Mikä minussa on vikana, kun en saa pidettyä ainuttakaan kasvia hengissä?
Yritin kasvattaa yrttejä ja kirsikkatomaatteja. Yritin olla kastelematta liikaa ja kuivuttamatta. No, viikon päästä multa oli täysin homeessa.
Onko meillä kotona jotain homeitiöitä vai miksi kaikkiin kukkaruukkuihin tulee hometta?
Kommentit (16)
No ei se mistään sisäilman homeesta johdu, että mullan pinta homehtuu =)
Seuraa kasvia älä ohjetta. Kokeile ruukun painoa märkänä ja kuivana, että tiedät eron. Opettele näkemään kasvista onko se saanut liikaa vai liian vähän vettä jotta tunnistat syyn miksi lehdet roikkuvat. Tasainen hoito ja mielummin liian vähän vettä useammin kuin liian paljon.
Ja juttele niille, kasvit ovat eläviä olentoja.
Tavalliset kukkamullat on alttiita homehtumaan pinnalta. Pintaan tulee ikävän näköistä valkoista tahmaa.
Ostakaa kestomultaa, siinä on reilummin hiekkaa mukana, eikä taatusti vedä homeeseen. Kestomulta läpäisee vettäkin paremmin, joten mahdollisessa liikakastelussa kasvi ei tukehdu turhan märkään multaan. K-kaupoissa myytävässä Pirkka-sarjassa löytyy tavallinen ja kestomulta, ihan saman hintaisia pusseja vieläpä.
Suosittelen aloittelevalle puutarhurille hernekasveja, kuten herneitä ja papuja. Ne kasvavat tosi nopeasti, kukkivat kauniisti, itsepölytteisinä hoitavat pölytyksen, palkoja alkaa tupsahdella yllättävän nopeasti jne.
Itse käytän yrteille tarkoitettua multaa. Nyt multana Kekkilän luonnonmukainen yrttimulta.
Minulla on ruusupapuja kasvamassa. Niihin pitäisi tulla kauniit punaiset kukat. Ovat venähtäneet parissa viikossa puolimetrisiksi. Paikkana parveke.
Kekkilän multa on hyvää. Musta multa tuppaa itsellä homehtumaan.
Kaikilla ei vaan ole viherpeukaloa. Meillä ei ole viherkasveja, koska ne eivät säily hengissä. Olen onnistunut tappamaan juorun, anopinkielen ja jukkapalmun vaikka ne ovat kuulemma idioottivarmoja. Harmi, että mieskään ei halua kasveja hoitaa vaikka hän osaa sen homman. Kyllähän viherkasvit toisivat lisää viihtyisyyttä.
Minulta kuoli jopa kaktus. Tulostin kymmenen sivua kaiken maailman vinkkejä ja hoito-ohjeita, silti se päätti että tekee ennemmin itsemurhan kun jäisi asumaan kanssani. :<
Vierailija kirjoitti:
Minulta kuoli jopa kaktus. Tulostin kymmenen sivua kaiken maailman vinkkejä ja hoito-ohjeita, silti se päätti että tekee ennemmin itsemurhan kun jäisi asumaan kanssani. :<
Kaktus nyt pärjää parhaiten jos sen olemassaolon muistaa ehkä kerran kahdessa kuukaudessa eikä hoida liian innokkaasti :D
Itselläni on päinvastainen ongelma. Pidän viherkasveista ja istutan lisäksi mielelläni hedelmien siemeniä ja muita, enkä sitten raaski hankkiutua yhdestäkään kasvattamastani kasvista eroon. Ne kasvavat kohisten ja kukkivat, ja sitten otan pistokkaita ja teen toisenkin kasvin, ja määrä vain kasvaa ja kasvaa. Hukun kasveihin, tällä hetkellä taitaa olla noin 50 ruukkua. Apua!
Minun kompastuskiveni taitaa olla uudelleenistutus, mullanvaihto ja lannoitus, siis siinä mielessä että en koskaan tee näitä toimenpiteitä. Inhoan koskea maahan/multaan, en uskalla alkaa sorkkimaan kasvejani ja lannoitus on jotain mihin pitäisi vähän perehtyä eikä yhtään kiinnosta.
Palmuvehkaparka on tällä hoidolla selvinnyt minun luonani 6 vuotta (aiemmin se oli vuosia äidillä), tekee uusia söpöjä lehtiäkin taas.
Vierailija kirjoitti:
Minun kompastuskiveni taitaa olla uudelleenistutus, mullanvaihto ja lannoitus, siis siinä mielessä että en koskaan tee näitä toimenpiteitä. Inhoan koskea maahan/multaan, en uskalla alkaa sorkkimaan kasvejani ja lannoitus on jotain mihin pitäisi vähän perehtyä eikä yhtään kiinnosta.
Palmuvehkaparka on tällä hoidolla selvinnyt minun luonani 6 vuotta (aiemmin se oli vuosia äidillä), tekee uusia söpöjä lehtiäkin taas.
Tekeekö palmuvehka siis uusia lehtiäkin erikseen? En ole ikinä huomannut, olen luullut, että siihen kasvaa aina vain kokonainen oksa kerralla, jossa ne kaikki lehdet ovat valmiina ja avautuvat vain oksan kasvun myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö palmuvehka siis uusia lehtiäkin erikseen? En ole ikinä huomannut, olen luullut, että siihen kasvaa aina vain kokonainen oksa kerralla, jossa ne kaikki lehdet ovat valmiina ja avautuvat vain oksan kasvun myötä.
Uusia oksia joo. Ohuessa varressa kaksi, kolme tai neljä nättiä vaaleamman vihreää lehteä.
Mulla ihan sama. Vaikka katson netistä ohjeet kuin hoidetaan, niin kukat kasvit kuolee aina.