Rajun /ylimenneen väsymyksen oireet?
Kun univelkaa kertyy liikaa, niin voiko lopulta käydä niin, että uni ei enää tulekkaan yhtenä yönä, ei pysty nukahtaa, sydän tuntuu hassulta ja henki tuntuu salpautuvan? on niin omituinen olo ettei voi enää nukahtaa?
Onko nyt aika hakea se nukahtamislääke ja äkkiä?
Kommentit (17)
Juuri noin siinä käy. Suosittelen lääkettä.
Tilannehan on se, että vuorokausirytmini on hieman kääntynyt, ja univelkaa kertynyt liikaa, ja nyt se taisi mennä vähän yli. Oli aika epämiellyttävä kokemus,jotenkin epätodellinen olo.
Jos otan magnesiumia ja vahvan melatoniinin, vältän sokeria ja kahvia ja menen ajoissa sänkyyn (pyörimään mahdollisesti), niin voisinko välttyä lääkkeeltä? vai onko fiksumpaa hakea joku oxamin-tyyppinen pariksi illaksi tainnuttamaan nopeammin?
voiko tämä olla jo vaarallista?
Voi. Olen kokenut sen. Ei siinä välttämättä tarvitse lääkettä, mutta jos on käytävä töissä eikä väsymykseltä saa tehtäviä hoidettua, niin tilapäinen lääkitys saattaa olla paikallaan.
Jos ei tarvitse käydä töissä ja pärjää joten kuten väsyneenä, niin suosittelen seuraavaa.
Anna itsesi nukahtaa heti, kun se on luontaisesti mahdollista – vaikka keskellä päivää. Vanha kansahan opettaa, että täytyy valvoa seuraava päivä, ns. sinnitellä iltaan asti, ja vasta sitten antaa itsensä nukahtaa, niin rytmi ei sekoa.
Vanha neuvo on mielestäni väärä, ja sitä noudattamalla voi päätyä ojasta allikkoon.
Teoriani nimittäin on, että väsymyksestä seuraava nukahtamiskyvyttömyys, jota ap. kuvasi, johtuu siitä, että aivotoiminta ei "osaa" mennä sille radastolle, jolla vaivutaan uneen. Aivotoimintahan on sitä, että sähkökemialliset impulssit kiertävät tiettyjä ratoja.
Nukahtamiskyvyttömän kannattaa siis antaa aivojensa rauhassa opetella nukahtamismoodiin meneminen uudestaan eikä kontrolloida sitä joidenkin aikataulujen mukaan. Luonnollinen rytmi kyllä löytyy uudestaan vähitellen.
Ihmisruumishan ei ole kone, jota voi loputtomiin säädellä ja aikatauluttaa.
Sana kirjoitti:
Voi. Olen kokenut sen. Ei siinä välttämättä tarvitse lääkettä, mutta jos on käytävä töissä eikä väsymykseltä saa tehtäviä hoidettua, niin tilapäinen lääkitys saattaa olla paikallaan.
Jos ei tarvitse käydä töissä ja pärjää joten kuten väsyneenä, niin suosittelen seuraavaa.
Anna itsesi nukahtaa heti, kun se on luontaisesti mahdollista – vaikka keskellä päivää. Vanha kansahan opettaa, että täytyy valvoa seuraava päivä, ns. sinnitellä iltaan asti, ja vasta sitten antaa itsensä nukahtaa, niin rytmi ei sekoa.
Vanha neuvo on mielestäni väärä, ja sitä noudattamalla voi päätyä ojasta allikkoon.
Teoriani nimittäin on, että väsymyksestä seuraava nukahtamiskyvyttömyys, jota ap. kuvasi, johtuu siitä, että aivotoiminta ei "osaa" mennä sille radastolle, jolla vaivutaan uneen. Aivotoimintahan on sitä, että sähkökemialliset impulssit kiertävät tiettyjä ratoja.
Nukahtamiskyvyttömän kannattaa siis antaa aivojensa rauhassa opetella nukahtamismoodiin meneminen uudestaan eikä kontrolloida sitä joidenkin aikataulujen mukaan. Luonnollinen rytmi kyllä löytyy uudestaan vähitellen.
