Tyttöjen murrosikä
Oon 15 vuotias tyttö ja ajattelin kysyy vähän murrosiästä. Eli oon 15 v, pituus 161 cm, paino 52 kg, harrastan paljon urheiluu ja syön hyvin ja monipuolisesti. Mulla tuli karvotusta kainaloihin ja alapäähän 1- 2 luokalla. Mulla on rinnat ollu varmaan kakkos luokasta lähtien saman kokoset eli ne on todella pienet. Joskus vitos luokalla mulla tuli rintojen sisälle sellaseet pallot mitkä pysty tuntemaan kun vähä "puristi" tissistä mutta nyt kauhukseni oon huomannu ettei mulla oo rintojen sisällä enää mitään. Ja oon siis nyt kasi luokan lopussa. Pitäiskö rintojen sisällä olla jotain vai ei? Mulla rintojen välissä tuntuu luut eikä siihen vaan tuu rasvaa /lihaa päälle eikä rinnat kasva. Meknat tuli ekan kerran kutos luokan tammikuussa, seuraavan kertan seiska luokan tammikuussa, sitten seiska luokan toukokuussa, seiskaluokan heinäkuussa ja nyt en oo ihan varma et oliko ne menkat mut pari viikkoo sit mul tuli 2-5.5 aikana ihan tosi vähän sellast ruskeeta mun pikkuhousuihin enkä tiiä et oliko ne kuukautisvuotoo... täs oli nyt tietoo minkä lainen oon joten ois kiva saada apuu!:)
Kommentit (8)
Varaa aika koululääkärille. Sinänsä kovin poikkeukselliselta ei kuulosta, mutta saat vähän mieltäsi rauhoitettua.
Mulle on terkkarilla vaan sanottu että pitää ootella ja sitte katotaan lisäö jos ei mikään muutu... ja hyvä jos ei kovin poikkeuksellista tää oo!:)
Rinnaton kirjoitti:
Mulle on terkkarilla vaan sanottu että pitää ootella ja sitte katotaan lisäö jos ei mikään muutu... ja hyvä jos ei kovin poikkeuksellista tää oo!:)
Tuttua terkkarin vastausta. Pääsevät vähemmällä, eikä tarvitse miettiä potilaan puolesta.
Ja sit viel sitä oon miettiny et ennen kun hypein eikä ollu mitää rintsikoita/sellast toppii mitä käytän vieläkin ni rintoihin sattu aina ky hyppi ilman sitä liivii mut nyt jos hypin ihan paljaana niin rinnoissa ei tuunu mitään. Pitäiskö tuntua? Ja sitten myös ennen jos "löi"/ kopautti rintaan niin se sattui mutta enään ei tunnu mitään vaikka löis kunnolla rintaan. Pitäiskö näin olla vai kuuluisto hyppiminen ja kopautus sattua?
Kannattaisiko jutella vaikka äidin kanssa? Ja mennä jollekin oikealle lääkärille?
kai 15v pitäisi jo jonkinlaiset tissit olla?
Murrosiän kehitys on jokaisella yksilöllinen. Joillakin alkaa jo 11-12-vuotiaana, toisilla myöhemmin. Sinun kohdallasi myöhemmin.
Juttelepa äitisi kanssa miten hänen kohdallaan aikoinaan oli. Myös rintojen koko on täysin yksilöllistä. Sekin on paljon perinnöllisyyteen sidoksissa. Rinnat muodostuvat rasvakudoksesta, ja jos sitä on kropassa vähän, nekään eivät ole isot.
Kun terveydenhoitaja on todennut että odotellaan, odottele rauhassa! Kyllä asiaan puututaan jos tarvetta on, mitä en usko.
Kuukautiset ovat alussa usein epäsäännölliset kunnes löytävät rytminsä. Ehdit kyllä vielä!
Anna kropallesi ja mielellesi rauha, nauti nuoruudesta!
521 kirjoitti:
Murrosiän kehitys on jokaisella yksilöllinen. Joillakin alkaa jo 11-12-vuotiaana, toisilla myöhemmin. Sinun kohdallasi myöhemmin.
Juttelepa äitisi kanssa miten hänen kohdallaan aikoinaan oli. Myös rintojen koko on täysin yksilöllistä. Sekin on paljon perinnöllisyyteen sidoksissa. Rinnat muodostuvat rasvakudoksesta, ja jos sitä on kropassa vähän, nekään eivät ole isot.
Kun terveydenhoitaja on todennut että odotellaan, odottele rauhassa! Kyllä asiaan puututaan jos tarvetta on, mitä en usko.
Kuukautiset ovat alussa usein epäsäännölliset kunnes löytävät rytminsä. Ehdit kyllä vielä!
Anna kropallesi ja mielellesi rauha, nauti nuoruudesta!
Kiitos paljon tästä, tää rauhotti mun mieltä oikeesti tosi paljon!!!
Odota 3 vuotta ja voit hankkia silikonit.