synnytys rv 35+
Hei,
ihan semmoista kysyisin teiltä joilla synnytys käynnistynyt jo näillä viikoilla, että miten on synnytykset menneet ja onko lapsella ollut kaikki hyvin? Kiinnostaisi myös tietää miten pitkään olette sairaalassa joutuneet olla synnytyksen jälkeen ja onko myös lapsi kotiutettu samana päivänä äidin kanssa. Minulla käynnistyi siis lauantaina synnytys ihan kunnon supistuksilla ja sairaalassa tutkivat ja sanoivat, että 4cm auki mutta antoivat kuitenkin jotain supistuksia ehkäisevää lääkettä mikä sitten myöhemmin lopettikin supistukset. Nyt sitten odotellaan josko ne taas lähipäivinä palaavat ja synnytys käynnistyisi vai , että suostuuko vauva odottamaan edes pari viikkoa. Ja minulla tämä on toinen raskaus, ensimmäinen meni jopa viikon yliaikaiseksi, tuntui silloin ettei milläään lähde käynnistymään mutta nyt tällä kertaa sitten taas jo ehkä hieman liiankin aikaisin ,,,vai?
Kommentit (6)
,että antoivat vielä noilla viikoilla supistusta estävää lääkitystä. Ainakin naistenklinikalla kun 34 on täynnä ja synnytys lähtee käyntiin, ei enää estellä.
Tuo tieto lieventi ainakin minun pelkoa.. =)
(anteeksi etten varsinaiseen kysymykseen vastannut..)
Mulla synnytys käynnistyi yllättäen vesien menolla rv 35+3. Mitään viitettä ongelmiin ei raskauden aikana ollut. Tyttö oli kaiken lisäksi kärsinyt sikiöaikaisesta kasvuhäiriöstä (1620 g, 41,5 cm) ja oli aneeminen. " Normaaleja" juttuja olivat keltaisuus, verensokerien heittely, lämmönsäätelyn vajavaisuus, happisaturaatiolaskettelut ja se, ettei tyttö jaksanut syödä tarpeeksi (nenä-mahaletku). Sairaala-aika venähti reiluun 5 viikkoon, josta 1,5 ensimmäistä teholla.
Itse olin sairaalassa kaksi yötä. Synnytyksestä sinänsä jäi hyvät muistot, vaikka se oli kivulias (kesto 11,5 tuntia), imukupilla jouduttiin pikkuisen auttamaan enkä saanut vauvaa rinnoilleni vaan häntä käytiin vain pikaisesti näyttämässä ennen siirtoa Lastenklinikalle.
Noilla viikoilla selviytymisprosentti on todella hyvä ja odotettavissa oleva sairaala-aika lyhyehkö, muutaman viikon (vaikka tietysti todella yksilöllistä). Mutta rankkaa se on vanhemmille kuitenkin, joten jos jotenkin pystyy vaikuttamaan asiaan esim. levolla, se kannattaa. Jokainen päivä on tärkeä.
