on määrältään pienempi kuin työmarkkinatuki ja asumiseen ja muuhun myönnettävä tuki määräytyy hyväksyttävien menojen perusteella.
Mielestäni tämä siirto oli erittäin hyvä, kela noudattaa lakia ja myöntää tukea sen määräämin perustein toisin kuin sossu. Harkinnanvaraista tukea haetaan edelleen sossusta, siellä itku ja avautuminen ja oma henkilökohtainen tilanteesi otetaan huomioon.
Minun tt-tukeni karenssin aikana oli suurempi kuin työmarkkinatuki ja asumislisä. Siinä nimittäin oli mukana lapsikorotus. Tt- tuki sisälsi myös lääkesitoumuksen ja hammaslääkäri/sairaanhoitokulut. Sain tt tukea karenssin aikana, koska irtisanouduin itse työpaikkakiusaamisen vuoksi.
Yllätys olikin se, että karenssin jälkeen tukeni laskivat parilla sadalla eikä maksusitoumusta lääkkeisiin tullut. Minun siis pitäisi kävellä luukulta toiselle. En saa 90 päivän korotettua työmarkkinatukea koska irtisanouduin itse, vaikka käytännössä 10 vuoden työsuhde oli tullut sellaiseen tilanteeseen, etten jaksannut enää taistella. Olin tehnyt kaikkeni pitääkseni työkuntoni kamalien kokemusten jälkeen, urheilin, hain Kelan tukemaa terapiaa kaksi kertaa, hakeuduin työterveyden kautta psykiatrille. Olin kokenut asioita, joista selvisin joillakin ihmevoimilla. En antanut periksi, koska lapsen vuoksi oli jaksettava enkä voinut menettää toimeentuloani.
Kun lopetin työni, niin kuluneiden vuosien stressi purkautui voimakkaasti. Narskuttelin yhden poskihampaan halki, sain ihottumaa, en jaksanut urheilla ja tunsin itseni maailman surkeimmaksi ihmiseksi.
Kaikki elämän rutiini olivat kadonneet. Ihminen joka on valmistunut yliopistolta, sannut kaksi lasta, tehnyt ihan kaikkia mahdollisia töitä 15 vuotiaasta lähtien, onkin luuseri. Elämän suurin luuseri ihan Kelankin mielestä.
TT-toimiston yhdelle virkailijalle lähetän kuitenkin kiitoksen, samoin sosiaalityöntekijälleni ja muutamalle muullekkin jotka ovat ymmärtäneet minua!
On se niin väärin, että yhteiskunta pitää huolta ja tarjoaa vastikkeetonta rahaa ettei kenenkään tarvitsisi nähdä nälkää eikä asua kadulla ja kerjätä.
On se niin väärin, että järjestelmän laajamittaista hyväksikäyttöä aletaan kitkemään, koska yhteiskunnan turvaverkon paino ei enää kestä kaikkia siinä verkossa öllöttelijöitä, varsinkaan niitä joille tukien nostamisesta on tullut elinkeino.
On se niin väärin.
Alkaa oikeasti vakavasti puhuen vituttamaan äärimmäisen paljon ihmisten röyhkeys ja samalla tietämättömyys. Näillä palstoilla yhteiskunnan tukia nostavat ihmiset kehtaavat vielä valittaa, vaikka tietävät mistä seuraava ateria tulee, pään päällä on katto ja lämmin asunto ja netti toimii laajakaistayhteydellä sutjakasti. Kaikki tämä, vaikka töitä ei olisi. Moness muussa maassa samalla tarmottomuudella ja asenteella olisivat kadulla kärsimässä oikeaa hätää.
Hävetkää, jumalauta. Valittajilta pitäisi evätä kaikki tuet, ottaa Suomen passi pois ja kuljettaa rajan yli.
Vierailija kirjoitti:
On se niin väärin, että yhteiskunta pitää huolta ja tarjoaa vastikkeetonta rahaa ettei kenenkään tarvitsisi nähdä nälkää eikä asua kadulla ja kerjätä.
On se niin väärin, että järjestelmän laajamittaista hyväksikäyttöä aletaan kitkemään, koska yhteiskunnan turvaverkon paino ei enää kestä kaikkia siinä verkossa öllöttelijöitä, varsinkaan niitä joille tukien nostamisesta on tullut elinkeino.
On se niin väärin.
Alkaa oikeasti vakavasti puhuen vituttamaan äärimmäisen paljon ihmisten röyhkeys ja samalla tietämättömyys. Näillä palstoilla yhteiskunnan tukia nostavat ihmiset kehtaavat vielä valittaa, vaikka tietävät mistä seuraava ateria tulee, pään päällä on katto ja lämmin asunto ja netti toimii laajakaistayhteydellä sutjakasti. Kaikki tämä, vaikka töitä ei olisi. Moness muussa maassa samalla tarmottomuudella ja asenteella olisivat kadulla kärsimässä oikeaa hätää.
Hävetkää, jumalauta. Valittajilta pitäisi evätä kaikki tuet, ottaa Suomen passi pois ja kuljettaa rajan yli.
On se niin väärin, että ne vittupäät ja ehtojasaaneet kiusaajat hallitsevat yhä vieläkin tätä maata. Käteisellä oli kutonen matematiikassa ja Stubb on hevoshampainen koulukiusaaja.
Timo Soini nyt on väärää puoluetta ja takinkääntäjä mutta VTM ja melko hyvin koulunsa käynyt. Jan Vapaavuori on myös liian oikeistolainen, mutta asuntopoliitiikasta olen samaa mieltä. Lahjakkuus hänkin koulussa.
Sipilät ja muut lestadiolaiset keput vois painua sinne korpimajoihinsa ja leipoa sitä pullaa naapureille ja huono-osaisille kuten lupasivat. Insinöörit ja merkonomit eivät ole yhteiskunnan tuntijoita.
Li on hyvä tyyppi ja Arhinmäki kans.
Tt-tuen perusosa on määrältään pienempi kuin työmarkkinatuki ja asumiseen ja muuhun myönnettävä tuki määräytyy hyväksyttävien menojen perusteella.
Mielestäni tämä siirto oli erittäin hyvä, kela noudattaa lakia ja myöntää tukea sen määräämin perustein toisin kuin sossu. Harkinnanvaraista tukea haetaan edelleen sossusta, siellä itku ja avautuminen ja oma henkilökohtainen tilanteesi otetaan huomioon.