Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan kamalaa, ei osata päättää yrittääkö kolmatta lasta vai ei?

Vierailija
16.05.2017 |

Muita, jotka olleet samanlaisessa tilanteessa? Mihin ratkaisuun olette päätyneet? Mä olen ihan menettänyt yöuneni tämän asian takia. Ikää alkaa olla sen verran (34v, mies vielä vanhempi) että pitäisi jo päästä ratkaisuun nopeasti. Toisaalta järki sanoo, että pitäisi olla tyytyväinen kahteen terveeseen lapseen, mutta toisaalta tuntuu että perheeseen mahtuisi hyvin vielä yksi lapsi. Rakkautta ja aikaa riittäisi vielä yhdelle, ja ensimmäistä kertaa elämässäni minulla on vauvakuume. Edelliset lapset olen hankkinut alle 30v.
Rahaakin stressaan, että riittääkö varmasti kolmanteen. Matkustelu ainakin alkaa jo tuntua rahallisesti kolmen lapsen kanssa. Asuntoa tai autoa ei tarvisi vaihtaa. Rahaongelmia ei toistaiseksi ole ollut, mutta pystynkö tarjoamaan samat harrastusmahdollisuudet kaikille kolmelle?
Sitten mietin koko maailman kannalta, että on itsekästä haluta vielä kolmatta lasta kun niitö on jo kaksi. Kulutamme luonnonvaroja jo ihan liikaa näinkin. Toisaalta Suomessa puhutaan syntyvyyden laskusta huonona asiana. Ristiriitaista.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm... itselleni on tullut hyvin vahva tunne, kun lapsiluku tuli täyteen; ei enää lapsia! Meillä on 2 lasta. Toista toki harkittiin, vaikka moni asia mietityttikin, kuten sinuakin nyt. 

Vierailija
2/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat mietteet oli meilläkin pitkään. Vatvoin ja vatvoin asiaa monelta kantilta. Maailmassa tehdään paljon itsekkäitä tekoja, lapsen tekeminen ei todellakaan ole pahimmasta päästä. Lakkasin miettimästä mitään ulkopuolisia syitä tehdä tai olla tekemättä lasta ja mietin vain oman perheen tilannetta. Jos henkisiä ja taloudellisia resursseja riittää, sekä aito halu kolmanteen, niin siitä vaan. Siihen me päädyttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää ihmeessä jos siltä tuntuu. Itse tuskailen kun olen jo kohta 30 ja biologinen kello tikittää hurjaa vauhtia, mutta kumppania ei ole löytynyt. Saankohan koskaan mahdollisuutta yrittää lasta :(

Vierailija
4/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ei voi vastata kukaan muu kuin sinä.

Itse en missään tapauksessa enää kolmatta hankkisi, muuttaa elämää paljon ja aina vain lapsikeskeisempään suuntaan. Myös käytännön syyt vaikuttavat (asuintila, autojen koko, matkustaminen, oma vapaa-aika, arjen kuormitus).

Mutta sinä voit haluta, joten mitä tähän voi muut sanoa!?

Vierailija
5/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm... itselleni on tullut hyvin vahva tunne, kun lapsiluku tuli täyteen; ei enää lapsia! Meillä on 2 lasta. Toista toki harkittiin, vaikka moni asia mietityttikin, kuten sinuakin nyt. 

Minkäikäisiä lapsenne ovat?

Vierailija
6/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain sen kolmannen 35v. ja oli ehdottomasti paras päätös ikinä. Tai siis päätös, että annettiin vielä kolmannelle lapselle mahdollisuus syntyä perheeseemme. Meillä on siis nyt kaksi koululaista ja vajaa 3 vuotias. Elämä on helpompaa, kuin silloin kun oli kaksi pientä lasta, mutta tekemistä tietty riittää vähän eri lailla, kun on eri ikäisiä lapsia. Nyt pikkuisen tarpeiden lisäksi tulee kaikki harrastekuskaukset ja heidän tarpeet, jotka ovat iltapainotteiset. Meillä meni kolmannen myötä asunto ja auto uusiksi, mutta olen ollut nyt melkein kome vuotta kotona, joten siinä mielessä taloudellisesti pärjätään hyvin. Hoitoon lapsia saa harvemmin ( ainakaan samaan paikkaan), kun heitä on paljon, mutta toisaalta isot auttavat hoitajia pienemmän kanssa, eli apuakin on. Minusta kolme on ollut meille täydellinen lukumäärä, vaikka kaksikin olisi tietty ollut hyvä. Kolmas on tuonut kyllä niin paljon iloa ja onnea vielä lisää! Nyt en ehkä neljättä enää kaipaa, ainakaan kun ikää kohta jo 40...