Selitin ehkä liian monimutkaisesti. Pointtini on siis, että ongelma paranee sillä, ettei enää estä nukahtamista (esim. kellonajan takia), vaan antaa aivojensa nukahtaa heti, kun ne haluavat; niin ne oppivat oppivat uudestaan nukahtamismoodiin siirtymisen.
En ole töissä, mutta lapsia minulla on. Torkuin tässä aamulla pitkälle, kun pystyin nukahtamaan. menin eilen sänkyyn ajoissa, mutta olin vielä 4.30 hereillä:-\
Sitten nukahdin jossain vaiheessa ,ennen 5.00 kunnes muut herättivät n. 7.30.
Lähinnä pelkään tätä iltaa jo valmiiksi....
Pitäisi siis jotenkin valmistella itsensä nukahtamaan. Siihen hyväksi koettuja keinoja? Panacodeja ja melatoniinia on kaapissa. Päätä särkee koko ajan. Kai se panacodikin väsyttäisi, jos otan sen ennen nukkumaan menoa.
Sana kirjoitti:
Juuri näin! Hyvin neuvottu. Haluan antaa myös vielä omia vinkkejä, kuuma suihku on myös erittäin hyvä rentouttaja, kuuma maito, magnesium yötä kohden, tee myös olo mahdollisimman rennoksi: kivat yövaatteet päälle, huone tarpeeksi viileäksi, hyvä iltapala myös alle..Venyttely, rentouttava musiikki. Nämä tuli itsellä nyt äkkiseltään mieleen. Jos olet töissä, niin sinuna menisin lääkärin luo, että saisit nukahtamisen avuksi jotakin lääkettä, ei kannata odottaa turhaan, kun apua on saatavilla. Ja nuo mainitsemasi oireet, niin kyllä univajeessa näitä esiintyy.
Vierailija kirjoitti:
En ole töissä, mutta lapsia minulla on. Torkuin tässä aamulla pitkälle, kun pystyin nukahtamaan. menin eilen sänkyyn ajoissa, mutta olin vielä 4.30 hereillä:-\
Sitten nukahdin jossain vaiheessa ,ennen 5.00 kunnes muut herättivät n. 7.30.Lähinnä pelkään tätä iltaa jo valmiiksi....
Pitäisi siis jotenkin valmistella itsensä nukahtamaan. Siihen hyväksi koettuja keinoja? Panacodeja ja melatoniinia on kaapissa. Päätä särkee koko ajan. Kai se panacodikin väsyttäisi, jos otan sen ennen nukkumaan menoa.
Väsymys, niskojen jumit tms aiheutaa myös päänsärkyä. Panacod ei varsinaisesti ole tarkoitettu nukahtamisongelmiin, eikä se ratkaise päänsärkyvaivaa, rentouttaa kyllä, mutta en suosittele. Soita työterveyteen/tk, soittopyyntö sieltä ja kerro tilanne kuten sen täälläkin kerroit. Voitko soittaa kellekkään läheisellelle? Joka ottaisi lapset hetkeksi hoitoon? Saisit levähtää. Vanhemmat?
Yliväsymyksessä ja stressaantuneena uni ei välttämättä enää tule. Minulle kävi näin pari vuotta sitten, ja olo oli kamala, hermostunut tai hermoraunio kuvaa parhaiten. Sain onneksi siihen apua, ja pikkuhiljaa sain nukuttuakkin. Melatoniinista ei ollut apua, vaan nukahtamislääkkeestä.
Kello vasta yksi, ehtii hyvin vielä soittamaan työterveyteen tai terveyskeskukseen ja eihän niitä lääkkeitä ole pakko ottaa jos ei halua. Sinulla on lapsia, niin haasteellisempi tilanne, kuin yksineläjällä joka voi rauhassa tasata unen. Kannatan tätä soittamista, pääset nopeammin tolpille. Jos nukut nyt tulevana yönäkin liian vähillä unilla, niin huominen on sitten rankempi taas. Tee kuten parhaaksi itse koet silti.
Sana kirjoitti:
Sana kirjoitti:
Selitin ehkä liian monimutkaisesti. Pointtini on siis, että ongelma paranee sillä, ettei enää estä nukahtamista (esim. kellonajan takia), vaan antaa aivojensa nukahtaa heti, kun ne haluavat; niin ne oppivat oppivat uudestaan nukahtamismoodiin siirtymisen.