Kerronpa vähän lisää tilanteestani. Minulla siis myös koko raskaus mennyt ihan normaalisti ei mitään ongelmia ole ollut,, Lauantaina jo aamupäivällä siis tunsin pientä vihlontaa alapäässä mutten sitä sen suuremmin miettinyt kun muistin että myös edellisessä raskaudessa tunsin tätä samaa, tosin viikkoja en muista mitkä olivat kun näin oli , mutta th neuvolassa sanoi tuolloin , että luultavasti kohdun kasvu aiheuttaa tätä tunnetta,, no kuitenkin sitten lauantai-iltana harrastimme vielä seksiä mieheni kanssa minkä jälkeen alkoi alytön selkäsärky mistä sitten taas käynnistyivät supistukset. Menin suihkuun helpottaakseni oloa ja ajattelinkin, että menevät pian pois kun ovat varmaan vain seksin ärsytyksestä johtuvia harjoitussuppareita,, tultuani suihkusta aloin mittaamaan niiden väliä mikä oli reilusti alle 10min ja kestotkin jo ihan tarpeeksi pitkiä, joten soitin sairaalaan ja käskivät näytille. Menin siellä tarkaastivat tilanteen ja sanoivat kohdunsuun olevan jo sen 4 cm auki ja, että lääkäri tulee vielä tarkastamaan. No ultraan mentiin ja sielä kaikki hyvin vauvalla ei mitään hätää ja painoksikin arvioitiin noin 2,7-2,9kg joten ihan hyvän kokonenkin jo, mutta päättivät siltikin antaa sitä supistuksia pidättelevää lääkettä lihakseen jos vaikka auttaisi. no muutaman tunnin päästä isoimmat supistukset oli loppu mutta jouduin siltikin jäädä yöksi osastolle tarkkailuun. Seuraavana päivänäkin supistuksia käyrälle piirtyi ihan reippaasti, mutta päästivät silti kotiin kun eivät olleet kivuliaita ja sanoivat ettei lääkettä enää toisteta jos on tullakseen saa tulla... Nyt sitten on ihan selvästi tuntunut kuinka vauva laskeutunut ihan hirmuisesti vihloo kahta kauheammin alapäässä, mutta vielä ei ainakaan ole supistuksia tullut niin että olisin tuntenut. Sanoivat kyllä että ambulanssilla pitää mennä jos vedet menee sillä ainakaan vielä tuolloin sunnuntaina kotiutettaessa ei vauvan pää ollut kiinnittynyt,, Mutta kyllä tässä itsellä on nyt semmoiset tuntemukset olleet eilisestä asti ettei se sielä masussa enää kauaa pysy,,,tuntuu todella jo painavan tuolla alhaalla, niin että saapi nähdä miten käy..
Hyvänkokoinen vauva tuntuu olevan :) Mutta ota nyt rauhassa ja lepäile, ihan oikeasti yritä pysytellä makuulla. Päivä kerrallaan; se on kaikki kotiinpäin.
Mä menin neuvolan ohjeiden mukaan ambulanssilla, mutta ktäilö totesi, että oli turhan hieno kyyti. Samapa tuo: miestä en olisi rattiin päästänyt enkä ollut varmaan taksinkaan unelma-asiakas. Pääasia, että menee makuulla, oli kyyti mikä tahansa.
Jouduin viikolla 35 sairaalaan verenvuodon vuoksi.Ilmeisesti kohtutulehdus.Tarkasti eivät osanneet sanoa koska ultrassa ei näkynyt mitään (istukka kunnossa) ja tulehdusarvot koholla.Jouduin antibiootti tipalle.Käyrässä oli jotain vikaa ja jouduinkin synnytysosastolle seuraukseen.Tilanne kuitenkin tasoittui ja pääsin pois.Supistuksia näkyi myös käyrällä vaikka itse en niitä huomannut ja siihenkin sain supistuksia vähentävää lääkettä.Kotiinlähtöpäivänä huomasin että limatulppa irtosi,kysäisin siitä ja sanoivat että viikon sisällä voidaan odotella vauvaa!! Pääsin lauantaina pois ja seuraavana tiistaina takaisin synnyttämään.Eli 36+2. Taustalla oli kyllä lähiomaisen kuolema ja raskausdiabetes,joten en osaa sanoa mistä johtui..tulehdus,sressi vai mikä. Ensimmäisellä sairaalareissulla oli n2cm auki. Synnytys kesti 5 tuntia ja ponnistus 15 min. Olin ensisynnyttäjä. Olimme tasan viikon sairaalassa sokeritarkkailussa ja bilirubiinin takia vauva lamppujen alla. Ensimmäisen päivän tai noin 1,5vrk vauva teholla tarkkailussa. Yhdessä päästiin pois. Vauveli oli 2800/48.