Mitä muita hyviä kirjasarjoja on 13 v pojalle kuin Harry Potter ja Soturikissat?
Kommentit (58)
Raymond E. Feistin Magician. (ja jos nappaa, seuraavat sarjan 30? kirjaa)
Eka saattaa löytyä käännettynä.
Mutta noin muuten ois korkea aika oppia lukemaan enkkua.
Kanen aikakirjat Egyptin muinaishistoriasta kiinnostuneelle
En kirjoja tunne mutta itse sain ton ikäsenä läjäpäin Kalle, Jallu ja erotiikan maailma lehtiä isältäni
Jyri Paretskoin Shell's Angles -sarja
Itse luin tuon ikäisenä kovasti kaikenlaisia kirjoja laidasta laitaan - mutta enemmän ihan aikuisten kirjallisuutta, historiallisia romaaneja ja elämäkertoja, kaikkea mahdollista aivan uskonnolliseen, filosofiseen kirjallisuuteen, rajatietoon ja parapsykogiaan... Eikö toki kannattaisi antaa pojan lukea juuri sitä mitä hän itse eniten tahtoo ja kiinnostaa - näin suosittelisin, ei kannata pakko tyrkyttää väkisin mitään. Minut äitini pisti tuon ikäisenä kylläkin väkisin painostaen lukemaan juuri Harry Potteria, mutta sitten luin niitä niin innokkaasti, että hän jo huolestui, että miten koulukirjat. Anna poikasi lukea yli genrejen, sukupuoli- ja ikärajojen, vaikka lukisia ihania Angelika-romaaneja.
Robert Louis Stevenson: Aarresaari
J. R. R. Tolkien: Taru sormusten herrasta, Silmarillion ja Hobitti eli sinne ja takaisin
Tykkääkö poikasi vaikka jostain historiallisista romaaneista? Esimerkiksi Hovimäki-sarja, Philippa Gregoryn romaanit, kuten Valkoinen kuningatar?
Luin tuon ikäisenä Nalle Puh: Kootut kertomukset ja runot.
Marion Zimmer Bradleyn Avalonin usvia suosittelen kaikille.
Suosittelen juttelemaan vaikka lähikirjaston virkailijoiden kanssa rohkeasti, sillä he ovat sitä varten ja voivat osata löytää poikaasi kiinnostavia kirjoja! ;)
Nummelan ponitalli- ja Nea-kirjat.
Vilhelm Mobergin Maastamuuttajat -sarja.
Musta Torni -sarja (siitähän tulee muuten huomenna leffakin ensi-iltaan)
Tässä vahva suositus: Diana Wynne Jonesin Chrestomancin maailmat. Ensimmäinen kirja Noidan veli. Voi lukea myös itsenäisenä teoksena.
Hyvin kirjoitettu, julkaistu ensimmäisen kerran jo 80-luvulla.
Veljeni luki tuonikäisenä Mika Waltarin klassikkoja... Sinuhesta tykkäsi kovasti.
Miksi kenenkään pitäisi tuhlata aikaa johonkin Bertteihin?
Ihan hyvin lapsi voi lukea Sinuhe Egyptiläisen tai vaikka jotai Murakamia.
Samoin en ole kyllä koskaan ymmärtänyt lasten musiikkia. Eikö Hevisauruksenkin sijaan voisi kuunnella vaikka Iron Maidenia?
Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni luki tuonikäisenä Mika Waltarin klassikkoja... Sinuhesta tykkäsi kovasti.
Juuri näin. Ovat todella leppoista tekstiä lukea. Kuvailevaa ja paljon oivaltavaa huumoria. Sinuhe vei kyllä mennessään..
Itse luin tossa iässä intohimolla:
-John carter - avaruuden tarzan
Waltarin historiallisista kirjoista pidin myös kovasti (erityisesti Sinuhe). Uusista kirjailijoista suosittelisin Conn Igguldenin historiallisia kirjoja.
Historiallisissa romaaneissa vs fantasia on se hyvä puoli että Poika oppii samalla historiaa.
Meidän tyttö luki Nälkäpelit 10-vuotiaana ja tällä hetkellä lukee niitä uudestaan.
Redwallin taru-sarja. Eläinten luostari ja soturit jne.