Samaa mieltä. Pienessä väsymyksessä rytmin kääntö voi toimia valvomalla. Kun itse olin vuorotyössä, niin jos yöllä en saanut unta ja piti mennä aamuun, nukuin sitten illasta pari tuntia kun pääsin töistä, en vaan pysynyt hereillä enää.
Vierailija kirjoitti:
Yliväsymyksessä ja stressaantuneena uni ei välttämättä enää tule. Minulle kävi näin pari vuotta sitten, ja olo oli kamala, hermostunut tai hermoraunio kuvaa parhaiten. Sain onneksi siihen apua, ja pikkuhiljaa sain nukuttuakkin. Melatoniinista ei ollut apua, vaan nukahtamislääkkeestä.
Onko nukahtamislääke sitten rauhoittava lääke?
en mitään mielialalääketyyppisiä suostu missään nimessä ottamaan.
voikohan niitä määrätä ihan puhelimitse? tänään?
Voi käydä. Elimistö aktivoi jonkun varajärjestelmän, anteeksi en muista tieteellistä nimeä tälle ilmiölle. Tarpeeksi kauan jatkuneesta unenpuutteesta tulee kroppaan eräänlainen hälytystila, ja silloin rentoutuminen ja nukahtaminen on tosi vaikeaa. Menee ohi, kun viimein saa unen päästä kiinni ja nukuttua kunnolla.
Kanamunissa, saksanpähkinät, kaura, maito nämä sisältää ainesosia, jota auttavat nukahtamisessa (magnesium, tryptofaani). Serotoniinitaso nousee. Hunajan sisältämä glukoosi sisältää laskee myös ihmiseltä valppaustasoa...Jaksa eritellä tarkemmin miten vaikuttaa...Hunajasta ja maidosta kuuma juoma!Muista keittää kanamuna!Kaurapuuron syöt iltapalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nukahtamislääke sitten rauhoittava lääke?
en mitään mielialalääketyyppisiä suostu missään nimessä ottamaan.
voikohan niitä määrätä ihan puhelimitse? tänään?
Kyllä, rauhoittaa uneen, nukahduttaa. Ei tarvi mielialalääkkeitä. Kerro vain, että sinulla on lapsia ja kiertynyt univelkaa pahasti, etkä enää pysty nukahtamaan, sydän hakkaa ja saisitko lääkärin ajan. Kyllä lääkäri haluaa nähdä sinut ensin. Kannattaa soittaa , he neuvovat tarkemmin.
Kiitos kaikille neuvoista. On jo heti parempi mieli.
Ajattelin, että jos koittaisin kaikki luonnolliset keinot tänä iltana ,ja ottaisin panacodin tuohon päänsärkyyn ja laittaisin sohvalle pedin valmiiksi, niin jos siihen nukahdan vaikka telkkaria katsellessa näiden avulla , niin se voisi onnistua. Nukun sitten siinä aamuun asti.
Joskus nimittäin käy niin, että nukahtelen sohvalle , mutta sitten pitäisi vielä pestä hampaat/meikit yms. Niin sen jälkeen lähdenkin sänkyyn vain pyörimään. Eli ehkä olisi fiksumpaa vaan nukkua siinä sohvalla jos siihen nukahtaa sitten tänään. Ehkä melatoniini, banaani + mantelimaito hunajalla voisi olla toimiva. täytyy kokeilla. Sitten huomenna lääkäriin jos ei auta nämä muut.
Vierailija kirjoitti:
Kanamunissa, saksanpähkinät, kaura, maito nämä sisältää ainesosia, jota auttavat nukahtamisessa (magnesium, tryptofaani). Serotoniinitaso nousee. Hunajan sisältämä glukoosi sisältää laskee myös ihmiseltä valppaustasoa...Jaksa eritellä tarkemmin miten vaikuttaa...Hunajasta ja maidosta kuuma juoma!Muista keittää kanamuna!Kaurapuuron syöt iltapalaksi.
Tutkittu juttu!Toimii mulla!
Tuttu tunne kun ollut todella väsynyt.