Vierailija
7/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäikäisiä lapsenne ovat?

7 ja 3. Itse olen 39.

Vierailija
8/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sellainen tunne, että yksi vielä puuttuu meidän perheestä. Tehtiin vielä kolmas lapsi. Meilläkin oli sen verran tilaa, että asuntoon mahtui ja autoa ei tarvinnut laittaa vaihtoon.

Nyt on vahva tunne, että nämä meidän lapset on nyt tässä.

Vierailija
9/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päädyimme kolmanteen tässä joitakin kuukausia sitten, ihan sillä perusteella, että perheestä tuntui vielä puuttuvan joku. Olen 40, kun kuopus syntyy, joten ei ap:llä nyt niin tulenpalava kiire päätöksensä kanssa ole. Toki mukavaa, että lapsilla on kohtuullinen ikäero, itse olen yli kymmenen vuotta sisaruksiani nuorempi, ja se oli liikaa.

Vierailija
10/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me. Lapset 2v ja 5v. Mutta me vanhemmat ollaan vasta 28 ja 29, eli onhan tässä aikaa pähkäillä. Toisaalta en haluaisi isoja ikäeroja.

Meitä mietityttää

-miten talous kestää

-asunnon ja auton vaihto

- saako kolmea koskaan samaan aikaan hoitoon, kaksikin on ollut vaikeaa

- jos kolmas lapsi onkin vakavasti vammainen, syntyy kuolleena tms, joka vaikuttaisi väistämättä suuresti koko perheeseen

- oma jaksaminen

-minun työjutut, olen ollut 5 vuotta kotiäitinä nyt. Kannattaisiko mennä välissä töihin vai ei.. ?

Plussapuolella on se halu, vauvakuume. Haluaisin suoda nykyisille lapsille vielä yhden sisaruksen (etenkin isompi lapsi kyselee vähän väliä että onko äidin mahassa jo vauva). Ainakin on ihanaa nähdä isompia sisarkatraita, ja kun katson omia lapsia siitä puuttuu se kolmas.

Mies on jo näyttänyt vihreää valoa. Mutta itse olen tällä hetkellä vielä aika vahvasti siellä EI-puolella.

Vierailija
11/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki on työläämpää kolmen kanssa. Myös silloin kun kaikki ovat jo koululaisia. Jos yhtään epäilet jaksamistasi, niin ole tyytyväinen niihin kahteen. Ja muistathan, aina on mahdollista että tulet raskaaksi-ja odotatkin kaksosia!! Näin kävi tutulleni, joka halusi kolmannen ja nyt on sitten suurperhe kaksosten myötä. Huh huh, siinä hommaa riittää;)

Vierailija
13/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edes vähääkään epäilyttää, on vastaus mielestäni ehdoton EI! Jos yöunet menee tuon takia, on vastaus vielä selkeämmin EIEIEIEIEI!!!!! Vaisto varottaa asiasta, ja vain todella, todella tyhmä ei sitä varoitusta kuuntele!

Vierailija
14/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa päättää silloin lasta ei tehdä. Lapsia tehdään aidosta halusta olla vanhempi ja saada lapsi.

Vierailija
15/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas lapsi oli huonoin päätös, jonka olen ikinä tehnyt. Sairastuin masennukseen, jäin työttömäksi, kun en työhön oman ja lapsen sairauden vuoksi kyennyt, tuli ero ja nyt lapset on isällä.

Vierailija
16/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin vain yksi lapsi vaikka ollaan tosi hyvätuloisia miehen kanssa molemmat. Me nyt vain olemme yhden lapsen vanhempia.

Vierailija
17/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 0 lasta :)

Vierailija
18/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen kanssa on todella rankkaa ja kallista. Kaksi on hyvä.

Vierailija
19/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kävi niin, että ajattelimme, että kyllä se kolmas siinä jo rutiinilla menee. Sitten kävikin niin, että hänellä on synnynnäinen sairaus, joka vaatii hoitoa. Ja rauhasta on loputkin mennyttä. Jos joku kolmesta on mummulassa niin heti huomaa eron. Kolmas ei vaan tunnu leikkeihin sopivan.

Vierailija
20/23 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen kanssa on todella rankkaa ja kallista. Kaksi on hyvä.

Mistä tiedät? Monta sinulla on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme