Miksi polkupyöristä on naisten malleja ja miesten malleja?
Henkilökohtaisesti paras pyörä mitä olen ajanut on naistenmallinen Joutsen merkkinen polkupyörä enkä käsitä kuinka ketään yleensä voi ajaa sellaisia pyöriä, (urheilu/maastopyörät) jotka pakottavat ajajan ihmeelliseen selkäköyryasentoon. Urheilupyörissä satula on yleensä aivan karmeasti muotoiltu ja näin miehenä järkyttääkin ajatus että sellaisen päällä joutuisi polkupyöräilemään.
Osaako joku selittää mikä merkitys sillä miestenpyörän ylätangolla on paitsi "kassien" surmana?
Kommentit (8)
Miesten malli on vanhempi keksintö. Naisten malli on keksitty jotta voisi ajaa hame päällä. Miesten malli on vahvempi kuten edellä mainittiin, sen takia ei valmisteta pelkkiä naisten malleja.
Sillä oli kai alun alkaen jotain sotilaskäyttöön tehtyä kestämisen tarkoitusta.
Perusmallihan miestenpyörästä tuli käyttöön joskus ensimmäisen maailmansodan aikoihin.
Armeijassahan sitä mallia käytetään vieläkin,mutta suotakoon se toki heille,kaikin mokomin....
Haluttu pyörän malli riippuu täysin käyttötarkoituksesta. En lähtisi polkemaan naisten mallisella maantiepyörällä. Matala ajoasento vähentää ilmanvastusta ja samoin tuo kulmaa, jotta saat jaloistasi enemmän tehoja irti. Kapea satula on vauhdikkaassa ajossa mukavampi kuin leveä satula.
Rennossa kaupunkiajossa käytän mieluummin pystyasentoista naisten pyörää. Minulla on kolme pyörää, joista nopein on maantiepyörä, keskimmäinen on pääasiassa talvikäytössä, mutta myös hieman maastomaisemmassa ympäristössä käytettävä hybridi ja hitain pyörä on naisten rungolla varustettu napavaihteinen pyörä etukorilla ja tarakalla, jota käytän kauppakäynteihin ja kaupungilla asioimiseen.
Käytävätkö naiset miesten aukollisia pikkareita?
Nykyisin enää lähinnä makuasia ja kiinni vain ostajan tottumuksesta ja henkilökohtaisest mieltymyksestä ajokkinsa valinnan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Käytävätkö naiset miesten aukollisia pikkareita?
Asiasta siis kukkaruukkuun...
(Eikö puhe ollut nyt lähinnä polkupyörämallien vertailusta, vai ymmärsinkö väärin ?)
Lasten pyörissä ei juuri eroa ole. Onhan se miesten malli kiveksillekin aika ankara, varsinkin jos olet pikkulapsi ja vasta opettelet pysymään satulassa...
Tanko vahvistaa pyörää, johon kohdistuu suurempia voimia miehen käsittelyssä. Tulevaisuudessa eroa ei ehkä samalla tavalla ole, kun ruvetaan käyttämään kevyempiä ja yhtä kestäviä materiaaleja.