Palstan lääkärit, sairaanhoitajat, fysioterapeutit ym. Mielipiteenne diagnoosista?
Kävin lääkärissä n. 3kk jatkuneen lapaluukivun ja kuukauden jatkuneen käsikivun takia.
Kaikki sormien nivelet sekä ranteet ovat aamuisin turvonneet. En pysty laittamaan kättäni nyrkkiin tai tekemään normaaleja askareita. Nivelien kipu on pahinta aamuisin mutta jatkuu koko päivän vähintäänkin lievänä, joskus pahempana jos joudun tekemään käsillä jotain, esim. Kirjoittamaan.
Lapaluun kipu on pistävää ja tuntuu lapaluun alla. Se on erityisen kipeä nostoliikkeissä ja jos ojennan kättä tarttuakseni johonkin. Kipu on jatkuvaa. Olkapää roikkuu n. 5cm alempana kuin toinen olkapää.
Teen fyysistä työtä ja tänään kävin sitten lääkärillä noiden syiden takia. Olen kuukauden sisään joutunut olemaan sairaslomalla yli 50% työajasta kivun takia. Lääkäri ei edes katsonut olkapäätä tai käsiäni vaan sanoi että olen vissiin stressaantunut. Hän sanoi että minun pitäisi jatkaa töitäni normaalisti, välttää tietokoneella istumista ja etsiä netistä lihasharjoituksia. Lisäksi sain tulehduskipulääkettä.
Tämä tarkoittaa että joudun sitten tekemään fyysistä työtä kokoaikaisen kivun kanssa. En itse halua mennä töihin, koska pelkään että saan pysyvän vamman noista kipeistä nostoliikkeistä. Voiko lääkäri antaa diagnoosin edes katsomatta olkapäätä tai niveliä? Mikä on teidän mielipide?
Kommentit (6)
Pitäis ainakin reumatekijä ja muita reumatauteihin liittyviä vasta-aineita katsoa verikokeesta. Lisäksi ei olis iso homma ultrata niitä oireilevia niveliä, siinä näkyisi hyvin tulehdukset. Ei nyt kuulosta todellakaan siltä, että olisi tutkittu tarpeeksi diagnoosin tekemiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Reumatekijää katsottu? Kaularankaa kuvattu mitenkään? Niveltulehdus poissuljettu? Voihan sitä melkein minkä tahansa tules-vaivan (ja mahavaivan, päänsäryn jne) laittaa stressin syyksi, mutta vasta kun on todettu ettei fyysistä syytä todellakaan ole.
Ei mitään ole noista tehty. En tiedä pitääkö omalla rahalla mennä yksityiselle tekemään jotain tutkimuksia. Olen muuten vähän yli 23-vuotias. Lääkäristä tuli sellainen mielikuva että hän ajatteli että olen vain kärttämässä saikkua keksittyjen kipujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reumatekijää katsottu? Kaularankaa kuvattu mitenkään? Niveltulehdus poissuljettu? Voihan sitä melkein minkä tahansa tules-vaivan (ja mahavaivan, päänsäryn jne) laittaa stressin syyksi, mutta vasta kun on todettu ettei fyysistä syytä todellakaan ole.
Ei mitään ole noista tehty. En tiedä pitääkö omalla rahalla mennä yksityiselle tekemään jotain tutkimuksia. Olen muuten vähän yli 23-vuotias. Lääkäristä tuli sellainen mielikuva että hän ajatteli että olen vain kärttämässä saikkua keksittyjen kipujen takia.
Yksityisellä maksaa, mutta toisaalta koska maksat itse, saat myös tutkimuksia etkä vain särkylääkettä. Useimmiten hankalienkin tuki- ja liikuntaelinvaivojen syyt ovat ns. toiminnallisia (siis mitään varsinaista "vikaa" ei ole), mutta ei niitäkään jatkuvasti voi särkylääkkeillä hoitaa vaan esim. fysioterapialla, työasentoja muuttamalla, treeniohjelmalla, mikä kenelläkin on vaivojen syynä. Mutta ei niitäkään voi käyttää ennenkuin tiedetään, mitä tehdä. Jos taas on esim. reumasta kyse, on parempi mitä nopeammin päästään aloittamaan oikea hoito etteivät nivelet vaurioidu turhaan.
En tiedä, soittaisin uudestaan julkiselle. Menisin päivystykseen, jos en saisi lääkäriaikaa terveyskeskuksesta.
Jos on oikeasti vaivaa, jota haluaa tutkittavan, oikea paikka on yksityinen; erikoislääkärille ja hän laittaa tutkimuksiin jotka otetaan kerralla eikä arvuutella olisiko sitä vai tätä ja anneta kuukaudesta toiseen särkylääkettä. Kyllähän jokainen tietää tapauksia, joissa varsinkin liikuntaelinvaivoissa on käyty vaikka kuinka kauan julkisella saamassa särkylääkettä ja yksityisellä on sitten löytynyt nivelrikkoa, hajonnutta nivelkierukkaa ja reumaa.