Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa! Uskallanko jäädä sairaslomalle (oon työtön)

Vierailija
17.05.2017 |

Mulla on diagnosoitu masennus, paniikkihäiriö, pakko-oireinen häiriö, ahdistuneisuushäiriö ja vaativa persoonallisuushäiriö vuosien varrella. Välillä oloni on ihan hyvä, mutta nyt se on mennyt taas todella pahaksi!

Koko ajan sydän lyö paniikissa kahtasataa ja tunnen miten se muljuaa rinnassa. Vapisen enkä saa mitään tehtyä. En saa nukuttua ja alkoholia on tullut läträttyä harva se ilta vaikka normaalisti olen 0-linjalla. En pysty poistumaan kotoani, olen yrittänyt koko päivän viedä roskia mut en vaan pääse ovesta ulos.

Kysymykseni kuuluu, jos pyydän lääkäriltä sairaslomaa, saanko sitä? Entä sairaspäiväraha, sain juuri työttömyystuen (se rapiat 500€, jee) joten jos haen sairaspäivärahaa niin kuinka monta kuukautta ne käsittelee sitä, kuinka kauan joudun olemaan ilman rahaa? En ole siis koskaan ennen ollut sairaslomalla joten pelottaa. Lähinnä tuo rahapuoli kun se nyt jo stressaa ihan hulluna. Jos saan vaikka 6kk sairaslomaa niin huolitaanko minua enää työttömäksi vai jäänkö ei-minkään varaan? Kiitos jos jaksatte vastata.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauden ajalta olisi ensisijaisesti haettava Kelan sairauspäivärahaa. En ikävä kyllä tiedä Kelan sairauspäivärahapäätösten käsittelyajoista, mutta asia on muutoin työn kautta minulle tuttua. Sairauspäivärahajakson päätyttyä voit jatkaa työttömyyspäivärahan hakemista, mutta yhtä aikaa näitä etuuksia ei voi saada.

Kukaan ei voi tietää saatko sairauslomaa lääkäriltä, paitsi kyseinen lääkäri. Ymmärrään että masentuneen on vaikeaa hoitaa asioita, mutta soita vaan Kelaan ja ala järjestelemään sairauspäivärahahakemuksen tekoa.

Vierailija
2/3 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelet tulevaisuuteen että joskus esim. sinulle aletaan hakea työkyvytömyyseläkettä noiden sairauksiesi takia, niin nimenomaan PITÄÄ hakea sairaslomaa aina ja uudestaan ja uudestaan kun on työkyvytön.

Työskentelin työkkärin palvelukeskuksessa joitakin vuosia sitten, joten asiat on tietysti voineet muuttakin, mutta tuskin työttömän kannalta parempaan suuntaan.

Usein tuli vastaan asiakkaita, jotka olivat olleet pelkästään työttöminä vuosikausia, mutta oikeesti pitkiä jaksoja sairaana ja täysin työkyvyttömänä. Mutta eivät vaan jostain syystä olleet koskaan hakeutuneet lääkäriin saatika sairaslomalle.

No sitten kun voimat on ihan loppu ja kelakin suosittelee hakemaan työkyvyttömyyseläkettä niin aletaan katsastella sairaushistoriaa. Asiakas kertoo sairastaneensa jo vuosikausia, mutta missään ei näy mitään merkintää mistään. Eli silloin homma vasta alkaa alusta, vaikka oikeesti olisi ollut sairaana jo vaikka miten kauan.

Siitä sairaudesta jota sairastaa, pitää hakea sairaslomaa ja hakea sairaspäivärahaa. Kelan sairaspäivärahaa maksetaan 6 päivältä viikossa toisin kuin työkkärin rahaa. Summat menee aikalailla samoihin. Tuskinpa käsittelyaika sen pidempi on kuin työkkkärin rahoillakaan. Tosin en tiedä miten ne ruuhkat kelassa nyt on hoidettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Minäkään en ole uskaltanut hakea sairaslomaa kun pelkään hulluna ilman rahaa jäämistä. Kädestä suuhun jo nyt. Sairastuin jo lapsena, nyt 15v sairastelua takana. Aikuisella ihmisellä ei mitään koulutusta eikä työkokemusta kun pää ei anna myöten.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi